• یکشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400050301635
  • منبع : نمایندگی زنجان

اختصاص اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی برای پروژه زیتون‌کاری طارم

اختصاص اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی برای پروژه زیتون‌کاری طارم

ایسنا/زنجان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، از اختصاص اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی برای پروژه زیتون‌کاری در زمین موقوفه روستای ته‌دره طارم خبر داد.

حجت‌الاسلام مختار کرمی ظهر امروز (۳ مردادماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه، به سرمایه‌گذاری برای ارتقای بهره‌وری موقوفات اختصاص دارد و در استان زنجان پروژه زیتون‌کاری روستای ته‌دره از توابع طارم به مساحت ۳۰۰ هکتار از طرح‌های مهم این بخش به‌شمار می‌رود که با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان سبب خیر و برکت برای منطقه و ایجاد اشتغال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مقدمات این پروژه از ۹ سال پیش فراهم و ۶ کیومتر لوله‌گذاری در آن انجام شده است اما کمبود اعتبارات ادامه آن را متوقف کرده بود، عنوان کرد: از سال گذشته این پروژه از سر گرفته شد. مردم منطقه نیز باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند که زمین این پروژه شش‌دانگ موقوفه است و مردم حق مالکیتی در آن ندارند و طبق قوانین وقف می‌توانند حق زراعی در آن داشته باشند و انتقال زیرساخت‌های آب، برق و گاز به این زمین و اجرای آن منافعی زیادی برای مردم خواهد داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین دانشگاه‌های دنیا وقفی است و کشورهای مختلف در قالب خیریه از این ظرفیت استفاده می‌کنند، یادآور شد: مبلغان دین و فرهنگ وقف نیز تلاش بسیاری در ترویج این فرهنگ و ظرفیت‌های بالقوه آن در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انجام می‌دهند و باید این تلاش‌ها در کنار مجموعه‌های دیگر تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد موقوفات استان زنجان در ارتباط با روضه امام حسین (ع) و عزاداری است، بیان کرد: نیاز امروز جامعه برای توسعه وقف، خدمات اجتماعی از جمله کمک به بیماران، تامین جهیزیه، کمک به فقرا، مسائل آموزشی و سایر موارد است و با مشاوره‌هایی که انجام می‌شود، واقفان از این موارد مطلع می‌شوند.

این مسئول در مورد طرح «شمیم خدمت» تصریح کرد: در قالب این طرح مکان‌هایی در جوار امامزادگان در اختیار موسسات مردم‌نهاد و کارآفرینان قرار می‌گیرد و در آن افرادی مثل سرپرستان خانوارها مشغول به‌ کار می‌شوند و آموزش‌هایی به آن‌ها ارائه می‌شود و این کار از آسیب‌های اجتماعی نیز پیشگیری می‌کند.

کرمی از اجرای طرح «ولایت علوی، اکمال دین» در دهه امامت و ولایت خبر داد و گفت: سازمان اوقاف طرح‌های مختلفی در حوزه فرهنگی دارد که به استان‌ها ابلاغ می‌شود و استان‌ها با توجه به امکانات، ظرفیت و فرهنگ آن را بومی‌سازی می‌کنند. برای ایام دهه ولایت و امامت نیز در استان زنجان برنامه‌هایی همچون نورافشانی در شب عید غدیر، مشارکت در برگزاری راهپمایی خودرویی، تجلیل از ۱۱۰ نفر از سادات، برگزاری جشن در ۱۰ امامزاده شاخص، سخنرانی حجت‌الاسلام حسین انصاریان در حسینیه اعظم زنجان و پرپایی ۳۵ ایستگاه صلواتی و توزیع ۳۵۰۰ بسته تبرک در بین مردم تدارک دیده شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان «نشاط معنوی» را از دیگر طرح‌های فرهنگی این سازمان خواند و افزود: این طرح در قالب برنامه‌های تابستانه اوقات فراغت، نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها در بقاع متبرکه در حال اجرا است و در آن‌ها مشاوره و آموزش‌هایی توسط مبلغان در خصوص استفاده از فضای مجازی، سبک زندگی، همسرداری، فرزندپروری و ازدواج به شکل حضوری و مجازی ارائه می‌شود.

وی در مورد نقش و فعالیت اوقاف و امور خیریه در موضوع کرونا ابراز کرد: سال گذشته این اداره بیش از ۵ میلیارد تومان در بخش کرونا با اقداماتی همچون تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی هزینه کرد. البته بخش قابل توجهی از نیات واقفان به موضوع عزاداری و روضه اختصاص دارد اما با توجه به اینکه سال گذشته امکان برگزاری تجمعات نبود، با دستور ولی‌فقیه مبالغ این بخش به کمک‌های مومنانه و کرونا تعلق گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha