• چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400050603959
  • خبرنگار : 71129

آمریکا برخی از همکاری‌هایش با گوآتمالا را تعلیق کرد

آمریکا برخی از همکاری‌هایش با گوآتمالا را تعلیق کرد
خوآن فرانسیسکو ساندوال

ایالات متحده اعلام کرد، برخی از سطوح همکاری با دادستان جرایم گوآتمالا را پس از آن تعلیق کرده که رئیس واحد ضد فساد دادگستری این کشور برکنار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "جالینا پورتر"، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا گفت، این برکناری در گوآتمالا بر همکاری عملی با دادگستری این کشور که مسئول پیگیری پرونده‌های کیفری است، اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: در نتیجه این اقدام دادگستری گوآتمالا، ما اعتمادمان را به دادستان عمومی این کشور، تمایل او به همکاری با دولت آمریکا و مقابله با فساد با حسن نیت را از دست داده‌ایم.

سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا همچنین افزود: ما از نزدیک در حال رصد اقداماتی هستیم که می‌تواند تضعیف کننده اجرای قانون یا استقلال سیستم قضایی در گوآتمالا باشد.

سخنگوی وزارت دادگستری گوآتمالا اعلام کرد، این وزارتخانه از طریق رسانه‌های اجتماعی و نه اطلاع رسانی رسمی متوجه تعلیق همکاری ایالات متحده شده اما به تصمیم‌های واشنگتن احترام می‌گذارد.

وی ادامه داد، آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا و آژانس بین‌المللی مقابله با مواد مخدر و اجرای قانون ایالات متحده به وزارت دادگستری گوآتمالا در زمینه کمک‌های فنی برای دادستان‌ها و اهدای تجهیزات کمک می‌کردند.

ایالات متحده به کشورهای آمریکای مرکزی برای مقابله با معافیت از مجازات ناقضان قانون کمک کرده است.

در ماه‌های اخیر، واشنگتن ویزای دو تن از قضات عالی رتبه گوآتمالایی را به ظن فساد مالی لغو و از عدم پذیرش یک قاضی ضد فساد توسط قانونگذاران این کشور به شدت انتقاد کرده است.

خوآن فرانسیسکو ساندوال، مبارز ضد فساد گوآتمالایی پس از آنکه از سمتش برکنار شد، شبانه کشور را ترک کرد و این مساله موجی از اعتراضات مردمی را در پی داشت. "ماریا پوراس"، دادستان کل گوآتمالا، ساندوال را روز جمعه گذشته از سمتش به عنوان رئیس دفتر ویژه دادستانی علیه معافیت از مجازات برکنار کرد.

ساندوال در نشست خبری چند ساعت پیش از ترک کشور گفت که این برکناری "غیرقانونی" را به چالش می‌کشد و ادامه داد: من یکی دیگر از دادستان‌های گوآتمالایی هستم که در جستجوی حقیقیت و عدالت چنین پیامدی را دچار شده‌ام.

برکناری ساندوال با انتقادهای بین‌المللی روبرو شد و نشان دهنده چالش‌های پیش روی دولت واشنگتن برای پیشبرد اقدامات ضد فساد در آمریکای مرکزی است که فساد و معافیت از مجازات در آنها باعث شده تا مهاجران زیادی از این کشورها به سوی ایالات متحده گسیل شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha