• دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400051107478
  • خبرنگار : 50046

سایه عادی انگاری بر موج پنجم کرونا/ دل به دلتا ندهیم

سایه عادی انگاری بر موج پنجم کرونا/ دل به دلتا ندهیم

ایسنا/خراسان شمالی انگار نه انگار در پیک پنجم کرونا قرار داریم، رفتار مردم به گونه ای است که انگار هیچ خبری از کرونای دلتا وجود ندارد، تعدادی از مردم بدون ماسک از کنار یکدیگر با خیال راحت عبور می کنند و مثل آن است که به هیچ عنوان به این ویروس مبتلا نمی شوند.

فاصله گذاری اجتماعی که یکی از مهمترین مولفه های رعایت پروتکل های بهداشتی است نیز خبری از آن نیست و در مکان های عمومی همچون صف های نانوایی، ایستگاه اتوبوس و ... مردم خیلی دوستانه کنار یکدیگر می ایستند و شروع به صحبت کردن با یکدیگر می کنند.

اگر سری به پارک ها و بوستان های شهر بجنورد بزنیم پروتکل های بهداشتی به طرز جالب تری رعایت می شود، به عنوان مثال در پارک ملی باباامان و بوستان ملی بش قارداش خودروها اجازه ورود به داخل پارک را ندارند، اما با حجم تعداد زیادی از خودروهای پارک شده در پشت راه بند این دو پارک مواجه می شویم و خودسرنشینان اسباب و اثاثیه خود را به داخل پارک برده و همه در کنار یکدیگر نشسته اند.

رفتار این افراد مانند این است که اگر خودروها را به داخل پارک بیاورند به کرونا مبتلا می شوند و حال که خودرویی در داخل پارک چرخ نمی زند و یا پارک نیست، اثری از کرونا نیز وجود ندارد.

وضعیت بدتر، روزهای تعطیل است که در خانه باغ های اطراف شهر غوغایی برپا هست و در هر خانه باغ چندین خانواده دور هم جمع شده و مشغول تفریح و خوش گذارنی هستند.

با وجود اینکه بارها اعلام شده که برگزاری مراسم عزا و عروسی به خصوص در روزهای قرمز کرونایی ممنوع است، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که مراسم های عزا به قوت خود برپا می شوند و بدتر از همه اینکه حتی مراسم عزا برای فوت شدگان ناشی از کرونا نیز برپا می شود.

تالارهای شهر بجنورد نیز برای برگزاری مراسم عروسی همچنان فعال است و هر شب در این تالارها مراسم عروسی وجود دارد و البته تعدادی از خانواده ها نیز تصور می کنند که اگر مراسم را در فضای باز برپا کنند امکان سرایت بیماری وجود ندارد.

در این میان خبرنگار ایسنا با تعدادی افراد که با تصورات اشتباه دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کردند گفت و گویی داشته است.

کشاورز یکی از خانواده هایی است که یکی از اعضای خانواده آن ها بر اثر ابتلا به کرونا فوت شد و مراسم عزا برای فرد فوت شده برگزار کردند که در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: علاوه بر اینکه یکی از اعضای خانواده بر اثر کرونا فوت شد تعدادی دیگر از اعضا نیز به کرونا مبتلا شده بودند.

وی در ارتباط با نحوه برگزاری مراسم عزا نیز گفت: مراسم عزاداری را در پیلوت منزل و در فضای باز برگزار کردیم  و از سوی دیگر افرادی که به کرونا مبتلا بودند را اجازه ندادیم تا بر روی دیگ غذایی که باید برای نهار میان مهمان ها پذیرایی شود، حاضر شوند.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر کرونای دلتا که قدرت سرایت پذیری بسیاری دارد در حال چرخش است و این اقدام شما سبب شده تا افراد سالم نیز در خطر ابتلا قرار بگیرند، گفت: مگر می شود برای فرد متوفی مراسم گرفته نشود، مردم در مورد ما چه می گویند.

یزدانی یکی از رانندگان آژانس در بجنورد نیز که فاقد ماسک بود در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: تصور می کنم به کرونا مبتلا نمی شوم.

یکی از خانواده هایی که مراسم سیسمونی نیز برای نوزارد خود برگزار کرده بودند در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: اگر به امید تمام شدن کرونا بخواهیم برنامه های خود را عقب بیندازیم ممکن است کرونا تا چند سال دیگر همچنان باشد.

وی افزود: من مراسم عروسی خود را هم در همین دوران کرونا برگزار کردم و البته تعدادی به این ویروس مبتلا شدند اما به صورت سرپایی بود.

اشغال ۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی خراسان شمالی تا فرسودگی کادر درمان

دکتر سید احمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در ارتباط با وضعیت کرونا در پیک پنجم کرونا در استان اظهارکرد: کار پزشکان و کادر درمان بیمارستان‌های استان در پیک پنجم کرونا بسیار سخت شده و به سمت فرسودگی رفته‌اند.

وی سید احمد هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: هفته گذشته، هفته سنگینی برای بیمارستان‌های استان بود و آمار بیماران بستری در استان به بیش از ۴۵۰ نفر در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه فشار بسیاری بر روی نیروهای درمانی وجود دارد که آزار دهنده شده است، گفت: در کنار مشکل فرسودگی کادر درمانی استان، مشکلات اعتباری نیز مزید بر علت شده است تا شرایط سختی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: سطح اشغال تخت‌های بیمارستانی به ۷۰ درصد رسیده و اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، برای پذیرش بیماران دچار مشکل می‌شویم.

هاشمی تصریح کرد: متاسفانه همراهان بیماران در هر شرایطی اصرار بر بستری شدن بیمار دارند حتی درشرایطی که نیاز به استفاده از اکسیژن نیست. از آنان درخواست داریم که اصراری برای بستری شدن نداشته باشند. درصورت لزوم، پزشکان دستور لازم را خواهند داد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۷۰ بیمار کرونایی در بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد بستری هستند، گفت: به علت وخامت شرایط، پیش بینی و آمادگی برای بحران، طی روزهای گذشته سه بخش کرونایی دیگر در این بیمارستان افزوده شد.

تالارهای پلمب شده ای که پلمب شکنی کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از عدم توجه به موارد بهداشتی نیز انتقاد کرد و گفت: به عنوان مثال، تالارهای عروسی که مدتی قبل پلمب شده بودند پلمب شکنی کرده‌اند و مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: تقریباً تمام تالارهای پذیرایی بجنورد باز هستند و بدون رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، اقدام به برگزاری مراسم می‌کنند.

هاشمی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم استان کاهش پیدا کرده است افزود: هرچند هنوز از میانگین کشوری در رعایت نکات بهداشتی جلوتر هستیم اما این آمار به شدت کاهش پیدا کرده است.

بی توجهی مردم نسبت به کرونا موجب شده تا هرچه رشته بودیم پنبه شود

پسندیده کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: متاسفانه مشاهده می شود که میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی چه در کشور و چه در استان به شدت کاهش یافته و به ۴۰ تا ۵۰ درصد رسیده است.

وی گفت: متاسفانه بی توجهی و سهل انگاری تعدادی از افراد نسبت به ویروس کرونا موجب شده تا هر چه همکاران دانشگاه علوم پزشکی در ارتباط با واکسیناسیون و ... رشته بودند، پنبه شود.

پسندیده تاکیدکرد: کادر درمان از فشار کاری خسته شده اند و موج پنجم کرونا به هیچ عنوان شوخی بردار نیست.

وی توضیح داد: تعداد تست هایی که روزانه در مرکز جامع امام علی(ع) گرفته می شد حدود ۱۰۰ مورد بود اما اکنون تعداد به چندین برابر رسیده است و مجبور شده ایم تا دوباره مرکز حکمت در بجنورد برای گرفتن تست کرونا راه اندازی کنیم.

پسندیده در ارتباط با تزریق واکسن کرونا نیز با تاکید بر اینکه هیچ واکسنی در دنیا به طور کامل ایمنی ایجاد نمی کند، اظهارکرد: در ارتباط با واکسن کرونا تا زمانیکه ۸۵ درصد جامعه واکسینه نشوند و چرخه انتقال بیماری وجود داشته باشد، امکان اینکه افرادی که واکسن کرونا را نیز دریافت کرده باشند و دوباره به این ویروس مبتلا شوند، وجود دارد.

وی تاکید کرد: احتمال ابتلای افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده اند وجود دارد اما شدت بروز علائم بیماری در این افراد کمتر است و میزان مرگ و میر در آن ها بسیار کمتر می شود.

پسندیده افزود: بنابراین باید تمامی افراد پروتکل های بهداشتی را به منظور جلوگیری از ابتلا به این ویروس رعایت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha