• یکشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۸:۲۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400051006968
  • خبرنگار : 71282

وقتی مدرک پرستیژ اجتماعی می شود!

وقتی مدرک پرستیژ اجتماعی می شود!

آمارها نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد کسانی که آموزش‌های مهارتی را فرا گرفته‌اند در راهیابی به بازار کار موفق‌ بوده‌اند این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که رواج مدرک گرایی در کشور موجب شده تا نه تنها بیکاری گسترش یابد، بلکه کشور از وجود نیروهای کار با تجربه و ماهر بی بهره بماند.

به گزارش ایسنا، در جهان امروز با توسعه فناوری‌ها و تغییرات گسترده ناشی از آن بسیاری از کشورها از رویکرد اقتصاد مبتنی بر منابع به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش و مهارت حرکت کرده‌ اند و این مساله موجب شده تا نوآوری، فناوری و شایستگی در روند توسعه و پیشرفت کشورها از اهمیت قابل توجهی برخوردار شود.

لزوم توجه به مهارت آموزی موجب شده بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به سرعت به سمت مهارت‌آموزی و تربیت نیروی کار ماهر رفته و از نقش راهبردی آموزش‌های مهارتی در برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های کلان خود استفاده کنند.

محمد شریعتمداری، وزیر کار می گوید: نهضت مهارت افزایی، بدون حضور صنعتگران، صاحبان کار و کارآفرینان امکان پذیر نیست و باید شرایط به گونه ای فراهم شود که مهارت آموزی به موضوعی ملی تبدیل شود. ‌

وی می افزاید: عصر حاضر، مهارت آموزی اهمیت زیادی دارد و واحدهای صنعتی به این نتیجه رسیده اند که با اداره سنتی واحد خود بدون استفاده از مهارت و فن امکان ادامه حیات امکانپذیر نیست.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به موضوع مهارت آموزی در مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه ها می گوید: با وجود آنکه کرونا باعث شد آموزش مراکز فنی و حرفه ای در سال ۹۹ که اوج کرونا بود از سال ۹۸ کمتر باشد، ولی با آموزش ۳۶ هزار نفر بیشتر در مراکز کار و دانش تا حدودی این موضوع جبران شد و حدود ۲۰۴ هزار نفر در سال ۹۹ در کار و دانش، مهارت های فنی حرفه‌ای آموزش دیدند.

بررسی سهم «جمعیت بیکار تحصیلکرده از مجموع جمعیت بیکار کشور» حاکی از آن است که ۴۰.۳ درصد بیکاران کشور، در گروه فارغ‌التحصیلان آموزش عالی قرار دارند که این سهم در بهار سال ۹۹، ۳۶ درصد بوده است.

تازه‌ترین آمار مربوط به وضعیت نیروی کار مربوط به بهار سال ۱۴۰۰ که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده نشان می‌دهد که ۹۲۴ هزار و ۳۹۴ نفر از جمعیت فارغ‌التحصیلان کشور، بیکار هستند؛ به عبارتی در بهار امسال ۱۳.۴ درصد از کل جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی، بیکار بوده‌اند.

کارشناسان معتقدند رواج پدیده مدرک‌گرایی در عدم موفقیت فارغ التحصیلان در ورود به بازار کار موثر بوده است.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس روابط کار در گفت و گو با ایسنا می گوید:مدرک گرایی در کشور موجب شده تا نه تنها بیکاری گسترش یابد، بلکه کشور از وجود نیروهای کار با تجربه و ماهر بی بهره بماند. می می افزاید: مدرک گرایی به دلیل جذابیتی که مدارک تحصیلی در بحث اشتغال و حقوق دستمزد دارند، رواج پیدا کرده و رفته رفته یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شده است.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه تقاضا برای بکارگیری نیروهای با مهارت بالا در صنایع در حال افزایش است، می گوید: هم اکنون حدود ۴۰۰۰ شغل تعریف شده است که این شغل ها نیازمند آموزش و مهارت هستند ولی متاسفانه به دلیل نگاه سنتی و اشتباهی که در کشور وجود دارد تصور می شود که برخی از مشاغل عادی و عمومی نیاز به آموزش و مهارت و تخصص ندارند.

به گفته این کارشناس روابط کار، ظرفیتهای بازار کار به اندازه کارجویان توسعه نیافته و عرضه و تقاضا در بازار کار متوازن نیست.

به گزارش ایسنا، بی تردید ضعف مهارت آموزی و فقدان مهارت در جامعه باعث می شود که در ارائه آموزشهای فنی و حرفه ای به کارجویان و فارغ‌التحصیلان دچار مشکل شویم و نتوانیم نیروهای ماهر و با تجربه برای ورود به بازار کار تربیت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha