• چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400043021914
  • منبع : نمایندگی اردبیل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

بی‌احتیاطی کنیم رکورد پیک چهارم شکسته خواهد شد

بی‌احتیاطی کنیم رکورد پیک چهارم شکسته خواهد شد

ایسنا/اردبیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: چنانچه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، رکورد پیک چهارم کرونا که 633 بیمار بستری بود، در پیک پنجم شکسته خواهد شد.

شهرام حبیب‌زاده ۳۰ تیر در جلسه ستاد کرونای استان اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر 334 بیمار کرونایی داریم که به صورت روزانه 60 تا 80 بیمار جدید به این تعداد افزوده می‌شود و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تعداد بیماران بستری رو به ازدیاد است.

وی به ویژگی‌های ویروس جهش یافته هندی دلتا اشاره کرد و گفت: انتظار بود که از مردادماه خیز پنجم در استان اردبیل آغاز شود اما یک هفته زودتر شاهد شروع پیک در استان هستیم که خصوصیات ویروس دلتا منحصر به فرد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به دوره نهفتگی کمتر و فراگیری ویروس و انتشار سریع آن در بین تمامی گروه‌های سنی اشاره کرد و افزود: افرادی که علایم آب ریزش، گلو درد و علایم شبیه به سرماخوردگی دارند باید در ابتلا به این ویروس شک کرده و تست کرونا بدهند.

حبیب‌زاده تصریح کرد: در روز گذشته 82 بیمار بستری در یک روز زنگ خطر را برای همه ما به صدا درآورد در حالی که ما به طور میانگین در بخش‌های بیمارستانی شاهد بستری 28 تا 32 نفر بودیم.

وی از افزوده شدن بیمارستان سبلان و امام رضا به مجموع بیمارستان‌های کرونایی اشاره کرد و ادامه داد: در صورت افزایش بیماران و بستری آنها یک بخش در بیمارستان بوعلی و یک بخش در بیمارستان فاطی به این تعداد اضافه خواهیم کرد.

حبیب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تنها راه چاره در مقابله با این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه دوری از تجمعات، شستشوی مرتب دست و همچنین زدن ماسک است که در مناطق گردشگری، هتل‌ها، رستوران‌ها و تالارها امکان رعایت پروتکل‌ها بسیار اندک است.

وی اضافه کرد: در سطح کشور رعایت پروتکل‌ها به زیر 50 درصد رسیده که این نگرانی‌ها را چندین برابر کرده و در کنار آن ما با افزایش مسافرت‌ها، فعالیت رستوران‌ها و تالارها نیز روبه‌رو هستیم.

حبیب‌زاده بیان کرد: در جلسه هفته آینده ستاد کرونا ممنوعیت بیشتری برای سفرها در ایام تابستان اعمال می‌شود و در کنار آن تالارها، رستوران‌ها و سایر مراکز پرتجمع با کمترین پذیرش فعالیت خواهند کرد.

وی به خیز سریع ویروس کرونا در ابتلای گروه‌های سنی مختلف اشاره کرد و ادامه داد: بیشترین پذیرش بیماران را در شهر اردبیل شاهد هستیم چرا که عمده بیمارستان‌های بزرگ در مرکز استان قرار گرفته است.

حبیب‌زاده در ادامه سخنان خود اظهار کرد: باید آب‌های گرم، پل‌های معلق و سایر اماکن گردشگری را تعطیل کنیم و در کنار آن در روزهای منتهی به ایام عزاداری حسینی برگزاری مراسم‌های معنوی با محدودیت‌های خاص انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: عزاداری در بیرون از مساجد در محوطه باز به مانند سال قبل انجام می‌شود و به هیچ وجه حضور دستجات را در بازار و سایر فضاها شاهد نخواهیم بود.

حبیب‌زاده در مورد واکسیناسیون و افزایش واکسن ورودی به استان اعم از داخلی و خارجی نیز گفت: هفت هزار و 500 دز واکسن اخیرا تزریق و یا در مرحله تزریق به گروه‌های سنی مختلف است ولی تلاشمان بر این است تا افراد با سن بالای 70 سال بتوانند واکسیناسیونشان را به شکل کامل انجام دهند.

وی افزود: بعید است که در مهرماه مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شود اما سعی و تلاشمان بر این است تا دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی با زدن ماسک آماده بازگشایی فضاهای دانشگاهی در این مجموعه باشند.

حبیب‌زاده در مورد احتمال خطر زدن واکسن برای برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های خاص نیز خاطر نشان کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های خاص به ویژه استفاده‌کنندگان از شیمی‌ درمانی و داروهای پیوندی و روماتیسمی باید با مشورت گرفتن از پزشکان واکسیناسیونشان را انجام دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: در گروه‌های سنی بالای 80 سال تا 70 درصد و 70 تا 80 سال در حدود 65 درصد عملیات واکسیناسیون انجام شده و ما انتظار داریم واکسیناسیون در هفته‌های آینده در این استان سرعت بیشتری بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha