به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شاپرک،شاید همین چند سال پیش بزرگترین بحرانهایی که میتوانستیم تصور کنیم چیزی بین بحران اقتصادی، احتمال جنگ یا در خوشبینانهترین حالت آن، بحرانهای زیست محیطی بود. اما گذر زمان و اتفاقات یک سال و چند ماه اخیر به ما نشان داد که احتمالا همهی ما اشتباه فکر میکردیم.
مجمع اقتصاد جهانی در آخرین گزارش خود به این موضوع اشاره میکند که بحران پاندمی کرونا فقط یکی از بحرانهای محتمل برای فراگیری و آسیب رسان به اقتصاد دنیا بوده و بر اساس سناریوهای موجود، ما احتمالا بازهم باید منتظر بحرانهایی از این دست باشیم. این بحرانها میتواند به صورت تغییرات قدرت اقتصادی از غرب به شرق، تغییرات اقلیمی یا تغییرات در سبک مدیریت سیاسی جهان اتفاق بیافتد و تاثیر آن قطعا دیر یا زود بر روی کسب و کارهای جهانی و کشورمان نمود پیدا خواهد کرد.
چه کسی میداند بحران بعدی سیاسی خواهد بود، نزاع بر سر آب و یا مهاجرت و کوچ دسته جمعی و به طبع آن نبود نیروی انسانی!
وضعیت کسب و کارهای ما بالاخص کسب و کارهای کوچک و متوسط که صدایشان به جایی نمیرسد چطور خواهد بود و چه بر سر آنها خواهد آمد. شاید پاسخ به این سوال بتواند راهگشای خیل زیادی از فعالان کسب و کارهای مختلف باشد. اما چطور باید نسخهی واحدی برای آنها پیچید؟
راه برون رفت از بحران و یا گرفتن ضربهی اثر بحران از جایی میگذرد که به آن شناخت دقیق صورت مساله میگوییم. بدون داشتن دادهی کافی و تلاش برای پیدا کردن نظم در بحران، مانند سالهای گذشته به بیراهه خواهیم رفت.
با توجه به این رویکرد و پیدا نمودن راه برون رفت از بحران برای کسب و کارهای کوچک و متوسط، با همت شرکت مشاوره مدیریت تجربهی شاپرک آبی و مدرسه کسب و کار تکاپو و عدهی دیگری از فعالان فضای اقتصادی و نوآوری کشور مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اتاق بازرگانی تهران، صندوق مالی توسعه تکنولوژی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر گزارش کسبوکارهای کوچک و متوسط تهیه گردید تا راهگشای تصمیمات مدیران عامل برای کسب و کار در این فضای پر از ابهام باشد.
در این گزارش چه چیزی خواهیم خواند؟
در این گزارش خواهیم خواند:
چرا باید برای بحران های بعدی خود را آماده کرد؟
کسب و کارهای ایرانی از بحران های سال های اخیر چه آسیب هایی دیده اند؟
تفاوت ایران و سایر کشورها در عرصه کرونا چه بوده است؟
در این گزارش از روش پرسشنامهای برای رسیدن به مقصود خود بهره گرفته است. در این خصوص، ۸۳ درصد پاسخ دهندگان مدیر عاملان و اعضای هیئت مدیره کسب و کار های کوچک و متوسط بوده اند. دو نوع پرسشنامه عمیق و کوچک برای این منظور در نظر گرفته شده است. در تهیهی این گزارش از مدلهای معتبر تحلیلی شرکتهای بزرگ مشاوره مدیریت در دنیا نظیر شرکت دیلویت، مانند «ماتریس تحلیل پیچیدگی» و «چارچوب تحلیلی ساینهفین» آقای اسنودن استفاده گردیده است. در این گزارش ابتدا به نحوهی گردآوری و تحلیل دادهها خواهیم پرداخت و سپس موضوعاتی از قبیل «وضعیت کسبوکارها در مواجهه با بحران»، «پراکندگی اثرگذاری و تقارب اکوسیستمی» و «میزان آمادگی کسبوکارها برای مقابله با بحران کرونا» خواهیم پرداخت.
سخن آخر:
هدف نهایی از تهیهی این گزارش ایجاد یک نگاه دقیق برای مدیران عامل و مدیران کسب و کارها به منظور مسیریابی درست در فضای ابهام ایجاد مینماید. در این گزارش علاوه بر تطبیق وضعیت کنونی کسب و کارهای ایران با کسب و کارهای بینالمللی، وضعیت صنایع مختلف نیز به تفکیک بررسی گردیده است.
برای دریافت این گزارش میتوانید به سایت گزارش کسب و کارهای کوچک و متوسط به نشانی www.smesurvey.ir مراجعه نمایید.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات