• جمعه / ۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400050805110
  • خبرنگار : 60012

حرکت رونالدینیویی مجلس!

حرکت رونالدینیویی مجلس!

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز

فرزین پورمحبی

«ملت» در فضای واقعی‌، «خانه ملت» در فضای مجازی!


بنده نوسترآداموس نیستم اما در همان زمان شروع کار مجلس فعلی، به‌شدت پیش‌بینی کرده بودم که نمایندگان منتخب ما خیلی حرف برای گفتن خواهند داشت و دیدید که بیشتر از پیش‌بینی‌ها هم داشتند! 
واقعا عاشق‌ حرکات رونالدینیویی‌شان هستم؛ علی‌رغم همه پیش‌بینی‌ها باز هم غیرقابل پیش‌بینی‌اند! درست در زمانی که همه منتظرند از مجلس طرح و لایحه‌ای خفن برای حل مشکلات فضای واقعی مانند بحران آب خوزستان، برق سراسر کشور، نتیجه نگرفتن در المپیک و پیک کرونا (که جهانیان را حیرت‌زده کرده!)، واکسیناسیون تاخیری (با وجود انواع رونمایی‌ها)، تورم، گرانی، صیانت از آسیب‌دیدگان خشکسالی و... به‌درآید، ناگهان طرح صیانت از فضای مجازی به شکل غیرعادی بیرون می‌آید! اصولا مشکل این‌جاست که ملت در فضای واقعی‌اند و خانه ملت در فضای فراواقعی! 
- مانند «فراستی» طرح صیانت را نخوانده می‌شود نقد کرد! 
لازم به ذکر است این طرح ۳۷ماده‌ای را بنده نخوانده‌ام و با توجه به حال و حوصله‌ای که از نمایندگان محترم سراغ دارم مطمئنم - به جز یکی دو نفر طراح اصلی- آن‌ها هم نخوانده‌اند! (اصولا وقتی می‌خواهند کسی چیزی را نخواند موادش و مواردش را بیشتر می‌کنند!) اما همان‌طور که آقای فراستی بدون دیدن فیلم، آن‌ها را نقد می‌کند ما هم طی سالیان متمادی به چنین درک و شهودی رسیده‌ایم تا چشم‌بسته مصوبات مجلس را به شرح زیر نقد کنیم:  
- از ماست که بر ماست!
همگی ما یک چیز را می‌دانیم و آن این‌که تا به حال هیچ طرحی تصویب نشده که بدون بگیر و ببند خاصی بشود آن را به زخم زندگی‌ زد! پس یکی از دلایل مخالفت‌مان (نخوانده) دقیقا همین است. راستی حالا که حرف به این‌جا کشید خواهش می‌کنیم یک طرح نیم‌فوریتی هم برای گرفتن سوراخ‌ها و نشتی‌های مالی و مالیاتی تصویب شود، چون به قول بزرگان مصیبت‌ها از ماست که بر ماست و نه از تحریم‌های آمریکا!
- حکایت کچل و زلفعلی
تجربه نشان داده نام اکثر طرح‌ها درست خلاف محتوای‌شان است (همان حکایت: کچل و زلفعلی) به عبارتی هر چه نام یک طرح خوشگل‌تر، ادا و اطوارش بیشتر! مثلا «قانون حمایت از خانواده» محتوایش ترویج چندهمسری بود! یا «خصوصی‌سازی» معنی‌اش چوب حراج زدن به نفع خودی‌ها بود و «خانه عفاف» هم که منظورش هر چیزی بود به جز اسمش! وای از بلایی که بر سر کلمات آبرومند زبان فارسی مانند: عفاف، حمایت، صیانت و... خواهد آمد!  
- آخه الان؟
اصلا گیرم حرف شما درست این مصوبه واقعا برای صیانت از فضای مجازی و افزایش پهنای باند به اندازه پهنای شکم اختلاس‌گران طراحی شده و خلاص...  اما حالا و در این شرایط حساس کنونی چرا؟ واقعا دل «شیر» می‌خواهد و خونسردی سعید معروف که بشود به این همه مشکلات جا خالی انداخت و به چیز دیگری فکر کرد! در فیلم «ابد و یک روز» پیمان معادی نوید محمدزاده را به نیروی انتظامی معرفی می‌کند آن هم درست در روزی که  قرار بود که برای خواهرش خواستگار بیاید! ریما رامین‌فر به پیمان معادی فقط دو کلمه می‌گوید: آخه الان؟ 
- پاک کردن صورت‌مسئله!
اگر هم فکر می‌کنید مشکلات آن‌قدر زیاد شده که بهتر است به جای حل مسئله صورت‌مسئله را پاک کرد باید بگوییم به تصدیق یکی از بزرگ‌ترین متفکران بزرگ جهان به نام «کیم جونگ اون» که در کره شمالی ساکن هستند، درست زدید به هدف! 
لازم به ذکر است جلو دروازه و حتی دهان مردم را هم می‌شود گرفت اما جلو درگاه فضای مجازی را نمی‌توان گل گرفت! اصولا بستن دریچه‌های اطلاعات در عصر پخش خبرها و اطلاعات کمی خنده‌دار است و مسئول شدن در این عصر واقعا گریه‌دار! اما چه در عصر فضای مجازی باشیم و چه در عصر چاپار و جارچی به هر حال دم خروس از یک جایی بیرون خواهد زد!
- صرفه‌جویی در مصرف انرژی
۵۰ درصد انرژی مجلس (در عصر کمبود انرژی) صرف این شد که طرحی نه چندان ضروری تدوین و تصویب شود! ۵۰ درصد بقیه‌اش هم صرف این شد که به مخالفان ثابت کند طرح فوق فوق‌العاده است!  اما اگر ما نخواهیم حال و روزمان بهتر شود و کسی از ما صیانت نکند چه کسی را باید ببینیم؟ این‌طوری حداقل دوزار انرژی هم صرف بقیه مسائل کشور می‌شود! اصلا چرا سری که درد نمی‌کند دستمال بسته می‌شود و دست از سر ما برنداشته نمی‌شود!  
 - بی‌کاران سرکار
 اگر می‌خواهید ما را سر کار گذاشته و چند وقتی توجهات را به خود منحرف نمایید باید بگوییم ما مدت‌هاست که بی‌کاران سرکاریم! چشم؛ این هم تماشا
- تکنیک خوب 
باز در فیلم «ابد و یک روز» دیالوگی گفته می‌شود به این مضمون: به ما بدبختی‌های بزرگ خود و دیگران را نشان می‌دهند تا بعد از حذف آن‌ها بدبختی‌های کوچک برای‌مان یک آپشن خوشبختی محسوب شود! البته این حکایت ربطی به موضوع نداشت کاملا پرت و پلا یه چیزی گفتم تا گفته باشم!  
- اینترنت را قطع نکنید؛ من از دو گیگ رایگانش باردارم! 
در پایان یک خواهش... ما هیچ امیدی به شما نداریم حداقل لطف کنید و کاری هم به کار ما نداشته باشید شاید بتوانیم از طریق پویش‌های فضای مجازی پولی جمع کنیم و خودمان به خودمان کمک کنیم! اگر هم قانع نمی‌شوید به زبان خودتان می‌گویم: 
مگر نه این‌که با دو گیگ اینترنت رایگان می‌شود باردار شد؟ حالا بنده اعتراف می‌کنم به همان شکل باردارم پس لطفا ما را بدون اینترنت تنها نگذارید و آن را را قطع نکنید! 
- از صیانت شدن پشیمان گشته‌ایم التفاتی کرده ما را ول کنید!
در پایان از این‌که برای شبکه‌های خارجی و ... این‌قدر سوژه می‌شوید و خوراک‌سازی می‌کنید به‌شدت متعجبم! البته راه‌های آبرومندتر برای مطرح شدن بسیار است!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۳:۴۳

همین شما هایی که رفتید رای دادید .حالا تحویل بگیرید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۵:۰۹

اولین نویسنده و تحلیل گر ایسنا که واقعیت رو نوشت .

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۵:۱۲

محدودسازی اینترنت یعنی فلک کردن مملکت. خدایا مارو خلاص کن. الهی آمین

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۵:۳۶

خدا کنه اونایی که باید بخونند این نوشته رو بخونن...گرچه در این صورت هم فرقی نخواهد داشت ....در جواب این طنز روز باید گفت؛ جانا سخن از دل ما میگویی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۶:۰۸

مجلسی که منتخب 16 درصدی است انتظاری بیشترازاین ازش نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۶:۲۰

فکر تورم و گرانی باشید که کمر ملت را خورد کرده اگه واقعلا بفکر ملت هستید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۶:۳۰

آخه خیلیا خوشحال بودن که مجلس انقلابی شده عجب انقلابی که همش به نفع خودشون به ضرر مردم تصمیم میگیرن و تصبیب میکنن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۶:۳۸

وای به این نمایندگان که فقر و فلاکت مردم رو ول کردند چسپیدند به اینترنت خدایا به داد این مردم برس

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۷:۰۳

آقا محمد خان کجایید مجلس را به توپ ببندی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۷:۱۶

شما همیشه کارتان بر عکس است اول باید راه را صاف کنید بعد چاهش را بکنید اول باید زیر ساخت های لازم انجام شود بعد بیاید یه کاری را آنجام دهید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۷:۲۹

مجلسی که مشکل مردم راندارد طبیعی ایست که زیراهه رود.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۷:۳۴

سلام متن خوبی بود ،امیدوارم که شما فعالان فضای مجازی به صورت متحد و هدفمند جلوی این اعمال عصر حجری این مسئولان عقب مانده را بگیرید ‌‌‌‌تا در این عصر تکنولوژی حداقل ما به عقب بر نگردیم. با تشکر

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۷:۵۰

آقا!مجلس تصویب نکرد که! کمیسیون فرهنگی تصویب کرد!بعدشم دولت اجازه اجرا نکردن طرح رو داره!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۷:۵۵

آقای عزیز شما بیایید ودر طول این ۱۴ ماهی که مجلس یازدهم هست قوانین آن را بررسی نمایید در کنار تصویب یک ماده قانونی برای اجرا نکردن آن یک مجازات حبس منظور کرده است حتی برای رییس جمهور و وزرا یعنی اگر این مجلس با همین خط و فرمان پیش برود و قوانین این چنینی تصویب کند زندانهای ما دیگر جایی برای مستنکف از قانون و حبس ندارد.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۸:۰۵

عالی بود عالی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۸:۱۴

خیلی مطلب بامزه ای بود. دقیقا مصداق نماینده های الان

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۸:۳۱

بسیار عالی و جامع

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۸:۳۶

نمایندگان مجلس اگر تصور می کنند با فیلترینگ و قطع اینترنت می توانند جلوی انتشار واقعیت های مربوط به بی کفایتی مسئولین در عرصه های مختلف اعم از :اقتصادی،بهداشتی، فرهنگی،اجتماعی ،امور بین الملل،رفاهی و...را بگیرند ،باید بگویم سخت در اشتباهند،تیر از کمان رها شده و بقول رئیس جمهور سابق : " اون ممه رو لولو برده "

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۹:۰۴

متاسفانه دولت مشگل تمام نارسایها رادربطن جامعه میداند انباشته شدن مشکلات مردم هیچ ربطی به فضایی مجازی ندارد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۹:۱۲

آخیش! بالاخره یه چیزی که رنگ و بوی حزب باد نداشته باشد در ایسنا خواندیم، هرچند طنز!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۹:۲۲

خداوکیلی خیلی خوبید شما! طرح رو نخوندید و ادعا می‌کنید نخونده هم میشه نقد کرد و بعد طوری نقد می‌کنید که اگر طرح را بخونید خودتون خندتون می‌گیره؟ کی گفته قراره دریچه اطلاعات بسته بشه. خلاصه طرح به شرح زیره: ۱- هرگونه پلتفرم خارجی باید در ایران نمایندگی داشته باشه و به قوانین ایران پایبند باشه. ۲- اگر برنامه ساز خارجی زیر بار نرفت دولت موظف است که پلتفرمی مشابه و به همان کیفیت بیاورد و تا وقتی که برنامه مشابه ساخته نشود، هیچ گونه محدودیتی اعمال نمی‌شود. ۳- در صورتی هم که نرم افزار داخلی توانست با نوع خارجیش وارد رقابت بشه تازه شاید و ممکن است که فیلتر بشه‌.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۱ ۰۴:۲۸

در نهایت یا مجوز بگیرن یا فیلتتتتر

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۹:۲۷

دورد بر شرفت که حرف دلمونو زدی ولی من بیشتر ناراحت و افسوس می خورم به این علت که فارغ از درستی یا نادرستی این طرح هدف این طرح چیه واقعا حتی اگر برای کنترل سیاسی اجتماعی باشه مثل چیزی که تو کره شمالی یا چین هست هم واقعا این نمایندگان باهوش و با مطالعه ما نتیجه اون طرح ها رو نمی بینن!! ؟ واقعا افسوس می خورم چه کسانی دارن کشور منو مدیریت می کنن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۲۰:۰۲

درود به شرفت ، خسته شدیم از بی توجهی قوا

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۲۱:۵۶

خداوکیلی این نظرگرفتن برای خنده نیست مثل دوربین مخفی فقط میدونم ماملت شوژه خنده تمام دنیا شدیم ازاون کسی که ازبدبختی ما سودمیبره تانماینده ای که خرش ازپل گذشته ...

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۲۱:۵۷

این‌مجلس‌الان‌اون‌ژنرال‌‌روسی‌رو‌میخاد‌.ژنرال‌کجایی‌بگو‌د‌عقیقن‌کجایی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۲۲:۱۸

حلالت با این متن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۲۲:۴۵

خوانده نخوانده چیه. عقل مردم را به مسخره گرفتید یکباره فحش بدید بگید شما حق ندارید حرف بزنید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۲۲:۴۵

آقایان نماینده از جمله قالیباف که گفته بود من در مقابل هرکس که بخواهد در حل مشکلات کارشکنی کند من شخصا خودم مقابل او خواهم ایستاد آقای ایستاده همه مشکلات از جمله معشت بازنشسته و معلمان و ...... حل شده و شما برخلاف گفته هایت در مقابل بازنشسته و معلم و کلا مردم ایستادی و با عدم اعلام وصول لایحه همسانسازی حقوق بازنشستگان و شاغلین خوب سیاسی‌کاری کردی فضای مجازی مشکل ما و مردم نیست واقعیت را بیا و ببین مجلس باصطلاح انقلابی و مردمی دست از گروگان گیری لایحه بردار و اعلام وصول کن تا نمایندگان مردم تصمیم بگیرند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۲۲:۵۰

ما که بقول معروف رویمان زیادتر از شما نمایندگان مجلس است هر کاری دوست دارید بکنید روزی شما را قضاوت خواهند کرد. بعنوان نماینده این ملت به ضررشان کار کردی ما یک دست مریزاد به شما می‌گوییم به قول سعدی از ما نخورده باشی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۲۲:۵۶

مگرمیخواهنداینترنت را قطع کنند؟ یا کانالهای تلگرام هایی که جوانان رامنحرف میکنند.و فساد اخلاقی را رایج کردند؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۲۳:۳۳

درود به شرفت.بگو جانا که سخن از دل ما میگویی.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۹ ۰۰:۳۴

نمایندگان واقعی مردم در مجلس حضور ندارند، متاسفم!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۹ ۱۰:۴۳

متنی به غایت نقز اما به شدت تلخ ! آدمی را امیدوار بود به خیر کسان/ مرا امید به خیر تو نیست شر مرسان !

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۹ ۱۲:۱۴

ملت می خواهد یک عمر زندگی کند ولی نماینده گان بایستی این چهارسال یک عمر زندگی خودشون رابارکنند کدامیک ازاین ها حق دارند ملت یانماینده یک مقدارعاقل باشید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۹ ۲۱:۱۰

هنوز صبر کنین تا برکات دولت انقلابی که داره میاد رو هم ببینین!