• چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1400043021854
  • خبرنگار : 71496

"زاهر جبارین" معاون رئیس حماس در کرانه باختری شد

"زاهر جبارین" معاون رئیس حماس در کرانه باختری شد

یک منبع فلسطینی از انتخاب "زاهر جبارین" به عنوان معاون رئیس جنبش حماس در منطقه کرانه باختری برای دوره فعلی خبر داد.

به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه فلسطینی که نخواست نامش اعلام شود، در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه فاش کرد که هیات رهبری جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) زاهر جبارین ۵۳ ساله را به جای صالح العاروری، به عنوان معاون رئیس این جنبش در منطقه کرانه باختری برای دوره فعلی از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ انتخاب کرد.

به این ترتیب با انتخاب جبارین، حماس روسای سه اقلیم خود یعنی نوار غزه، کرانه باختری و خارج از فلسطین و معاونان آنها را انتخاب کرد و تنها انتخاب رئیس دفتر سیاسی‌اش که بالاترین سمت رهبری در این جنبش است، باقی می‌ماند.

جبارین از شهر سلفیت در کرانه باختری، یکی از بزرگترین رهبران و بنیانگذاران گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس در کرانه باختری است.

او در جریان انتفاضه اول فلسطین در سال ۱۹۸۷ و پس از آن که مسؤول چند عملیات نظامی علیه تل‌آویو در دهه نود قرن گذشته بود، توسط رژیم صهیونیستی بازداشت شد.

رژیم صهیونیستی او را در سال ۱۹۹۳ که ۳۵ ساله بود، بازداشت کرده و او را به حبس ابد محکوم کرد اما در جریان یک قرارداد تبادل اسرا در سال ۲۰۱۱ از زندان آزاد شده و به خارج از فلسطین تبعید شد.

در ۱۰ مارس گذشته، انتخاب دوباره یحیی السنوار به عنوان رئیس حماس در غزه اعلام شده و ۱۲ آوریل گذشته نیز خالد مشعل به عنوان رئیس این جنبش در خارج فلسطین انتخاب و موسی ابومرزوق به عنوان معاون او تعیین شد.

همچنین چهارم ژوئیه جاری صالح العاروری به عنوان رئیس این جنبش در کرانه باختری انتخاب شد.

در انتخابات حماس که ۱۸ فوریه گذشته آغاز شد، انتخاب رئیس دفتر سیاسی این جنبش باقی مانده است، قرار است انتخابات برای این سمت که اسماعیل هنیه از سال ۲۰۱۷ در آن فعالیت دارد، ظرف چند هفته آینده انجام شود.

حماس انتخابات داخلی خود را با توجه به ملاحظات مربوط به پیگیری‌های امنیتی از سوی اسرائیل هر چهار سال یکبار به شکل محرمانه برگزار می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha