• پنجشنبه / ۳۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400043122241
  • خبرنگار : 71402

با انتقاد از خروج عجولانه آمریکا از افغانستان؛

مسکو: اقدامات لازم را برای جلوگیری از تجاوز به تاجیکستان انجام می‌دهیم

مسکو: اقدامات لازم را برای جلوگیری از تجاوز به تاجیکستان انجام می‌دهیم

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، مسکو تماس مداوم با ازبکستان را در بحبوحه تحولات در افغانستان حفظ میکند و آمادگی دارد تا در صورت دریافت درخواست مرتبط به تاشکند کمک کند.

به گزارش ایسنا، آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: البته، ما نگران تشدید درگیری‌های داخل افغانستان و تأثیر منفی آن بر کشورهای همسایه در آسیای میانه هستیم. بنابراین، ما دائماً با همکاران ازبک خود در تماس هستیم.

وی تاکید کرد: ازبکستان متحد و شریک استراتژیک ماست که مرز مشترکی با جمهوری اسلامی افغانستان دارد. ما در صورت بروز چنین نیازی و درخواست تجدیدنظر مناسب از سوی ازبکستان، آماده ارائه کمک‌های اضافی به دوستان خود هستیم.

معاون وزیر امور خارجه به اسپوتنیک گفت ، روسیه اقدامات لازم را برای جلوگیری از تجاوز به تاجیکستان در صورت لزوم انجام خواهد داد. رودنکو گفت: در صورت لزوم ، فدراسیون روسیه تمام اقدامات را برای جلوگیری از تجاوز یا تحریکات سرزمینی مطابق با روحیه مشارکت و اتحاد استراتژیک روسیه و تاجیکستان انجام خواهد داد.

این دیپلمات افزود: دو کشور ارتباطات فشرده را حفظ می کنند ، هر دو طرف بین وزارتخانه های دفاع و از طریق سازوکارهای سازمان پیمان امنیت جمعی. واحدهای پایگاه نظامی 201 روسیه که در تاجیکستان مستقر هستند ، به نوبه خود رزمایش‌های عادی و معمولی را انجام می‌دهند. رودنکو ادامه داد ، روسیه به حمایت از تاجیکستان در تقویت توان دفاعی خود ادامه خواهد داد.

افغانستان در مرز تاجیکستان شاهد افزایش خشونت طالبان است .در اوایل این ماه ، طالبان تقریباً تمام مرزهای افغانستان و تاجیکستان را تحت کنترل خود گرفتند.

رودنکو افزود: عواقب عقب نشینی عجولانه آمریکا و برخی از کشورهای ناتو از افغانستان آشکار شده است: استانهای شمالی نسبتاً آرام به سرعت به یک نقطه حساس تبدیل می شوند. طالبان تقریبا کاملا مرز با تاجیکستان را کنترل می کند. سازمانهای تروریستی بین المللی متعدد مانند شاخه‌های داعش و القاعده به دنبال جاگیری هستند.

این دیپلمات روس افزود: علاوه بر این ، شبه نظامیان خارجی از مناطق جنگی در خاورمیانه و شمال آفریقا به افغانستان کشانده می شوند.

رودنکو ادامه داد: افرادی از آسیای میانه به طور فعال در صفوف چنین سازمانهایی جذب می شوند. تولید مواد مخدر به بالاترین سطح رسیده است.

این مقام روس تأکید کرد: تخریب وضعیت امنیتی افغانستان تهدیدی مستقیم برای آسیای میانه است. ما نگرانی های همسایگان خود را در منطقه مشترک داریم. اهمیت تلاش‌های هماهنگ برای به حداقل رساندن تأثیر منفی این خطرات بر امنیت کشورهایمان در چهارمین نشست سران وزرای خارجه کشورهای روسیه و آسیای میانه در 16 ژوئیه و در بیانیه مشترک تاشکند لحاظ شده است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha