• شنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400050905530
  • خبرنگار : 71415

سیف‌الاسلام قذافی در فکر ریاست جمهوری لیبی

سیف‌الاسلام قذافی در فکر ریاست جمهوری لیبی

سیف‌الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، دیکتاتور کشته شده لیبی، خواستار آن است که بعد از یک دهه آشوب "اتحاد از دست رفته لیبی را بازیابی کند" و نامزدی‌اش برای ریاست جمهوری این کشور را رد نکرد.

به گزارش ایسنا، سیف‌الاسلام قذافی در مصاحبه‌ای کم سابقه که با نیویورک تایمز انجام داد در محل ویلای دوطبقه خود در شهر الزنتان در غرب لیبی انجام داد، این اظهارات را مطرح کرد.

سیف‌الاسلام قذافی ۴۹ ساله که قبل از ۲۰۱۱ به عنوان جانشین مفروض پدرش تلقی می‌شد، اظهار کرد، سیاستمداران در یک دهه‌ای که از آن زمان گذشته برای لیبیایی‌ها "چیزی به جز بدبختی" به بار نیاورده‌اند.

سیف‌الاسلام قذافی در این مصاحبه که نخستین مصاحبه‌اش بعد از سالها است، بیان داشت: زمان بازگشت به گذشته است. کشور به زانو در آمده است. پولی وجود ندارد، امنیتی وجود ندارد. در اینجا زندگی وجود ندارد.

سیف‌الاسلام قذافی در نوامبر ۲۰۱۱ چند روز بعد از کشته شدن پدرش توسط یک گروه از شبه نظامیان لیبیایی دستگیر شد.

چهار سال بعد یک دادگاه در طرابلس او را به صورت غیابی به خاطر جرایم ارتکابی در جریان قیام این کشور به اعدام محکوم کرد. دیوان کیفری بین‌المللی مکررا خواستار تحویل او برای محاکمه شده است.

سیف‌الاسلام قذافی ژوئن ۲۰۱۴ از طریق ویدیو کنفرانس در محاکمه‌اش در دادگاهی در طرابلس شرکت کرد و تا آن زمان در انظار عمومی دیده نشده و یا خبری از او منتشر نشده بود.

سیف‌الاسلام در این مصاحبه تاکید کرد که مردی آزاد است که یک بازگشت سیاسی را سازماندهی می‌کند و اسیر کننده‌های سابقش حالا "دوستان" او هستند.

او به این نشریه گفت که این شبه نظامیان نهایتا دریافتند که او می‌تواند یک همپیمان قدرتمند برای آنها باشد.

هر گونه بازگشت احتمالی سیف‌الاسلام قذافی به عرصه سیاست لیبی با موانعی از جمله مساله محکومیتش توسط دادگاه طرابلس و حکم دیوان کیفری بین‌المللی برای دستگیر کردنش مواجه خواهد شد.

او در ادامه این مصاحبه تصریح کرد اطمینان دارد، "اگر اکثریت لیبیایی‌ها او را به عنوان رهبرشان انتخاب کنند، این مسائل حقوقی با مذاکره قابل رفع شدن هستند."

بر اساس نقل قول نیویورک تایمز، او اظهار کرد: من ۱۰ سال است که از مردم لیبی دور بوده‌ام. شما لازم است که آرام آرام بازگردید. شما باید مثل یک رقاص با ذهن آنها کمی بازی کنید.

او در پاسخ به این سوال که آیا برایش پناه بردن به خانه‌های لیبیایی‌ها در زمان فراری بودنش در سال ۲۰۱۱ عجیب بوده همچون برخی اظهارنظرهای مطرح شده در "کتاب سبز" پدرش مبهم حرف زد. او پاسخ داد: ما مثل ماهی هستیم و مردم لیبی مثل یک دریا برای ما هستند.

او تاکید کرد: بدون آنها ما می‌میریم. ما از آنها حمایت دریافت می‌کنیم. ما اینجا پنهان می‌شویم. اینجا میجنگیم. ما از سمت آنجا حمایت دریافت می‌کنیم. مردم لیبی اقیانوس ما هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۹ ۱۱:۲۰

«سیاستمداران در یک دهه‌ای که از آن زمان گذشته برای لیبیایی‌ها "چیزی به جز بدبختی" به بار نیاورده‌اند...» این را که بدبخت راست می گوید.... اصولاً چهاردهه اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا چهار دهه بدبختی و فلاکت و حکومت جهالت بوده است!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۹ ۱۴:۵۲

اشتباه بزرگی که غرب و دسیسه اسراییل بی‌تفاوتی جهان اسلام وعرب که بیشتر از یک دهه است لیبی را به خاک وخون کشد وغرب تمام سرمایه لیبی را غارت کرد باید جهان اسلام دفاع از مردم لیبی به پاخیزد در مقابل آمریکا غرب که دیگر در هیج جای دنیا تکرار نشود مخصوصا در کشورهای اسلامی...

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۹ ۱۶:۱۷

غرب و اسرائیل مقصرند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۹ ۱۸:۳۸

چقدر قیافه ش تغیر کرده واقعا تنها کسای که میتونن لیبی رو به آرامش برسونن خانواده قذافیه قط

avatar

زنده باد شجاعت این جوانمرد

avatar

زنده باد شجاعت این جوانمرد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۹ ۲۳:۱۵

در زمان معمرمردم وضعیت اقتصادی خوبی داشتن....الان فقط بدبختی وذلت نصیبشون شده

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۰۱:۵۰

فقط این میتونه این کشور را نجات بده......اگر بزارن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۰۳:۲۳

اگر همان موقع که او را گرفتند به طمع پولهایش نمانده و او را کشته بودند امروز چنین مشکلی نداشتند ما درس میگیریم

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۰۷:۵۴

همان که کشتند جز پشیمانی و بدبختی چه چیز را ملت خود به ارمغان اوردن معمولا ادم ترسو و ضعیف دست به قتل میزنه

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۰۳:۲۳

برگشت سیف یعنی رسیدن مردم لیبی به خوشبختی. پس سیف برگرد و خون به ناحق ریخته ابومنیا معمر القذافی را بر سر ملت لیبی زنده کن و خائنین به معمر و لیبی را مجازات کن. ای عبدالسلام ابومنیا. معمر القذافی. بخاطر آن دسته از لیبیاییهایی که دوستت داشتند و وفادار بودند. برگرد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۱۳:۱۹

پسر قذافی بیاد لیبی نجات پیدا میکنه درسته

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۱۴:۳۴

برگشت خاندان قذافی تحولی دیگر در لیبی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۳۴

پدر مُرد و بنشست به جایش پدر.....عجب اسرار مرموزی دارد این قضا و قَدَر

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۳۵

ای مردم مادون الان باید قدرش بدونید که دیگه حماقت نکنید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۴۳

اونموقع که پدرش با دوتا قرارداد، هسته ای و موشک هاشونو گذاشت کنار، بدبختی لیبی شروع شد. این سناریو آشنا نیست؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۵۹

اگر مردمش بخوان چرا نیان حتما میان لااقل لیبی ها بیشتر از این زجر نکشن. ای لیبیایی ها گم گشته به کنعان غم نخور خودتان گم کردید از هر جا جلوی ضرر بگیری منفعته.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۱۲:۳۳

برگردودولت های به ظاهرطرفدارحقوق بشررارسواکن که تمام منابع لیبی رابه تاراج بردند.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۱۳:۴۶

از اولم نباید قذافی سرنگون می شد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۱۳:۵۹

تشکیل دولت معتدل داعش در لیبی ،شک نکنید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۱۴:۱۱

تکیه بر افراد باعث دیکتاتوری وبدبختی است جامعه باید بلوغ فکری داشته باشد که هر گاه یک سمتی وجابگاهی خالی شد سریع جانشین لایق برای ان بیابد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۰ ۲۳:۲۵

لطفا نظرات نااگاهانه ندین بالاخره اینم پسر معمر قذافیه که جز کثافت کاری و عیش و نوش کاری نمیکرد اینا فقط به اسم دین اسلام سیاست کثیفی در پیش میگیرن که هر غلطی دوس دارن بکنن لطفا کتاب حرمسرای قذافی رو بخونید تا بفهمین تمام رهبران اسلام فقط باادعای دین کثافت کاری میکنن