• دوشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400050402554
  • خبرنگار : 30054

ایران تلنت «بحران نیروی انسانی در ایران» را زیر ذره‌بین برد

ایران تلنت «بحران نیروی انسانی در ایران» را زیر ذره‌بین برد

«دیجی‌کالا» و «علی‌ بابا» چطور از کارآموزان دانشگاهی استفاده کردند؟ با ما همراه شوید تا پاسخ این سوال را بگیرید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام تلنت ‌کوچ، شرکت‌های معتبر حوزه فناوری‌های دیجیتال به همراه جمعی از نمایندگان دانشگاه‌های مطرح و همین‌طور جمعی از اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، در نشستی که به میزبانی ایران تلنت برگزار شد، «بحران نیروی انسانی در ایران» را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند. در این رویداد ایران ‌تلنت، محصول تلنت ‌کوچ را به عنوان پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت معرفی کرد و در ادامه شرکت‌ها به بیان چالش‌ها و راهکارهای خود در برخورد با این بحران پرداختند. متن کامل گزارش این رویداد را می‌توانید در بلاگ تلنت کوچ بخوانید.

جمع‌آوری رزومه از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر

در این رویداد فرشته کسرایی مدیر سابق منابع انسانی دیجی کالا و علی بابا به بیان تجربیات این دو شرکت‌ از تعامل با کارآموزان دانشگاه‌ها در جهت حل معضل نیروی انسانی پرداخت و گفت: «من سال ۹۲ وارد دیجی‌کالا شدم که در آن زمان مجموعه کوچک و ناشناخته‌ای بود و شغل‌هایی مانند پرمفورمنس مارکتر، پروداکت منیجر نیز هنوز شناخته شده نبودند و مشاغل منابع انسانی و مالی هم به اندازه امروز شکوفا نشده بودند. بنابراین ما تمرکزمان را روی آموزش گذاشتیم.»

وی افزود: «اولین دانشگاهی که با آن‌ها همکاری کردیم، دانشگاه علامه طباطبایی بود. ما هفت نفر از نیروهای‌مان را از این دانشگاه جذب کردیم که یکی از آنها امروز به عنوان co founder یکی از آنلاین شاپ‌ها فعالیت می‌کند. با شرکت در نمایشگاه‌های کار دانشگاه شریف، تهران و علامه رزومه‌های خوبی را به دست آوردیم. افرادی که وارد شرکت می‌شدند از نظر مهارت‌های تخصصی به سرعت رشد می‌کردند اما از نظر مهارت‌های نرم همچنان ضعف‌هایی داشتند.»

چالش مهارت‌های نرم کارآموزان دانشگاهی

کسرایی با بیان اینکه برای حل این مشکل، برنامه‌ای را راه انداختیم با عنوان «نسل بعدی مدیران شرکت» گفت: «در این برنامه سی‌دی‌هایی که در نمایشگاه‌های مختلف کار جمع آوری کرده بودیم را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت ۱۲ نفر وارد این برنامه شدند. افراد حاضر در این برنامه هر سه ماه یک بار در یک دپارتمان از دپارتمان‌های مارکتینگ، منابع انسانی، عملیات و نرم افزار و محصول متمرکز می‌شدند. در این گردش، بخش‌های تخصصی را یاد می‌گرفتند و دید جامعی هم نسبت به کل کار پیدا می‌کردند. در این مدت، جلسه‌ای را با مدیران ارشد برای این افراد ترتیب دادیم و آنها منتورهای خودشان را از میان مدیران ارشد انتخاب کردند. یک برنامه مشخص و قدم به قدم در اختیار منتورها قرار دادیم و افراد حاضر در برنامه هفته‌ای یک بار با منتورها جلسه داشتند و در مورد ارزش‌های سازمانی و ارزش‌های خودشان و این که چگونه می‌توانند آنها را هم راستا کنند، صحبت می‌کردند.

وی ادامه داد: «شرکت‌کنندگان می‌بایست شغل مورد نظر خود را انتخاب می‌کردند و ویژگی‌ها و شایستگی‌ها و مهارت‌های نرم مورد نیاز آن شغل را مورد بررسی قرار می‌دادند. این برنامه هم در دیجی کالا و هم در علی بابا، موفقیت آمیز بود. وفاداری سازمانی برای نسل جدید، معنای خاصی ندارد و روش‌های نگهداشتن آنها در سازمان، متفاوت است. اما این برنامه باعث شد در سازمان بمانند.»

مقاومت شرکت‌ها در برابر جذب کارآموز و آموزش مهارت

در ادامه این رویداد مجازی آسیه حاتمی مدیرعامل ایران تلنت موضوع مقاومت شرکت‌ها در برابر جذب کارآموز را مطرح کرد و گفت: «برخی شرکت‌ها در برابر جذب کارآموز و آموزش مهارت‌ها به او، مقاومت نشان می‌دهند و به گذر از بحران اقتصادی و استفاده از نیروهای موجود اولویت می‌دهند»

وی ادامه داد: «شرکت‌ها اذعان می‌کنند که نیروهای کاربلد را در بازار کار پیدا نمی‌کنند و تجربیات موفق دیجی کالا، علی بابا و شرکت‌های مشابه را ناشی از توانایی مالی آنها برای برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌دانند. آنها می‌خواهند که یک نیروی کاربلد وارد سازمان شود و کار را انجام دهد. امروز پذیرش کارآموز و تربیت نیرو در سازمان، چیزی فراتر از شهرت یک برند در میان دانشگاه‌هاست. در حال حاضر چاره‌ای جز جذب نیروی تازه فارغ‌التحصیل و تربیت او برای سازمان نیست.»

تجربه فوق‌العاده‌ ارتباط با دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان

مدیر سابق منابع انسانی دیجی کالا و علی بابا با اشاره به صحبت‌های مدیر عامل ایران تلنت گفت: «هزینه آموزش یک کارآموز از هزینه نگهداشت یک نیروی متخصص کمتر است. هدف برنامه اجرایی ما برندینگ نبود بلکه با هدف بهره‌برداری انجام شد. کارجوها رشد افراد را در مجموعه می‌دیدند و همین امر، باعث جذب راحت تر افراد به مجموعه می‌شد. در برخی از رشته‌های کاری واقعا چاره دیگری وجود ندارد جز آن که تازه فارغ‌التحصیلان که روحیه متفاوت و یادگیرنده‌ای دارند را جذب کنیم.»

کسرایی در پایان صحبت‌هایش به برنامه‌ریزی برای ترغیب دانشجویان پرداخت و بیان کرد: «در ارتباط با دانشگاه، ما برای ترغیب دانشجویان، بازدید هفتگی مرکز پردازش دیجی کالا را برای آنها برگزار کردیم و هر پنج شنبه میزبان آن‌ها و اساتیدشان می‌شدیم. این برنامه هم باعث جذب افراد توانمندی به دیجی کالا شد. من از ارتباط با دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان تجربه فوق‌العاده‌ای داشتم و تجربه کار کردن با کارآموزان بسیار متفاوت بود. آنها بسیار سریع و باهوشند و عاشق تحقیق کردن. اگر روی این افراد سرمایه‌گذاری درستی شود و در شرکت برنامه‌هایی برای بهبود مهارت‌های تخصصی و نرم برای‌شان تعریف شود بسیار خوب عمل می‌کنند.»

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.