• یکشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400050301686

انتشار مقاله مشترک محققان دانشگاه حکیم با پژوهشگران استرالیایی در نشریه «The Lancet Planetary»

انتشار مقاله مشترک محققان دانشگاه حکیم با پژوهشگران استرالیایی در نشریه «The Lancet Planetary»

ایسنا/خراسان رضوی مقاله مشترک محققان گروه آب و هواشناسی و ژئومرفولوژی دانشگاه حکیم با پژوهشگران استرالیایی در نشریه The Lancet Planetary Health با ضریب تاثیر ۱۹/۱۷۳ منتشر شد.

پس از انتشار مقاله مشترک دکتر علیرضا انتظاری عضو هیات علمی گروه آب و هواشناسی و ژئومرفولوژی و دکتر فاطمه میوانه محقق دوره پسادکتری با گروهی از محققین کشور سوئد و انتشار آن در مجله Nature Climate Change  با ضریب۲۰/۸۹۳ ، مقاله دیگری از نامبردگان به صورت مشترک با پژوهشگران استرالیایی با عنوان Global, regional, and national burden of mortality associated with non-optimal ambient temperatures from 2000 to 2019: a three-stage modelling study در نشریه The Lancet Planetary Health از مجموعه نشریات The Lancet(IF: 79.321) که دارای ضریب تاثیر ۱۹/۱۷۳ و در ردیف مجلات Q1 است، به چاپ رسید.

در این پژوهش تحلیل جهانی، منطقه‌ای و ملی مربوط به مرگ و میر با دمای نامطلوب محیط از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ طی یک مدل سازی سه مرحله‌ای انجام شد.

برای مدل سازی، داده‌های سری زمانی مربوط به مرگ و میر(۱۳۰ میلیون مرگ و میر در سراسر جهان) و دمای محیط از ۷۵۰ مکان در ۴۳ کشور و پنج متا پیش بینی در یک شبکه‌بندی  جمع آوری و از طریق استراتژی تجزیه و تحلیل سه مرحله‌ای ارتباط درجه حرارت و مرگ و میر برای هر مکان با استفاده از رگرسیون سری زمانی اجرا و یک مدل رگرسیون چند متغیره بین برآوردهای خاص مکان و پیش‌بینی‌های مرگ و میر طراحی گردید. شبکه بندی‌ها بر اساس تقسیمات منطقه‌ای سازمان ملل مد نظر قرار داده شده است. 

حدود ۵ میلیون از مرگ و میرها در سراسر جهان(۵۲/۸ درصد مرتبط با دماهای نامطلوب حداقل و ۹۱ درصد مرتبط با دماهای نامطلوب حداکثر) در نتیجه درجه حرارت‌های نامطلوب رخ داده است.

نتایج همچنین گویای این واقعیت است که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۷۴ مرگ و میر ناشی از اقلیم وجود داشته که از حیث پراکنش جغرافیایی متفاوت بوده است. حدود ۴۹% از این مرگ و میرها متعلق به آسیا بوده است. در اروپای شرقی بیشترین میزان مرگ و میر بیش از حد مربوط به گرما و در جنوب صحرای آفریقا بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از سرما بیشتر است.

از سال ۲۰۰۰-۲۰۰۳ تا  ۲۰۱۶-۲۰۱۹، نسبت جهانی مرگ و میر ناشی از سرما با ۰/۵۱- درصد تغییر کرده و نسبت مرگ و میر جهانی ناشی از گرما ۰/۲۱ درصد افزایش یافته است که منجر به کاهش خالص نسبت کلی مرگ و میر می‌شود. بیشترین کاهش در میزان کلی مرگ و میر در جنوب شرقی آسیا رخ داده است.

لینک دسترسی به این مقاله:

https://doi.org/10.1016/S2542-5196(21)00081-4

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha