• دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400051107232
  • خبرنگار : 50405

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی مطرح کرد

ضرورت ارتباط موثر وزیر بعدی آموزش و پرورش با تمام ارکان نظام برای احقاق حقوق آن

ضرورت ارتباط موثر وزیر بعدی آموزش و پرورش با تمام ارکان نظام برای احقاق حقوق آن

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم باید فردی با چهره ملی و تاثیرگذار باشد، گفت: وزیر آموزش و پرورش بعدی باید ارتباط تعاملی با دولت و ارکان نظام داشته باشد تا بتواند در جاهایی که لازم است، حق آموزش و پرورش را بگیرد.

قاسمعلی خدابنده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مهمترین مطالباتی که در بخش آموزش و پرورش از دولت سیزدهم وجود دارد، اظهار کرد: برای داشتن یک آموزش و پرورش باکیفیت به چند مورد نیاز است. اولین این موارد نیروی انسانی است. نیروی انسانی جوان، باانگیزه، علاقه‌مند و آموزش‌دیده بسیار در ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش موثر است. همچنین محتوا و فضای آموزشی نیز بسیار موثر است. یعنی اگر این سه مورد به خوبی در کنار هم قرار گیرند، ما آموزش و پرورش باکیفیتی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش خراسان رضوی در مورد فضای آموزشی مشکلی ندارد، ادامه داد: تعیین محتوای آموزشی در اختیار استان نیست، اما عامل نیروی انسانی بسیار می‌تواند در سطح کیفیت آموزش و پرورش استان تاثیرگذار باشد. در تمام کشور از جمله خراسان رضوی، ما با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، به طوری که در حال حاضر ما در استان با کمبود ۲۳ هزار معلم مواجه هستیم‌. بنابراین جذب و استخدام نیروی جدید در افزایش کیفیت آموزش و پرورش تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت آموزش نیروهای فعلی آموزش و پرورش، عنوان کرد: به طور کلی نیروی انسانی مهمترین عامل در ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش است و دولت بعدی نیز حتما باید به این موضوع توجه کند.

خدابنده با بیان اینکه یکی از مطالبات معلمان کاهش تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درسی است، گفت: در حال حاضر به طور میانگین بیش از ۴۰ دانش‌آموز در کلاس‌های درس مدارس مشهد مشغول به تحصیل اند. این عدد باید کاهش یابد که این منوط به این است که یا ما مدارس را دو نوبتی کنیم، که در دولت فعلی بسیار تلاش شد مدارس دونوبته حذف شوند، یا باید مدارس جدید بسازیم‌. به طور استاندارد در هر کلاس درس باید ۲۵ دانش‌آموز حضور داشته باشند و هر چه قدر ما بتوانیم به این عدد نزدیک‌تر شویم، کیفیت آموزش و پرورش نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: مسئله بعدی که از آموزش و پرورش دولت سیزدهم مطالبه می‌شود به طور جدی پیگیر آن باشد، بحث نیروهای خدماتی است. ما از سال ۸۹ هیچ نیروی خدمتگذاری را در هیچ کدام از مدارس کشور استخدام نکرده‌ایم، در صورتی که تعدادی از این‌ها بازنشسته شده‌اند و در تمام این سال‌ها به تعداد مدارس ما نیز اضافه شده است. بنابراین ما با کمبود شدید نیروی خدماتی مواجهیم. در حال حاضر به ازای هر مدرسه هم یک خدمتگذار نداریم، بنابراین توجه به این مسئله بسیار مهم است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه از دولت سیزدهم انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای به هنرستان‌ها داشته باشد، اضافه کرد: در بسیاری از هنرستان‌های ما تجهیزات از رده خارج‌شده هستند و همین باعث می‌شود هنرجویان ما نتوانند به اندازه کافی و با کیفیتی مطلوب آموزش ببینند و مهارت کسب کنند. توجه به هنرستان‌ها و مجهز کردن آن‌ها، می‌تواند به جذب هنرجویان علاقه‌مند کمک کند.

خدابنده با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم باید فردی با چهره ملی و تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش بعدی باید ارتباط تعاملی با دولت و ارکان نظام داشته باشد تا بتواند در جاهایی که لازم است، حق آموزش و پرورش را بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم باید سابقه کار در این نهاد را داشته باشد. آموزش و پرورش هم مانند بسیاری از دستگاه‌های دیگر، نیاز به فرد متخصص دارد و کسی که تا به حال در این نهاد کار نکرده است، هیچ ذهنیت درستی از آموزش و پرورش و ضوابط انسانی حاکم بر آن ندارد و تا سیستم را بشناسد، زمان زیادی را از دست داده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: هر فردی که به وزارت آموزش و پرورش راه می‌یابد، اگر به جای پرداختن به مسائل مختلف و نامتناهی که در آموزش و پرورش وجود دارد، در هر ۶ماه یا در هر سال به حل یکی از مشکلات آموزش و پرورش بپردازد، در یک دوره چهار ساله می‌تواند حداقل پنج مشکل از آموزش و پرورش را برای همیشه حل کند و این خیلی بهتر از این است که ما به همه موضوعات بپردازیم و در هیچ کدام به نتیجه نرسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha