• دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1400051107197
  • خبرنگار : 50223

وقتی در نبود هواپیمای آتش نشان زاگرس یک هفته در آتش سوخت؛

دریغ از یک هواپیمای آتش نشان برای اطفای جنگل‌های زاگرس

دریغ از یک هواپیمای آتش نشان برای اطفای جنگل‌های زاگرس

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس گفت: هواپیمای آتش نشان برای کمک به عملیات اطفای حریق جنگل‌های زاگرس و کهگیلویه و بویراحمد دریغ شد.

"امید سجادیان" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: در آتش سوزی جنگل‌های زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد بعلت صعب العبور بودن، شیب تند، گرمای ۵۰ درجه و صخره ای بودن منطقه نیاز به هواپیمای آتش نشان بود اما اقدام خاصی در این خصوص انجام نشد و مسئولان و متولیان امر هواپیما را از ما دریغ کردند .

وی اظهارکرد: با وجود درخواست‌های متعدد اما هیچ هواپیمای آتش نشانی جهت شرکت در عملیات اطفای حریق جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به منطقه اعزام نشد.

این فعال زیست محیطی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: آتش سوزی جنگل‌های "نارک" گچساران یک هفته در آتش نبود امکانات می سوخت و چند نفر از نیروهای مردمی مصدوم شدند اما هیچ خبری از هواپیمای اتش نشان نبود در صورتی که این هواپیما به منطقه اعزام می شد آتش در سریعترین زمان ممکن مهار می شد و هزاران هکتار جنگل بلوط از بین نمی رفت.

سجادیان تصریح کرد: جنگل‌های زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد طبیعی هستند از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ سال عمر دارند و تاثیر بسزایی در سیستم اکولوژیک دارند اما متاسفانه برای مسئولان اهمیت و اولویت ندارند و با وجود داشتن هواپیمای آتش نشان، این هواپیما را به منطقه جهت کمک اعزام نکرده اند در حالی که جنگلهای کشور ترکیه سوزنی و دست کاشت هستند .

وی بیان کرد: اگر امکانات و هواپیمای آتش نشان داریم چرا در مواقع ضروری و بحران به داد خودمان نمی رسید؟ با وجود این امکانات باید نیروهای مردمی و داوطلب با دست خالی به جنگ آتش بروند و مصدوم شوند و همچون" البرز زارعی" منجر به مرگ آنها شود.

گفتنی است که روز شنبه نهم مرداد ماه ۱۴۰۰ رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق هوایی وزارت دفاع از حضور هواپیمای آتش نشان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شهر مولا در جنوب ترکیه و انجام اولین عملیات اطفای حریق با ظرفیت ۴۰ تن آب خبر داد. تیم عملیات اطفای حریق و هواپیمای آتش نشان طراحی شده به دست متخصصین جوان ایرانی با ظرفیت ۴۰ تن آب در شهر مولا و حضور یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۱ ۰۹:۱۱

در عوض تنها هواپیمای آتش نشان ایران در حال حاضر آتش جنگلهای آنتالیای ترکیه را با افتخار و غرور بسیار خاموش میکند.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۱ ۰۹:۱۶

چون آقایون در ترکیه ملک و ویلا خریدند و اونجا اقامت خواهند گزید کار به زاگرس ندارند کدوم آقازاده؛ ترکیه رو ول میکنه بره به کهگیلویه و بویراحمد!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۱ ۰۹:۴۶

عزیزم- ان یکی که فرستادند ترکیه با دلار برمیگرده- تازه بیدارشدی!!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۱ ۱۰:۲۰

هواپیما ایلوشین توان پرواز در ارتفاع کوههای زاگرس را ندارد ضمن اینکه امکان مانور با توجه به نوع منطقه نیز میسر نیست.و توجه داشته باشید اینکه این هواپیما تا چندی قبل به دلیل تحریم ها زمین گیر بود و با تلاش متخصصان ایرانی جدیدا اورهال شده است.لطفا صادق باشید.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۱ ۱۴:۰۵

۱.حداکثر ارتفاع قله های زاگرس زیر ۴۵۰۰ متر است، ۲. صاحب این هواپیما آن را تکه تکه خریده و اینجا مونتاژش کرده یا هواپیما از بالای سر البرز با ۵۰۰۰ متر ارتفاع گذشته و به ایران آمده؟ ۳. این هواپیما از بالای زاگرس گذشته و به ترکیه رفته یا در ایران بازش کرده و در ترکیه دوباره مونتاژش کرده اند؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۱ ۱۲:۳۲

هواپیما ایلوشین توان پرواز در ارتفاع بالا تر از 1850 را ندارن و اگر مخزن اب را کامل پر کند ارتفاع پراوزش کمتر میشه در صورتی که ارتفاع کوههای زاگرس 1800 تا 2100 متر است و امکان مانور با توجه به نوع منطقه نیز میسر نیست ارتفاع کو های مارماریس بین 400 تا 600 متر میباشد .لطفا صادق باشید.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۱ ۱۵:۲۲

جهت اطلاع بعرض میرساند مناطق درگیر آتش در ترکیه ارتفاعات ماناوگات و آدانا می باشد که تا 2700 مت ارتفاع دارند.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۱ ۱۹:۵۹

شما صحیح میفرمایید آیا میانکاله هم ارتفاع داره؟!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۲ ۰۳:۴۸

برادرم، ارتفاع تهران در ولنجک به ۱۹۰۰ متر می رسد. یعنی این هواپیمای شما از تهران هم رد نمی شود و به دیوار می خورد؟ ویکی‌پدیای فارسی سقف پرواز ایلیوشین را ۱۳۰۰۰ متر و ویکی‌پدیای فرنگی ۱۲۰۰۰ متر داده.سعی می کنیم صادق باشیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۱ ۱۳:۰۸

پس چرا خریدن وقتی توان پرواز در ارتفاع زاگرس نداره میخاسین آتش کویر خاموش کنین

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۱ ۱۳:۱۱

جنگلهای کهمره شیراز 10 روز در آتش سوخت فاجعه بود فاجعه از نزددیک شاهد بودم و هر کار کردیم نمی شد خاموش کنی گرما، تشنگی نبود امکانات

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۱ ۱۳:۲۷

اگر واقعا با کشورهای همسایه رابطه خوب هست چرا دولت یک فکر درست و حسابی را نمی کند که با ایجاد یک تحادیه مثل اتحادیه اروپایی با کشورهای همسایه پول مشترک را ایجاد کند و تمام قوانین مثل اتحادیه اروپایی در این اتحادیه جدید اعمال کند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۱ ۲۰:۱۲

همین لحظه هم که دارم این کامنت رو می نویسم جنگل های کوه پهن گچساران دارن می سوزن و نابود می شن.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۱ ۲۰:۱۶

جنگل های نارک گچساران ده روز در اتش می سوخت که به لطف بارش بارون اتش سوزی مهار کاملا شد