• چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400043021995
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۲۹ و۳۰ تیر

طرف‌های مذاکره در انتظار دولت جدید ایران/ پیگیری‌ها برای خوزستان/ مطالبات از دولت سیزدهم

طرف‌های مذاکره در انتظار دولت جدید ایران/ پیگیری‌ها برای خوزستان/ مطالبات از دولت سیزدهم

مذاکرات وین/ انفجار تروریستی اخیر در« مدینه الصدر» عراق/ مطالبات و تاکیدات مربوط به الویت های دولت سیزدهم/ مشکلات خوزستان از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، تکذیب شایعات مربوط به ارسال نامه ای توسط جو بایدن برای ایران از جمله خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

علی ربیعی  در پاسخ به  سوالی مبنی بر  اینکه آیا چنین نامه ای صحت دارد و محتوای آن چیست؟ تصریح کرد: این خبر در حد گمانه زنی رسانه ای است و مراجع رسمی چنین چیزی را تایید نمی‌کنند.

ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا هم با تاکید دوباره بر اینکه ما آماده ازسرگیری مذاکرات وین و تکمیل این رایزنی ها به صورت سازنده و بازگشت به محدودیت ها در این توافق هستیم،‌ تصریح کرد: اکنون دولت رئیسی است که باید انتخاب کند که گفت‌وگوها را ادامه دهد. امیدواریم که چنین کند اما ما در موقعیتی نیستیم که به جای آنها حرف بزنیم.

این در حالیست که مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در گفت و گویی از سیاست های دولت جو بایدن در قبال ایران انتقاد کرد و افزود که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای ساختن «شریکی بزرگ» از ایران برای آمریکا است. او مذاکرات با ایران را به «به ویژه خطرناک» برای رژیم صهیونیستی تلقی کرده و گفت دسته‌ای از حزب دموکرات رفتاری دارند که «از اساس یهود ستیزانه است». 

توضیحات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره وقفه به وجود آمده در مذاکرات درخصوص برنامه هسته ای ایران هم از خبرهای پربازدید در همین رابطه بود.

رافائل گروسی با بیان اینکه توقف این رایزنی ها آژانس را در موقعیت نامطلوبی قرار داده است، ادامه داد: ما هنوز یک سری سوالات داریم،  مسائلی با ایران هست که در تلاشیم آنها را روشن کنیم. ما مجبوریم صبر کنیم و کار را با تیم جدیدی که بر سر کار می‌آید از نو شروع کنیم.

مشکلات ناشی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بر روابط کره جنوبی با ایران از موضوعات مورد اشاره حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم دریافت استوارنامه «یون کانگ هیون» سفیر جدید کره جنوبی در تهران که تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی از روابط بسیار خوبی برخوردار بودند که متأسفانه در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده که امیدواریم هر چه زودتر این مشکلات حل و فصل شود.

انفجار تروریستی اخیر در« مدینه الصدر» عراق  از دیگر موضوعات خبری پربازدید بود که طبق آمار نهایی اعلام شده تاکنون  تعداد کشته‌ها در اقدام تروریستی صورت گرفته در مدینه الصدر،  ۳۵ تن و تعداد زخمی‌ها ۶۰ تن گزارش شده که  در میان کشته‌ها ۱۲ تن کودک و یک شیرخواره هستند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق در بیانیه ای،  انفجار تروریستی اخیر  در این کشور  را به شدت محکوم کرد و با دولت و ملت عراق ابراز همدردی کرد .

رئیس جمهور کشورمان هم در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر عراق با بیان اینکه ایران و عراق تاکید کرد: برای جمهوری اسلامی ایران حمایت از ثبات و امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق از جایگاه ویژه ای برخوردار است و امنیت و ثبات  عراق را امنیت خود می دانیم و از حضور این کشور مسلمان همسایه در تعاملات منطقه ای حمایت می کنیم.

اخبار دیگر در این رابطه را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

ابراز همدردی ظریف با دولت و مردم عراق درپی اقدام تروریستی اخیر در بغداد

آمادگی ایران برای همکاری با دولت عراق جهت مقابله با تحرکات تروریستی در این کشور

***

مطالبات و تاکیدات مربوط به الویت های دولت سیزدهم همچنان از موضوعات خبر ساز این روزهاست که یک عضو شورای سیاستگذاری حزب ندای ایرانیان در همین رابطه به رییس جمهور منتخب پیشنهاد کرد تا از پست بسیار حیاتی معاون اوّل به راحتی نگذرد ،چراکه در واقع بازوی اجرایی ریاست جمهوری است و بخش عظیمی از موفقیت یا شکست دولت می تواند تابعی از توانمندی متصدی این پست باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی هم در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور ترکمنستان ضمن تبریک فرارسیدن عید قربان به عنوان عید بزرگ مسلمانان و نیز تبریک سالروز استقلال این کشور، اظهار کرد:‌ گسترش روابط با همسایگان اولویت نخست سیاست خارجی دولت سیزدهم است. نگاه جمهوری اسلامی ایران به ترکمنستان فراتر از یک کشور صرفا همسایه است و با توجه به ظرفیت‌های گسترده دو کشور برای ارتقای سطح روابط تاکید دارم که گفت‌وگوهای عملیاتی برای شتاب‌بخشی به توسعه روابط باید هر چه سریع‌تر آغاز شود.

دیگر اخبار مرتبط با دولت سیزدهم را در لینک های زیر دنبال کنید.

دولت سیزدهم برای ازدواج جوانان برنامه مدون داشته باشد

وزیر کشور دولت سیزدهم توجه بیشتری به استان های محروم داشته باشد

اولویت‌های وزارت کشور دولت سیزدهم از نگاه سخنگوی کمیسیون امورداخلی

وزیران فرهنگ و آموزش دولت جدید جزیره‌ای عمل نکنند

***

مشکلات خوزستان و انتقادات و پیگیری ها برای حل مشکلات مردم این استان همچنان ادامه دارد و در همین رابطه آیت‌الله علیرضا اعرافی نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وضعیت و شرایطی که در این استان به وجود آمده، مایه شرمساری است و توجیهی ندارد، خواستار اقدامات عاجل برای حل آن شد.

همچنین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از صحبت ها و رایزنی ها با مقامات و مسئولان در تهران  و گرفتن قول مساعد از آن ها برای حل مسائل استان خوزستان، عازم این  استان شد تا ضمن بررسی میدانی مشکلات مردم و برگزاری چند جلسه هماهنگی مدیران با مسئولان محلی، اقدامات انجام شده و راهکارهای سریع رفع دغدغه های مردم و حل مشکلات ریشه ای استان  پیگیری شود.

محسن رضایی در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به اینکه از نزدیک پیگیر وعده هایی که مسئولان در تهران برای حل مشکلات مردم شریف و صبور استان داده اند خواهم بود، نوشت: ‏مشکلات خوزستان باید به صورت بنیادین حل شوند. تصمیمات مقطعی چاره ساز نیست.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر بخوانید.

مشکل آب خوزستان ریشه‌ای بسیار عمیق‌تر از یک دوره‌ی مدیریتی چند ساله دارند

همدلی دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت با مردم خوزستان

***

تحلیل یک کارشناس مسائل ترکیه اهداف ترکیه از ادامه حضور در افغانستان هم از خبرهای پرمخاطب بامداد امروز بود.

ضیاء ترک یلماز با توجه به توافق اخیر آمریکا و ترکیه مبنی بر ادامه حضور نیروهای ترکیه در افغانستان برای حفاظت از امنیت فرودگاه کابل و پروازهای دیپلماتیک در این کشورمعتقد است که دولت اردوغان از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان احساس خطر نمی کند و ماندن نیروهای ترکیه در کابل در واقع در قالب نوعی بده بستان با دولت بایدن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha