• پنجشنبه / ۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۱:۰۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400050704538
  • خبرنگار : 71626

کار «غیرممکن» در مجلس ایران!

کار «غیرممکن» در مجلس ایران!

اسماعیل امینی که معتقد است طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بیشتر دعوای سیطره قدرت و پول است، آن را غیرممکن می‌داند و می‌گوید با بدبینی نسبت به اقبال مردم برنامه‌ریزی کردن کار غلطی است.

این شاعر و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا درباره آسیب‌شناسی اجرایی شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی برای حوزه فرهنگ و ادبیات، آن هم با توجه به این‌که در سال‌های اخیر با وجود وضعیت صنعت نشر بخش قابل توجهی از آثار ادبی در فضای مجازی (شبکه‌های اجتماعی خارجی) منتشر می‌شوند، در حدود دو سال کرونایی اغلب محافل ادبی به پلتفرم‌های مجازی کوچ کرده‌اند و این روزها بسیاری از اهالی فرهنگ و ادبیات از فضای مجازی و به‌ویژه پلتفرم‌های مرسوم خارجی برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، اظهار کرد: من به قطعیت اعلام می‌کنم که اساسا چنین کاری غیرممکن است، این‌که عده‌ای تصور کنند قانونی را تصویب کنند، اعتبارات یا کارمندانی را هم برای آن درنظر بگیرند که فضای مجازی را قطع، تصفیه یا کنترل کنند، غیرممکن است. چنان‌که کارهای پیش از این‌که نظیر این هم بوده، شکست خورده است.

او افزود: مثلا از روزگار جنگ به یاد دارم که مقابله با ویدیو و بعد هم مقابله با ماهواره و حتی پیامک تلفن همراه هم وجود داشت. برای ارسال پیامک باید فرم‌های مختلفی را پر می‌کردی و حتی گزینش می‌شدی. این کارها به نظرم کارهای خوبی نیست. حتی به شکل دیگر هم که به عده‌ای دیگر حقوق بدهند تا در فضای مجازی باشند، فعالیت هماهنگ انجام دهند، به جایی حمله و از جایی دیگر دفاع کنند، کار خوبی نیست. اساسا سیطره بر حوزه‌های فرهنگ کار خوبی نیست. مثل یارانه دادن به کاغذ کتاب است که کتاب را به این روز انداخته است. امروزه ناشران زیادی داریم که فقط به‌خاطر بهره‌مندی از یارانه کاغذ و کتاب است که کتاب چاپ می‌کنند. به نظر من اصل این کارها غیرممکن است و کار خوبی هم نیست.

امینی با اشاره به آسیب‌های محدود کردن فضای مجازی برای حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: بخش دیگر این آسیب، آن است که در ارتباط میان بخش‌های مختلف جامعه که کار فرهنگی انجام می‌دهند و اثرگذار هستند، کندی ایجاد می‌کند. الان سرعت انتشار آثار ادبی و هنری و برگزاری جلسات به نسبت روزگاری که تکیه فقط بر مطبوعات، یا برگزاری کنسرت و درآمدن نوار کاست بود، خیلی بالا است و به نظر من این به نفع فرهنگ و هنر است. اما آیا به این معنی است که فضای مجازی کاملا پیراسته است؛ یعنی هیچ عیبی ندارد؟ اتفاقا خیلی عیب دارد، یکی از عیب‌های بزرگ آن این است که مجموعه‌ای از جعلیات، آثار بی‌هویت و سرقت‌های ادبی و هنری رواج دارد. منتها به نظر من، دوره این‌ها به سرعت خواهد گذشت، چنان‌که در ابتدای رواج ویدیو هم به همین شکل بود، بیشتر ابزار سرگرمی بود، اما بعدها بخش سرگرمی و نازل آن به نفع انتشار راحت‌تر فیلم سینمایی و سریال کنار رفت.

این منتقد ادبی ادامه داد: چنان‌که حالا می‌بینید موضوع تولید فیلم و سریال و رساندن آن به مخاطب دیگر لنگ سالن سینما یا برنامه تلویزیونی نیست؛ مولف کارش را انجام می‌دهد، خیلی سریع به دست مخاطب می‌رساند و در سراسر دنیا هم به دست مخاطب می‌رسد.

اسماعیل امینی سپس با بیان این‌که نباید این‌گونه روبه‌روی این پدیده جدید (فضای مجازی) بایستیم، گفت: ما باید بتوانیم به لحاظ محتوایی حرف‌مان را با کیفیتی تولید کنیم که برای دیده شدن رغبت ایجاد کند. ما حالا امکانی عظیم مثل صداوسیما را به روزی انداخته‌ایم که کسی رغبت نمی‌کند برنامه‌هایش را نگاه کند. به محض این‌که یک برنامه باکیفیت و خوب پا می‌گیرد، وحشت می‌کنند و زود می‌خواهند آن را جمع کنند. تصور می‌کنند هر برنامه پرطرفداری ممکن است حرفی بزند که حرف دلخواه آن‌ها نباشد و این تصور و با بدبینی نسبت به اقبال مردم برنامه‌ریزی کردن کار غلطی است.

او همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت مزیت‌های رقابتی پیام‌رسان‌های داخلی برای فعالیت‌های مجازی فعلی حوزه فرهنگ و ادب اظهار کرد: در این‌جا اصلا نه بحث فنی است، نه حتی بحث محتوایی. به نظر من بیشتر دعوای سیطره قدرت است و پول. هزینه‌های عجیب و غریبی برای این‌جور چیزها می‌شود که متاسفانه بی‌نتیجه هم می‌ماند. به‌عنوان این‌که می‌خواهیم در حوزه پیام‌رسان تولید داخلی داشته باشیم، هزینه‌های هنگفتی می‌کنند و نتیجه هم نمی‌گیرند. این مثل واردات خودرو نیست که بگوییم جلو واردات خودرو خارجی را می‌گیریم، بعد خودرو داخلی را به ۱۰ برابر قیمت به مردم تحمیل می‌کنیم و حتی برای آن صف می‌کشند و قرعه‌کشی می‌کنیم. چون تکنولوژی فضای مجازی حتما جلو می‌زند و ما را جا می‌گذارد. زمانی درباره ویدیو تصمیم گرفتیم که دیگر در دنیا از رده خارج و چیزهای جدید جایگزین می‌شد.

این طنزپرداز در ادامه بیان کرد: به خوبی به یاد دارم که در ابتدای روزگاری که سی‌دی رایج شده بود، حتی سی‌دی خالی ممنوع بود. با این بستن و ممنوع کردن ما همیشه از قافله تحولات تکنولوژی عقب می‌مانیم و این کار خوبی نیست، به نظر من کسانی که این کار را انجام می‌دهند دغدغه محتوایی ندارند، دعوای قدرت و پول را دارند. در شرایط رقابت آزاد بسیاری از افرادی که به عنوان استاد، هیئت علمی، پژوهشگر و متخصص هستند نمی‌توانند در این جایگاه باشند و باید کارهایی را که در حد توانایی و سوادشان است انجام دهند. وقتی شرایط را می‌بندند به‌خاطر این است که آن امتیازات خاص برقرار باشد. در همه حوزه‌ها همین‌طور است چون در شرایط طبیعی و آزاد این‌ها باید سر جای خودشان بنشینند، اصل دعوا بر سر این است، نه نگرانی محتوایی است و نه تکنولوژی.

امینی در پایان به ضرورت کنترل سیاست‌مداران توسط اهل قلم اشاره کرد و گفت: ما با این قابلیت‌هایی که به لحاظ فرهنگی و هنری، گستره‌ای که در حوزه زبان‌های مختلف و جاذبه‌هایی که به لحاظ محتوایی داریم، آن‌قدر می‌توانیم محتواهای متنوع داشته باشیم که این صورتی که حالا از فرهنگ، هنر و ادبیات و زبان خودمان به جهان عرضه می‌کنیم واقعا جفاست. یک نفر اگر بخواهد از پنجره تلویزیون ما ایران را بشناسد، واقعا در حق ایران جفا است، موسیقی و شعری که تلویزیون پخش می‌کند، موسیقی و شعری نیست که ایران دارد. به نظر می‌آید آقایان سیاست‌مدار در هر جناحی که هستند باید یادشان باشد که آمده‌اند به حوزه فرهنگ، محتوا و دین خدمت کنند، نه این‌که سیطره داشته باشند و کنترل کنند. اتفاقا باید برعکس باشد و کسانی اهل فرهنگ، قلم و اندیشه هستند باید سیاست‌مداران را کنترل کنند، چون معمولا خطاها از حوزه سیاسی بوده تا حوزه فرهنگ و اندیشه.   

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که تا کنون واکنش‌ها و مخالفت‌های زیادی را در پی داشته است، با این‌که در روز دوشنبه (۴ مردادماه ۱۴۰۰) از دستور کار مجلس خارج شد اما در روز ششم مردادماه در جلسه غیرعلنی مجلس با درخواست عده‌ای از نمایندگان به رای گذاشته شد که در نهایت با ۱۲۱ رای با این درخواست موافقت کردند. طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، با موافقت نمایندگان با این درخواست، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به جای بررسی در صحن علنی مجلس در کمیسیون مشترک و ویژه بررسی و در صورت تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

پیش‌تر، عبدالجبار کاکایی، شاعر نیز در گفت‌وگویی با ایسنا نسبت به اجرای این طرح انتقاد و از آن به عنوان «عقب‌نشینی» یاد کرده بود

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۰۲:۲۱

کاری به مجلس نداره.دستور از جای دیگری صادر شده.خودتان هم می دانید.پس زیاد به اینکه مجلس فلان کرد و بهمان گیر ندین

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۰۷:۰۷

یاد اون پیرمرد جلوی دوربین بخیر: دووشششواری!؟ ما که دووشششواری نداریم!... 121 نفر! تو فقر 121 نفر نشون بده نشون بده (روبه گزارشگر) نکنه 121 نفر خودتی. ها بگو

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۱۰:۲۶

تا الان هیچ کاری بنفع ملت تصویب نشده اگه باور ندارید به اوضاع کشور یه نیم نگاهی بندازید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۱۰:۴۶

خوب بود اين آقا بديهاي طرح را مي گفت و آنها را نقد مي كرد نه كلي گويي كند! او همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت مزیت‌های رقابتی پیام‌رسان‌های داخلی برای فعالیت‌های مجازی فعلی حوزه فرهنگ و ادب اظهار کرد: در این‌جا اصلا نه بحث فنی است، نه حتی بحث محتوایی. ادعاي امري كه در طرح وجود ندارد: «به نظر من بیشتر دعوای سیطره قدرت است و پول.» ايشان از كجا ذهن خواني كرده و بر اساس چه مدركي مي گويد بحث محتوا نيست؟ در حالي كه طرحان دغدغه خود را محتوا بيان كردند. آيا كشورهاي ديگر بر محتوا نظارت نمي كنند. آيا محتواي اينستاگرام مورد تاييد ايشان است مثلا حاضر هستند كه دختر خانم يا نوه ايشان از همه چيز ايستناگرام استفاده كند و دولت آن را آزاد بگذارد. چرا شما كه نگران فرهنگ مردم است خبري از كشته هاي فضاي مجازي پخش نمي كنید. دختري كه به آنها تجاوز دسته جمعي شده و بعد خودكشي كرد، دو دختر اصفهاني كه خودكشي كردند، همين رومينا آيا فضاي مجازي عامل آشنايي او و نشر عكسهاي او توسط بهمن، نگيزه به قتل رساندن او توسط پدرش نبود؟ نهنگ آبي تلگرام را يادتان رفته است. خودكشي يك نوجوان همين چند ماه پيش، لايو آن نوجوان دوازده ساله با خانمي كه جاي مادرش ابود و آن سخناني كه گفته شد و هزاران مورد ديگر .... وقتي تويتر حساب ترامپ در حالي كه رئيس جمهور بود را تعليق مي كند يعني چه؟ آيا اين اقدام به معناي ولنگاري و هرج و مرج در فضاي مجازي يا حساب و كتاب در آن؟ واقعا چرا براي اهداف جناحي و قبليه اي و خوشايند غرب به تحريك مردم پرداخته مي شود و واقعيات وارونه جلوه داده مي شود؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۱۰:۵۵

اسم این طرح باید بشود صیانت از حق آزار و اذیت مردم ایران به طرق مختلف توسط مجلس ...

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۱۲:۵۵

آنقدر بدون منطق و استدلال نشر ميدهيد كه جرات نشر كامنتها را هم نداريد. كامنت هاي قبلي را نشر نداديد چون قصد مردم ... داريد نه كشف واقعيت.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۱۳:۴۶

واقعا مجلسی ها خجالت نمی کشن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۱۴:۰۱

این طرح خیانت آشکار به ملت هست و به معنای محروم کردن حقوق مردم از ابتدایی ترین حق ان ها که حق ازادی هست. این طرح مقایر با قوانین اسلام عزیز هست و فقط کمونیست ها ان را اجرایی کردند . داشتن تعامل با دنیا حق همه ی آحاد جامعه هست و از دانشجو تا میلون ها نفر از ان استفاده میکنند و در عصر حاضر هیچ جست و جوگری قوی تر از گوگل نیست و ابزار کار همه ی کردم هست

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۱۵:۱۰

فرزندان ما انچه از مجلس آموخته اند.مخالف خوانی و مرگ بر این و آن است.که زیاد خوشایند نظام نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۱۵:۱۹

صاحب نظران باید پا پیش گذاشته و جلوی اجرای چنین طرحی را بگیرند .

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۱۵:۳۳

اتفاقا خیلی هم عالیه، دمشون گرم. بالاخره یکی پیدا شد ازصیانت و مدیریت فضای وارفته مجازی حمایت کنه.کاری که اروپایی ها هم انجام میدن .دم مجلسی ها گرم

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۱۵:۳۵

محدود کردن اینترنت چهره ی جمهوری اسلامی را بد نشان میدهد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۱۶:۱۳

نمایندهای مجلس خیلی دلسوز مردمند بنده خداها همیشه منافع مردم را بر هرچیز دیگری ترجیح میدهند دیدی در طول سالها همیشه مردم از لحاظ همه چیزدرفاع کامل بودند هیچکس هم مزاهم مردم نبوده

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۱۶:۲۹

جناب امینی چرا بدون منطق مخالفت میکنید کشور چین ، روسیه ، فرانسه ، آلمان ، و..خیلی از کشورهای جهان با تصویب قانون یا این کار را انجام داده‌اند و یا درحال بررسی آن هستند لطفاً با کنترل فضای مجازی بی دروپیکر مخالفت نکنید چرا که بعدا پشیمان خواهید شد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۱۶:۵۰

این آقایان کدام قلعه افتخار به جز بازگشت به یک قرن قبل را فتح نموده اند که این همه به وجد آمده اند.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۱۹:۴۲

به عکس نمایندگان توجه کنید انگار چاله میدان است. هنوز در اداب و رسوم و معاشرت در حساس ترین اون کشور مشکل داریم.گفتن نظر با قبولاندن نظر به دیگران بسیار متفاوت است.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۲۱:۰۰

یعنی چی بعداز این انگار برای غذا خوردن مردم هم باید محدویت ایحاد کنیم !

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۲۲:۰۲

شکمهاشونو‌توعکس‌نگاه‌کنی‌دیگه‌بایدتاآخربخوانی....

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۲۲:۲۴

کی گفته اینا نماینده مردم هستن ...

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۷ ۲۳:۲۷

برای این جور چیزا سریع رای گیری میشه قبل از اینکه اصلا به مردم توزیع بدهند اصلا چی هست داستان چیه

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۰۶:۴۶

انگار فصای مجازی رهاشده، زمینه و بستر سواستفاده بهتری هستبرای خلافکاران و زمینی است برای حمله به حقیقت.. حقیقتی به نام قانون و مسولیت و.. تنها کسانی از بی قانونی، دفاع می‌کنند که یا بی مایه دست به کاری می‌زنند یا نیت خیر و دلسوزی برای ملت ندارند و قصد کسب منافع دارند بدون هزینه.. همه جا و همه چیز، را با قانون و با مسولیت شناسی، بخواهیم، نه با بی قانونی و رهاشدگی... اگر ریگ در کفش نداریم

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۰۷:۰۲

آنها مشخص کردند که نه مردمی هستند و نه انقلابی چرا که د رقابت پستی از انتخابات انتصابی و با درصد پائین انتخاب شده اند که شورای محترم نگهبان که حافظ آنهاست....

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۰۷:۴۰

ترا خدا اینکار نکنید. تنها دلخوشی ما همین اینترنت که میتونیم با فرزندمان هرروز تماس داشته باشیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۰۸:۱۷

از جون مردم چی میخواین نمایندگان مجلس شما تا زمانی هستید که ملت هست ما شمارو آدم کردیم اون بالا نشوندیم اصل حرف آقای رئیسی هست که فرمودن فضای مجازی باید گسترش پیدا کند شماها چکاره اید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۹ ۱۰:۲۸

شما نمیتونید فرزند هفت ساله خودتون رو تربیت کنید و راه درست رو نشون بدین به بقیه چه مربوط؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۰۸:۵۷

آقا بزارین محدود کنن، این همه فسادو فحشا از اینترنته، یه کودک 7ساله به کثیفترین کانال دسترسی داره

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۰۹:۰۲

من مخالف این طرح هستم 'چرا باید در دنیای مدرن امروز 'از تمامی امکانات به روز دنیا محروم باشیم 'اخه چرا؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۰۹:۳۵

بعدازچندسال که کلی بودجه وامکانات بیت المال وحروم کردن ،برنامه هاشون اجرا که نمیشه هیچ ،،تازه میان میگن این طرح اشتباه بوده ،مثل صدتا طرحی که تاحالا انجام دادن واشتباه بوده

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۰:۰۵

در گیری در مجلس روضه خوان ها می گویند ببندیم این بی صاحب را (اینترنت)بقیه نماینده ها می گویند نبدیم

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۷:۳۶

کدوم مجلس برادر عزیز ، خودتون رو مسخره کردین مجلسی که نماینده هاش با ۵ درصد و ۶ درصد رای اومدن تو مجلس .

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۸:۱۰

خوب جناب امینی بروید در صدا وسیما ویا مجلس با قاطعیت از این طرح جلوگیری کنید..شما که تریبون دارید...

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۹:۲۰

حالا بیاد تصویب نکنه این همه مشکل داره. بیخیال شید. اون کسایی هم که تو مجلس دستشون رو ث متر بردن بالا نمیدونن به چی رای دادن. که اینقدر خوشحالن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۲۱:۰۶

بدبخت ها انگاره مشکلات اقتصادی مردمو حل کردن این جوری علامت پیروزی نشون میدن اینا نماینده مردم نیستن ،نماینده یه مشت رانت خوار و زالوصفت بیشتر نیستن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۲۲:۴۸

بجای این طرحهای محدود کننده بیائید به فکر معیشت مردم باشید نه مثل قالیباف بعداز آنکه رای مردم از جمله بازنشسته را گرفت زد زیر همه چیز و با سیاسی‌کاری طرح همسانسازی حقوق بازنشستگان با شاغلین را که براساس قانون برنامه آن هم بعد از ۱۴ سال که لایحه آن از سوی دولت به مجلس ارسال شد متاسفانه اعلام وصول نکرد و وضعیت بازنشستگان همان افرادی که در طول سال‌های جنگ هیچگونه افزایش حقوقی نداشتند و حتی افزایش سنواتی در زمان جنگ هم نداشتند و در آن زمان هم در جبهه های نبرد حضور داشتند. توسط قالیباف به گروگان گرفته شد و با اعلام وصول نشدن لایحه قابلیت طرح در مجلس ممکن نشد قالیباف شما باید لایحه را اعلام وصول کنید واجازه دهید تا نمایندگان مردم تصمیم نهائی را اتخاذ نمایند نه اینک شما بجای نمایندگان مردم تصمیم بگیرید. این محدودیت‌ها دردی از شما دوا نخواهد کرد به داد بازنشستگان برسید تا متقابل مردم هم به داد شما برسند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۹ ۱۱:۳۳

دفاع از صیانت حقیقی را بی خیال، دفاع از صیانت مجازی را بچسب..

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۹ ۱۹:۰۳

دیگه بایدبسوزیم بسازیم هرچی نظربدیم اوناکارخودشونومیکنند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۹ ۲۳:۲۷

بجای حرف زدن باید عمل کرد مردم خوب حرف میزنن ولی موقش میشه هیچ

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۹ ۲۳:۵۷

واقعا نمیشه ادامه داد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۱۶:۲۱

باسمه تعالی با سلام - با مسائل باید منطقی و اصولی رفتار کرد نه احساسی و مزایا و معایب را کنار هم نگاه کرد .

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۸ ۰۵:۳۱

مخالف قطعیه طرح صیانت