• دوشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۸:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400050402652
  • خبرنگار : 50356

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مطرح کرد

۴۰.۵ درصد نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی

۴۰.۵ درصد نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت:  آخرین آمار مربوط به اشتغال و بیکاری در استان مربوط به فصل بهار سال جاری است. نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی ۴۰.۵ درصد است که نسبت به  فصل مشابه سال قبل ۲.۲ درصد کاهش داشته است. جمعیت فعال استان یعنی افرادی که در دامنه کار قرار گرفته‌اند و متقاضی کار هستند برای جمعیت ۱۵سال به بالا یک میلیون و  ۹۹۳ هزار نفر است که این تعداد نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۳ هزار نفر کاهش داشته است.

رضا جمشیدی امروز ۴ مرداد در نشست خبری تشریح عملکرد و برنامه‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی اظهار کرد: در حوزه  آمار و اطلاعات طرح‌های آمارگیری در طول سال و همچنین سرشماری‌هایی هر چند سال یکبار انجام می‌شود که عموما به صورت طرح‌های نمونه‌گیری است. یکی از این طرح‌ها، طرح هزینه و درآمد خانواده‌های شهری و روستایی است که در استان و کشور انجام می‌شود.

وی افزود: سرانه درآمد خانوارهای شهری خراسان رضوی در سال ۹۶، ۳۲ میلیون تومان در ۹۷، ۳۶ میلیون تومان، در سال ۹۸، ۴۳ میلیون تومان و در سال گذشته ۶۱ میلیون تومان بوده است. رتبه سرانه درآمدهای استان در کشور در سال ۹۶پانزدهم، در سال ۹۷ رتبه شانزدهم، در سال۹۸ رتبه نوزدهم و در سال ۹۹ هجده‌ام بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی درمورد هزینه خانوارهای شهری خراسان رضوی بیان کرد: هزینه خانوارهای شهری خراسان رضوی در سال  ۹۶، ۳۱ میلیون تومان با رتبه هشتم در کشور، در سال ۹۷، ۳۴ میلیون تومان با رتبه پانزدهم، در سال ۹۸، ۴۲ میلیون تومان بارتبه دهم و در سال ۹۹، ۵۳ میلیون تومان و رتبه چهاردهم بوده است.

جمشیدی افزود: وضعیت درآمد برای خانواده‌های روستایی مناسب نیست. در سال ۹۶ درآمد خانواده‌های روستای حدود ۱۵ میلیون تومان و رتبه ۲۷ام در کشور در سال ۹۷، ۱۷ میلیون با رتبه ۲۷، در سال ۹۸، ۲۲ میلیون تومان با رتبه ۲۸ و در سال  گذشته ۳۴ میلیون تومان بوده که رتبه ۲۸ بین استان‌های کشور را داشته‌ایم. بر این اساس درآمد خانواده های روستایی در انتهای جدول قرار دارد. سرانه هزینه خانوارهای روستایی در سال۹۶، ۱۸ میلیون تومان با رتبه چهاردهم. در سال ۹۷، ۲۲ میلیون با رتبه هجدهم،  در سال۹۸، ۲۵ میلیون و رتبه بیست و یکم ودرسال گذشته ۳۴ میلیون و با رتبه شانزدهم  بین استان‌های کشور بوده است.

وی در ارتباط با بحث تورم نقطه به نقطه در استان خاطر نشان کرد: آخرین آمار مربوط به خرداد ماه است. تورم نقطه به نقطه در خراسان رضوی در خرداد ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه مشابه سال قبل ۴۸.۸ درصد بوده که در کشور این عدد ۴۷.۶ درصد است. همچنین  تورم نقطه به نقطه در  مجموع ماه‌های منتهی به  سال جاری نسبت به سه ماهه ابتدایی سال گذشته برای استان ۵۰.۱ دهم و برای کشور ۰.۴۸درصد است. تورم نقطه به نقطه برای ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری برای خراسان رضوی ۴۳.۶ درصد و درکشور ۴۳ بوده است. تورم نقطه به نقطه در یکسال اخیر تقریبا کمی بالاتر از میانگین کشور بالاتر بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی درباره تورم نقطه به نقطه در خانوارهای شهری استان بیان کرد: این عدد در خرداد ماه ۴۸.۳ درصد و برای کشور ۴۶.۹ درصد بوده است. برای خانوارهای روستایی در خراداد ماه ۵۰.۸ درصد و برای روستائیان کشور ۵۱.۵ درصد بوده است. یعنی تورم‌ نقطه به نقطه برای نقاط روستایی از شهری  بیشتر  بوده و  تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری از کشور کمتر است.

جمشیدی در رابطه با اشتغال و بیکاری در استان تصریح کرد: آخرین آمار مربوط به اشتغال و بیکاری در استان مربوط به فصل بهار سال جاری است. نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی ۴۰.۵ درصد است که نسبت به  فصل مشابه سال قبل ۲.۲ درصد کاهش داشته است. جمعیت فعال استان یعنی افرادی که در دامنه کار قرار گرفته‌اند و متقاضی کار هستند برای جمعیت ۱۵سال به بالا یک میلیون و  ۹۹۳ هزار نفر است که این تعداد نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۳ هزار نفر کاهش داشته است.

وی درباره نرخ بیکاری در استان گفت: این نرخ در بهار سال جاری ۶.۸ درصد و نسبت به فصل بهار سال قبل ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرده است. تعداد بیکاران استان نیز نسبت به فصل بهار سال قبل حدود ۹۸۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است. نرخ اشتغال استان ۹۳.۲ درصد بوده که نسبت به سال قبل ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرده است. کل جمعیت شاغل استان یک میلیون و ۸۵۸ هزار نفر است. باوجود اینکه نرخ اشتغال استان افزایش یا نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده است اما شاغلین استان نیز ۷۳ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی درباره حوزه معاونت توسعه و سرمایه انسانی بیان کرد: ۱۱۰۰ نفر از پرونده کارکنان در سازمان مورد بررسی قرار گرفته است. کانون‌های ارزیابی مدیران در استان تشکیل شده است که باید توسط سازمان بر آن‌ها نظارت انجام شود. کل شاغلین خراسان رضوی در ۸۵ دستگاه اجرایی ۱۴۶ هزار و ۵۱۶ نفر شاغل است که از این تعداد ۵۱ درصدآقایان و ۴۹ درصد خانم‌ها هستند. همچنین  ۸۰ دردصد  به صورت رسمی و  پیمانی و ۲۰ درصد باقی مانده دارای قرارداد کار معین، کارگری و سایر قرارداد ها  هستند. حدود ۲۲ درصد از این تعداد مدرک تحصیلی دکترا و فوق لیسانس و ۸۰ درصد لیسانس و پایین‌تر هستند. بحث ارزیابی عملکرد سال ۹۹ هنوز نهایی نشده و در مرحله بررسی است.

جمشیدی ادامه داد: سعی می‌شود جشنواره شهید رجایی در شهریور ماه همزمان با کشور برگزار شود. در سال ۹۷ و ۹۸ امتیازات در بحث شاخص‌های عمومی ۶۷ درصد بوده است. در سال ۹۸ این درصد  به ۶۲ درصد کاهش یافته است. درشاخص‌های اختصاصی درصد تحقق در سال ۹۷، ۹۵درصد و در سال ۹۸ حدود ۶۱ درصد محقق شده است.

وی در رمورد برنامه آمایش سرزمین خاطرنشان کرد:  برنامه آمایش سرزمین در اسفند ماه سال گذشته برای  ۳۱ استان و کشور به تصویب رسید. بر اساس تاکیدی که به استان‌ها و استانداران شده است سندآمایش استان و سایر استان‌ها باید مورد بازنگری قرار گیرد. افق این سند باید یکسان شود. افق سندآمایش سرزمین کشور برای سال ۱۴۲۴ است ولی برای استان‌ها افق‌های مختلفی مورد برنامه‌ریزی بوده است که باید یکسان شود. اگر تعارضاتی که با سند آمایش سرزمین وجود داشته باشد باید رفع شود. ممکن است ماموریت‌هایی در این سند دیده یا لحاظ شود که باید اصلاحاتی انجام شود. دولت در سال قبل شورای توسعه منطقه‌ای را برای شرق کشور تشکیل داده است که ۹ منطقه دارد و ما در منطقه ۹ کشور قرار داریم. ضمن اینکه این تعارضات باید رفع شود باید تطبیق اسناد منطقه‌ای را پیش ببریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی درباره ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه تصریح کرد:  دولت موظف شده بود سالانه برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی ۵۰۰۰ روستا را پیش ببرد.  سهیمه خراسان رضوی ۱۶۴۵ روستا در  طی ۵ سال بود.  خوشبختانه با همکاری فرمانداران، استانداران، بخشداران و... موفق شدیم در چهارسال ابتدایی این برنامه  مطالعات۱۷۳۴ روستا انجام شود و به تصویب برسد و به فرمانداران مختلف برای اجرا ابلاغ شده است.

جمشیدی بیان کرد: در چهارسال گذشته چون به صورت دهستانی این مطالعات انجام می‌شد، تمام دهستان‌های ۱۴ شهرستان پوشش داده شده و تعدادی از دهستان‌های ۱۹ شهرستان دیگر نیز مطالعات آن انجام شده است. هدف تکلیف قانون روستا بود ولی ما مطالعات را به صورت دهستانی انجام دادیم. بعضی از دهستان‌ها باوجود اینکه انجام نشده است ولی تکلیف قانونی آن انجام شده است.

جمشیدی با بیان اینکه «تهیه اسناد توسعه روستایی و اشتغال‌زایی روستایی برای این شهرستان‌ها جزو برنامه‌ای بوده است که برای امسال پیش‌بینی شده است»، عنوان کرد: یعنی اسناد را از حد دهستان خارج می‌کنیم و برای هر شهرستان یک سند اشتغال روستایی تصویب خواهد شد. در این مورد بعضی از زنجیره‌های ارزش نیز شناسایی شده که تمرکز مطالعات سال جاری، شناسایی این زنجیره‌ها است.

وی در خصوص اسناد توسعه شهرستان ادامه داد: هر شهرستان و هر استان یک سند توسعه دارد که اسناد توسعه استان به تصویب دولت و اسناد شهرستان به تصویب شورای توسعه استان می‌رسد. اخرین اسناد مصوب مربوط به سال ۹۵ است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد شهرستان‌ها ۳۳ عدد است، اظهار کرد: هم تقسیمات سیاسی تغییر کرده است و هم بخشی از تصمیمات اجرا شده است و قسمتی از تصمیمات نیز  با توجه به شرح روز نیاز به بازنگری دارد. کمیته شهرستان‌ها این موارد را بررسی کردند و عموما تصویب شده است. در رابطه با برنامه هفتم توسعه هیچ اقدام‌عملی انجام نشده است و بحثی‌که مطرح است موضوع تمدید برای سال ششم است. درسال ۱۴۰۱ احتمالا تمدید برنامه ششم‌توسعه را خواهیم داشت.

جمشیدی در ارتباط با سفرهای دور اول و دوم رئیس جمهور ‌به استان گفت: مجموع تعهدات دور اول و دوم سفر، ۴ هزار و ۲۶ میلیارد تومان بوده است. آنچه که در عمل پرداخت شده ۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده است یعنی درصد تحقق ۱۱۳ درصد بوده است.

وی در خصوص تفاهم نامه دور اول سفر افزود: تفاهم نامه دور اول سفر ۱۲۱۳ میلیارد تومان بوده است که ۲۲۱۸ میلیارد تومان پرداخت شده است. یعنی ۱۸۳ درصد از تفاهم‌نامه دور اول محقق شده است. ضمن تفاهم نامه اتفاق خاصی در استان خراسان رضوی افتاد و وعده‌ای رئیس جمهور، وزرا و دولت در خراسان رضوی دادند که مبلغ  ۶۵۲ میلیارد تومان که ۴۸۳ میلیارد تومان، یعنی ۷۴ درصد آن محقق شده است. در دور دوم سفر ۲۱۶۰ میلیارد تومان مجموع این مصوبات بوده و از این مبلغ ۱۸۴۹ میلیارد تومان یعنی ۸۶ درصد محقق شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بنابراین نکته مهم این است که از مجموع آنچه که دریافت شده است از مجموع مصوبات بیشتر است، ولی درمقابل برخی از مصوبات که بیشتر از آنچه که باید پرداخت شده ولی بعضی دیگر به‌طور کامل اجرا نشده است.

جمشیدی در همین راستا افزود: ۴۰۲۶ میلیارد تومان مصوبات بوده است و ۴۵۵۰ میلیارد تومان برای آن پرداخت شده است و در عین حال حدود ۸۴۹ میلیارد تومان از مصوبات اجرا نشده است.

وی ادامه داد: مهمترین موضوعاتی که در رابطه با دور اول سفر بود و اجرا نشد انتقال آب با لوله برای اراضی کشاورزی، اجرای کمربند سبز مشهد، ساماندهی حاشیه رودخانه کشف رود و حاشیه نشینی شهر مشهد به طور کاملا اجرا نشدند. در دور دوم سفر نیز که برخی از پروژه‌های آن به‌طور کامل اجرا نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در ارتباط با تسهیلات اشتغال روستائیان اظهار کرد: این تسهیلات توسط سازمان انجام نمی‌شود اما نظارت عالی بر پرداخت این تسهیلات به عهده سازمان مدیریت وبرنامه خراسان رضوی است که توسط بانک‌های عامل انجام می‌شود.  

وی افزود: مجموع سهمیه استان ۷۴۹ میلیارد تومان بوده است و آنچه که به استان اختصاص داده شده است ۷۴۰ میلیارد تومان بوده است و آنچه که مصوب شده است ۶۳۵ میلیارد تومان مجموع طرح‌های آن است که مصوب شده است. آنچه که پرداخت شده است نیز ۶۲۶ میلیارد تومان است.   

جمشیدی در رابطه با جزئیات این طرح عنوان کرد:۱۰.۹ درصد مربوط به خدمات و ۱۹ درصد مربوط به صنعت و ۷۰.۲ درصد تسهیلاتی است که به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرد و ۱۷ درصد این مقدار هم به نقاط مرزی اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به لحاظ شخصیت حقیقی و حقوقی اگر در نظر بگیریم ۱۷ درصد آن به اشخاص حقوقی و ۸۳ درصد به اشخاص حقیقی اختصاص پیدا کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در رابطه تسهیلات مربوط به نهادهای حمایتی اظهار کرد: حدود ۱۵۱ میلیارد تومان از این تسهیلات مربوط به نهادهای حمایتی شامل بنیاد شهید، بهزیستی و کمیته امداد و ۴۸۴ میلیارد تومان مربوط به خش‌های غیرحمایتی است.

جمشیدی با اشاره به اینکه «درحوزه اقتصادی مقاومتی مجموعا ۲۱۲ جلسه در استان از ابتداء پیدایش این ستاد برگزار شده که در سال ۹۵ بوده است و مصوبات زیادی داشتیم»، بیان کرد: ۱۱۲۰ مصوبه در این چند سال وجود داشته که ۷۰ درصد آن اجرایی شده است و ۱۹۱ پروژه عمرانی مصوب داشتیم که حدود ۹۰ تا از این پروژه‌ها به صورت کامل انجام شده است.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش و پژوهش سازمان که کاری که سازمان انجام می‌دهد مدیریت پژوهش‌های سازمانی استان و آموزش کارکنان است که با توجه به ابلاغیه اخیر این آموزش فقط توسط سازمان مدیریت و برنامه انجام نمی‌شود و  دستگاه‌های اجرایی نیز خودشان اجازه برگزاری دوره‌های آموزشی دارند.   

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی دوره‌های آموزشی درسال ۹۹را  ۷۷ دوره عنوان کرد و افزود: مجموع ساعات ۸۶۰ ساعت بود  و ۴۰۷۸ نفردر این آموزش‌ها شرکت کردند ... حدود ۷۴ هزار نفر ساعت آموزش کارکنان انجام شده است و ۲۷۹ هزار نفر ساعت نیز آموزش مدیران توسط دوره‌های آموزشی دستگاه‌های اجرایی انجام شده است و سازمان فقط نظارت بر آن‌ها را برعهده داشته است.

جمشیدی در خصوص موضوع اعتبارات اظهار کرد:. درآمدهایی که برای استان پیش‌بینی شده است ۸۶۵۹میلیارد تومان است که نسبت به عدد مشابه سال قبل ۵۲ درصد رشد دارد. اعتبارات هزینه‌ای ۱۲۲۶ میلیارد تومان است که ۶۲ درصد نسبت به عدد مصوب سال قبل رشد پیدا کرده است. اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ما ۱۵۹۳ میلیارد تومان است که ۱۵۳ درصد نسبت به سال قبل رشد پیدا کرده است.

وی در همین رابطه ادامه داد: ۳۴۷ میلیارد تومان اعتبارات استانی است. ۴۴۰ میلیارد تومان درصد نفت و گاز،۱۰۸میلیارد تومان ۲۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۳۲ میلیارد تومان جرایم رانندگی این موارد اعدادی بودند که وجود داشته‌اند.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در رابطه با اعتبارات استانی بیان کرد: ۹۸ میلیارد تومان اعتبار آب روستایی و ۲۲۷ میلیارد تومان اعتباراتی تحت عنوان جدول پنج ده که به اعتبارات استان اضافه شده است. این سه مورد برای اولین بار به اعتبارات استان اضافه شده است.

جمشیدی با بیان اینکه «طرح‌هایی در قانون وجود دارد که کلمه نقاط جغرافیایی خراسان رضوی در آن وجود دارد» عنوان کرد: ۱۰۳ طرح است که مبلغ آن ۱۳۳۸ میلیارد تومان است که از این موارد ۳۱ طرح آن با مبلغ ۲۳۱ میلیارد تومان طرح‌های ملی استانی شده است که توسط سازمان مدیریت و برنامه استان مبالغ تخصیص داده می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص میزان بودجه محقق شده برای کشف‌رود بیان کرد: در ارتباط با کشف‌رود یکی از موضوعات مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری به مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان بود که قرار بود درطی سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ این مبلغ محقق شود و این یکی از آن چهار مورد مانده دور اول سفر است که به‌طور کامل انجام نشده است. ۳۲ میلیارد تومان صرفا بابت اجرای این مصوبه اختصاص داده شده است. ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ تومان در سال ۹۵ داده شده است و ۱۸ میلیارد و ۷۵۰ تومان نیز در سال ۹۹ داده شده است. در دوم سفر اهمیت این موضوع و اجرا نشدن آن  مورد تاکید قرار گرفت و به طور مشخص بحث تصفیه‌خانه فاضلاب‌ها مطرح شد که در سال ۹۸، ۱۵ میلیارد تومان به آن اختصاص داده شده بود و ۴ میلیارد تومان دوباره به شرکت آب و فاضلاب اختصاص داده شده  و در سال ۱۴۰۰، ۲۳ میلیارد تومان تحت عنوان ساماندهی رودخانه کشف‌رود به شرکت مدیریت منابع آبی ایران ابلاغ شده است. یعنی دیگر این مبلغ متعلق به استان نیست. ولی آنچه که درخواست استان بود و در پی پیگیری‌های مکرر انجام شد این بود که ۱۶۰ میلیارد تومان در اختیار استان قرار بگیرد. ابتدا مدیریت این موضوع با شرکت آب و فاضلاب بود ولی مسئولیت آن بعدا به شهرداری مشهد واگذار شد و شهرداری این کار را انجام می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha