• دوشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400050402342
  • خبرنگار : 71282

در گفت و گو با ایسنا مطرح شد

به جای تعطیلی مشاغل اینترنتی آن‌ها را قانونمند کنیم

به جای تعطیلی مشاغل اینترنتی آن‌ها را قانونمند کنیم

یک فعال حوزه کار گسترش مشاغل اینترنتی را موجب جلوگیری از اتلاف وقت و رفت و آمد عمومی در شرایط کرونا و کاهش بسیاری از هزینه ها می داند و با تاکید بر ساماندهی و قانونمند شدن کسب و کارهای اینترنتی می گوید: به جای تعطیلی مشاغل اینترنتی باید زمینه تقویت آنها در شرایط کنونی فراهم شود و مرجع یا نهادی برای پاسخگویی به خریداران و مصرف‌کنندگان به وجود آید.

فتح اله بیات در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بدون تردید در شرایط کرونا و فضایی که اکنون در آن قرار داریم بحث فروش آنلاین و فروشگاه های اینترنتی اهمیت و نمود بیشتری پیدا کرده است، افراد مایحتاج، خوراک و پوشاک و ضروریات خود را از طریق فضای مجازی و اینترنت به راحتی تامین می کنند لذا معتقدم با توجه به شرایط موجود این فضا باید تقویت شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بحث نظارت و تضمین کیفیت کالا و خدمات هم مطرح است تا محصولی که به شکل اینترنتی خریداری می‌شود و به دست مصرف کننده می رسد در عین داشتن ضمانت و کیفیت مناسب مورد نظارت هم واقع شود.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه فروشگاه های اینترنتی در بحث عرضه محصولات باید مدیریت و نظارت شوند، افزود: چنانچه محصول ارسالی فاقد مرغوبیت یا کیفیت مناسب بود باید قابلیت بازگشت داشته باشد و اگر نقصی وجود داشت، مشتری بتواند موضوع را پیگیری یا مرجوع کند.

بیات گفت: اگر بر لزوم نظارت و ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی تاکید داریم به این دلیل است که چنانچه خریداران دچار ضرر و زیان شدند یا خسارت دیدند از طریق پیگیری دستگاه‌های متولی قابل جبران باشد نه این که فقط فروش اینترنتی انجام شود و بحث ضمانت پس از فروش یا حقوق مشتریان و مصرف کنندگان نادیده گرفته شود.

وی وجود یک مرجع یا نهاد مشخص برای ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی را خواستار شد و افزود: مشاغلی که به صورت اینترنتی فعالیت می کنند یا فروشگاه هایی که اینترنتی به عرضه کالا و خدمات می پردازند باید به طور نظام مند و قانونی به فعالیت خود ادامه دهند و در عین حال مصرف کنندگان و خریداران با اطمینان خاطر بیشتری از این فروشگاه ها خرید کنند.

این فعال حوزه کار، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، تعزیرات و بازرسان اصناف را از جمله متولیان نظارت بر مشاغل اینترنتی دانست و گفت: کسانی که بازار و عرضه کالاهای مصرفی را نظارت می کنند می‌توانند در این زمینه نیز ورود کنند اما لازم است یک مرجع مسئولیت ساماندهی مشاغل اینترنتی را بر عهده گیرد و اتحادیه ای به منظور قانون مندتر شدن هر چه بیشتر این گونه مشاغل شکل بگیرد تا هم جلوی ضرر و زیان و سوء استفاده های احتمالی و برخی بی نظمی ها گرفته شود و هم رعایت حقوق خریداران و مصرف‌کنندگان در دستور کار قرار گیرد.

بیات با اشاره به مزایای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی خاطرنشان کرد: ما نمی دانیم کرونا تا چه زمانی با ما هست، از طرفی کرونا هم نباشد یک عده از افراد کم توان یا سالمند هستند که امکان خرید حضوری ندارند و نمی‌تواند در سطح شهر رفت و آمد داشته باشند که از این جهت فروشگاه های آنلاین برای آنها مطلوب تر است، ضمن آنکه گسترش کسب و کارهای اینترنتی موجب جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش بسیاری از هزینه ها به ویژه جلوگیری از تردد و رفت و آمد آحاد جامعه در شرایط کرونا شده است.

وی در پایان تصریح کرد: معتقدم به جای تعطیلی مشاغل اینترنتی باید زمینه تقویت آنها در شرایط کنونی فراهم و از ظرفیت کسب و کارهای اینترنتی در فضای مجازی به نحو شایسته استفاده شود و در نهایت مرجع و نهادی برای پاسخگویی به متقاضیان و خریداران به وجود آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.