• دوشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400050402173
  • خبرنگار : 71650

شناسایی قابلیت‌ها و تاب آوری دانش آموزان

شناسایی قابلیت‌ها و تاب آوری دانش آموزان

وزبر آموزش و پرورش با اشاره به کسب قابلیت‌ها و مهارت‌هایی نظیر "هوش هیجانی" برای تاب آوری دانش آموزان در وضعیت‌های مختلف زندگی، گفت: در سند تحول بنیادین این قابلیت‌ها احصاء و هدف گذاری شده‌اند. دانش آموزان باید این قابلیت‌ها را داشته باشند و ما باید این قابلیت‌ها را شناسایی و به دانش آموزان، معلمان و خانواده‌ها منتقل کنیم. این قابلیت‌ها فوق العاده مهم هستند.

به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در نشست حضوری با معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در خصوص رونمایی از دوره های مجازی مهارتهای خوب زیستن، با اشاره به مهارت‌ها و قابلیت‌های موجود در این دوره‌ها اظهار کرد: این دوره‌ها و این قابلیت‌ها هم آموختنی و هم اکتسابی است. کیفیت زندگی ما به میزان خیلی زیاد تحت تاثیر این قابلیت‌ها قرار دارد چراکه با تغییرات مستمری روبرو هستیم که شتاب این تغییرات می‌تواند ما را در وضعیت‌هایی قرار دهد که می‌توانند آرامش ما را برهم زنند. 

وی این را هم گفت که ما دائما با مسائل متعددی روبرو هستیم و زندگی آمیخته با مشکل و مسائلی است که باید حل شود و حل آنها نیاز به قابلیت‌هایی دارد که باید کسب کنیم.

به گفته حاجی میرزایی ما دائما در معرض انتخاب هستیم و باید انتخاب کنیم. لحظه‌های زندگی ما لحظه‌های انتخاب‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به "هوش هیجانی" به عنوان یکی از محورهایی که در این دوره‌ها انتخاب شده است، تصریح کرد: هوش هیجانی یکی از مهم ترین مهارت‌ها است. اینکه تا چه حد احساسات خود را می‌شناسیم و می‌توانیم آنها را مدیریت کنیم. اگر هر انسانی یک لحظه با خود خلوت کند و به مهم ترین شکست‌های زندگی بیندیشد بی‌شک بخش مهمی از اینها یا همه اینها محصول زمانی است که مدیریت هیجانات از دستمان خارج می‌شود. 

حاجی میرزایی "هیجانات" را عناصری اثرگذار در زندگی دانست و ادامه داد: ما برای نقش آفرینی، کارکردها و حل مساله نیازمند قابلیت‌هایی هستیم. اگر این توانایی‌ها را برای تاب آوری در برابر وضعیت‌هایی نو نداشته باشیم، در برابر تغییرات منفعل، در برابر مسائل مستاصل و امکان انتخاب برایمان محدود و دچار افسردگی می‌شویم. کیفیت زندگی ما بیش از هر چیز تحت تاثیر این قابلیت‌ها تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه دانستن درباره قابلیت‌ها و مهارت‌های خوب زیستن کافی نیست، افزود: تنها کافی نیست درباره خیلی از قابلیت‌ها بدانیم. دانستن شرط لازم است اما کافی نیست. به کار بستن مهارت‌ها نیازمند قابلیت ویژه است. باید در مورد به کار بستن این قابلیت‌ها فکر کنیم. باید دانش آموزان، خانواده‌ها و معلمان را در موقعیت‌هایی قرار دهیم که این قابلیت‌ها توسعه پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش با اظهار خوش بینی نسبت به آغاز دوره یادشده و امیدواری نسبت به توسعه آن، خاطر نشان کرد: مربیان و معلمان امور تربیتی را می‌توان در معرض این آموزشها قرار داد. بیشترین نهاد اثر گذار در شخصیت دانش آموزان خانواده و مدرسه است که اگر خانواده و مدرسه را به این قابلیت‌ها مجهز کنیم کمک بزرگی به شخصیت، استحکام و تاب آوری دانش آموزان کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha