• شنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1400050905564
  • خبرنگار : 50233

در گفت‌وگو با ایسنا بررسی شد:

اراضی جنگلی ناچیز استان سمنان و چند تهدید توأمان

اراضی جنگلی ناچیز استان سمنان و چند تهدید توأمان

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از وجود چندین آفت و تهدید همزمان برای اراضی جنگلی این استان خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل تداوم خشکسالی‌ها در چند سال اخیر شاهد افزایش آفت ها در اراضی جنگلی استان و کشور بودیم.

جعفر مرادی حقیقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در چند سال اخیر چندین آفت مختلف باعث آسیب به گونه‌های گیاهی و جنگلی در این استان شده که منابع طبیعی استان متناسب با نوع آفت برای مبارزه با آن برنامه‌ریزی کرده است.

وی از حمله کرم ابریشم باف به گونه‌هایی نظیر زرشک کوهی، بلوط و..به عنوان یکی از آخرین آفت های جنگلی در این استان نام برد و افزود: این آفت در سال‌های قبل نیز وجود داشته اما امسال به دلایل مختلف و از جمله خشکسالی‌ها، میزان آن افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: امسال با توجه به شرایط آب و هوایی و ادامه خشکسالی‌ها، شاهد طغیان آفت ابریشم‌باف ناجور روی درختچه‌های زرشک وحشی و بلوط در برخی اراضی جنگلی در شمال استان بودیم.

وی از حمله چند نوع ملخ به اراضی جنگلی و مراتع این استان به عنوان دیگر آفت آسیب‌زا در حوزه منابع طبیعی نام برد و گفت: یکی از این نوع ملخ‌ها، ملخ بومی است که عمدتا به مراتع و خصوصا مراتع مناطق ییلاقی استان آسیب می‌رساند.

مرادی حقیقی از ملخ کوهان‌دار به عنوان دیگر آفت آسیب‌زا در حوزه منابع طبیعی استان نام برد و گفت: این ملخ عمدتا از کشورهای جنوبی وارد کشورمان شده و بعد از عبور از استان‌های جنوبی و مرکزی وارد استان سمنان می‌شوند.
وی با بیان اینکه این نوع ملخ‌ها به دو دسته ملخ کوهان‌دار و شکم بادمجانی تقسیم می‌شوند ادامه داد: یکی از این آفت‌ها که ملخ کوهان‌دار تاغ نیز نام برده می‌شود فقط به تاغ‌زارها جمله و برگ تاغ‌ها را می‌خورد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه مبارزه شیمایی با این ملخ به دیگر موجودات زنده نیز آسیب می رساند اضافه کرد: از همین رو همکاران ما در وسط تاغ‌زارهای استان حوضچه‌هایی ایجاد می‌کنند و افزودنی‌هایی به آن افزوده و از این طریق با این نوع ملخ مبارزه می‌کنند.

مرادی حقیقی از شپشک و سفیدک به عنوان دیگر تهدید و آفت حوزه منابع طبیعی و خصوصا جنگل‌های دست کاشت تاغ در این استان نام برد و اظهار کرد: این بیماری دو سه سالی است که در بخش هایی از تاغ‌زارهای استان وجود دارد و همکاران ما برای مبارزه با این تهدید سرشاخه‌های آسیب دیده را قطع کرده و پس از سوزاندن ، خاکستر آن را نیز از منطقه خارج می کنند چرا که حتی فقایای آن نیز می تواند به تداوم و شیوع بیماری بی‌انجامد.

وی از ارس‌واش به عنوان دیگر تهدید اراضی جنگلی در این استان نام برد و افزود: آفت "ارس واش" که به درخت‌های ارزشمند ارس حمله می‌کند نیز یک گیاه نیمه انگلی است که مواد غذایی اش را از میزبان می گیرد و از این رو در چند سال اخیر به جنگل‌های ارزشمند ارس در شمال استان آسیب هایی رسانده است. البته همکاران ما از طرق علمی به مبارزه جدی با این آفت نیز پرداخته اند.

این مدیر مسوول از قطع شاخه های خشک و معدوم سازی کامل آن به عنوان راه مبارزه با این آفت اراضی جنگل استان نام برد و گفت: چند سالی است که همکاران ما با این آفت در جنگل های شهرستان مهدیشهر مبارزه می کنند. همین حالا نیز جنگل های ارس مهدیشهر با این آفت دست و پنجه نرم می کنند و همکاران ما در حال مقابله با این آفت هستند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص سابقه این بیماری و آفت در منطقه اظهار کرد: بسیاری از مردم محلی معتقدند که این آفت در گذشته نیز بوده و مقطعی است و از همین رو قطع شاخه های آلوده و معدوم سازی و خروج آنها از جنگل موثرترین راه شناخته شده برای مقابله با این آفت است.

مرادی حقیقی از تغییرات آب و هوایی و خشکسالی های پیاپی به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل موثر در شکل گیری این آفت ها نام برد و گفت: منابع طبیعی و آبخیزداری استان هر ساله با حساسیت تمام به رصد اراضی جنگلی پرداخته و با هر نوع آفت احتمالی مبارزه علمی می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha