• دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400051107772
  • خبرنگار : 71290

در وبینار بررسی ۲۰ سال حقوق بشر و دموکراسی آمریکایی در افغانستان مطرح شد

مردم افغانستان چهره واقعی آمریکا را بشناسند

مردم افغانستان چهره واقعی آمریکا را بشناسند

شرکت‌کنندگان در وبینار بررسی ۲۰ سال حقوق بشر و دموکراسی آمریکایی در افغانستان با قدردانی از شخصیت ضد استکباری آن شهید وارسته، با اشاره به جنایات ضد انسانی آمریکا در افغانستان، تاکید کردند که مردم افغانستان باید چهره واقعی آمریکا را بشناسند.

به گزارش ایسنا حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری؛ رییس کل مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان که در وبینار بررسی ۲۰ سال حقوق بشر و دموکراسی امریکایی در افغانستان به مناسبت سومین سالگرد شهادت دکتر سید محمد علی شاه موسوی گردیزی، زندانی بی‌گناه شماره ۱۱۵۴ گوانتانامو صحبت می‌کرد، با بیان سه ویژگی شخصیتی این شهید که او را نسبت به سایر شهدای افغانستانی برجسته می‌سازد، به خصوص این‌که این شهید قطعا استکبارستیز و یک شخصیت بین‌المللی بود، گفت: دستگیری خشونت‌بار شهید موسوی گردیزی توسط نیروهای آمریکایی، ماهیت حقوق بشر آمریکایی را بیش از پیش آشکار می سازد.

حسینی مزاری  تاکید کرد: امروز جنایات آمریکایی‌ها در افغانستان و سایر کشورهای اسلامی و غیراسلامی با پوشش حقوق بشر صورت می‌گیرد و مردم ما باید چهره واقعی آمریکا را بشناسند.

در ادامه این وبینار، سید محمد مجتبی موسوی؛ فرزند شهید هم گفت: پدرم با وجودی که در سال ۱۳۸۰ در مقطع تخصصی دانشکده پزشکی تهران قبول شد؛ ولی ساختن وطن را ترجیح داد و به افغانستان برگشت.
او در ادامه افزود: (پدرم) فکر می‌کرد که دموکراسی و حقوق بشر آمریکایی واقعیت دارد و قرار است تغییراتی اتفاق بیافتد؛ اما این خیال خام مردم افغانستان و این سراب که امریکایی به ما فروخته بودند بیشتر از یک‌سال برای پدر من دوام نیاورد.

ناصر جهانشاهی رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز از دیگر سخنرانان این وبینار بود که در این مراسم گفت: ما شاهد بودیم که شهید موسوی گردیزی در دورانی که در افغانستان دوران دولت‌سازی بود و ارتش تروریست امریکا وارد افغانستان شد، مورد هجمه واقع شد و در زندان گوانتانامو آمریکا به جرم حمایت از ارزش های دینی و ملت مسلمان افغانستان مدت مدیدی را زندانی بود.
جهانشاهی افزود: ایشان تلاش سنگینی می کرد تا با آگاهی بخشی و روشنگری به مردم، ماهیت پلید نیروهای امریکایی را برای مردم افشا کند. خصوصا با عنایت به تجربه ای که در دوران اسارت در گوانتانامو به دست آورده بود.

همچنین عابد اکبری؛ مدیر عامل مؤسسه تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران و استاد دانشگاه در وبینار بررسی ۲۰ سال حقوق بشر و دموکراسی امریکایی در افغانستان گفت: شهید موسوی گردیزی و شهید موسوی گردیزی هایی که در افغانستان در طی دو دهه گذشته یا در زندان گوانتانامو و یا در زندان های مخوف دیگر امریکایی در افغانستان و جاهای مختلف دنیا از فعالیت در عرصه سیاسی اجتماعی افغانستان محروم شدند و یا در ادامه حتی زندانی بودن شان هم تحمل نشد و حذف شدند و به شهادت رسیدند اگر امروز بودند قطعا جامعه افغانستان می‌توانست رهبران سیاسی بالنده تر و فعال تری در خودش ببیند.

دکتر محمد نبی احمدی، همرزم شهید نیز در این وبینار تصریح کرد: نفرت و خشم شهید موسوی گردیزی از سیستم امریکا و حاکمیت لیبرال دموکراسی دروغین آنها یک خشم و نفرت شخصی نبود. او با تمام وجود خود بی انصافی و بی عدالتی و غیر قابل قبول بودن این سیستم  را درک کرده بود. شهید موسوی از سوی مردم افغانستان باید بیشتر شناخته شود.
براساس این گزارش، محمد حسن جعفری، دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان در این وبینار گفت: آمریکایی ها افغانستان را تبدیل به ویرانه ساختند و علاوه بر آن، گروه های نیابتی امریکا در افغانستان کماکان حضور دارد و امریکا ضمن اینکه به نحوی دولت افغانستان را حمایت می‌کرد، گروه طالبان  و داعش را نیز حمایت می‌کرد که اظهارات خانم کلینتون و ترامپ اثبات کننده این موضوع است.

غلام‌حسین ناصری، عضو مجلس نمایندگان هم که در وبینار بررسی ۲۰ سال حقوق بشر و دموکراسی امریکایی در افغانستان سخن می‌گفت، اظهار داشت: در سایه ۲۰ حضور امریکا و ناتو، افغانستان تبدیل به یک جهنم سوزان شده است، نه تروریزم نابود شد، نه کشت و قاچاق مواد مخدر کاهش پیدا کرد - امروز ۸۰ تا ۸۶ درصد مواد مخدر تمام جهان در افغانستان تولید می شود- و نه هم حکومت‌داری خوب ایجاد شد.
او تاکید کرد که امریکا نه تنها در جهت ملت‌سازی؛ بلکه در تمام عرصه ها ناکام بوده و امروز واقعیت های عینی افغانستان غیر از آن چیزی است که غربی‌ها عنوان می کردند.

همچنین مولوی مفلح، رییس نهضت اسلامی افغانستان در این وبینار  گفت:  این نهضت بیست سال قبل نیز می گفت که حضور آمریکایی ها در افغانستان یعنی  جنگ و فساد، فحشا و منکرات و حالا نیز می گوید. وی در عین حال با انتقاد گفت: یک چیزی که بسیار مهم است، این است که ما نباید کل بار خود را بر سر امریکایی ها بیاندازیم، بلکه بیشتر از همه رهبران ناکارآمد افغانستان در این بازی های کثیف استخباراتی کشورهای استکباری نقش بازی کردند و زمینه ترویج فساد و فرهنگ ملحد آن ها را هموار ساختند.

عبداللطیف نظری، استاد دانشگاه نیز در وبینار بررسی ۲۰ سال حقوق بشر و دموکراسی امریکایی در افغانستان به مناسبت سومین سالگرد شهادت دکتر سید محمد علی شاه موسوی گردیزی، زندانی بی‌گناه شماره ۱۱۵۴ گوانتانامو، خاطرنشان ساخت: امریکایی ها برای ملت سازی به افغانستان نیامده بودند و هدف امریکا رصد کشورهای منطقه بود به خصوص رقبای امریکا که شامل چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران می‌شود؛ اما بحث هایی مثل آزادی بیان، موکراسی، حقوق بشر، ملت سازی و کمک به رسانه های افغانستان این‌ها همه ویترین ها و ابزارهایی بودند که امریکایی ها تحت این پوشش می‌خواستند اهداف ژئوپلیتیک خود را دنبال کنند.

گفتنی است شهید دکتر موسوی گردیزی در ۱۲ مرداد سال ۱۳۹۷ در یک حمله انتحاری گروه داعش به همراه بیش از ۳۰ نمازگزار دیگر در شهر "گردیز"، مرکز ولایت "پکتیا" به شهادت رسید. شهیدگردیزی در ۲۲ مرداد ۱۳۸۲ در یک حمله شبانه نیروهای امریکایی به شکل وحشیانه‌ای به اسارت گرفته شد و ۴۰ ماه در بند این نیروها به خصوص در زندان گوانتانامو بود.

همزمان با خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان و به مناسبت سومین سالگرد شهادت دکتر سید محمد علی‌شاه موسوی گردیزی؛ زندانی بی‌گناه شماره ۱۱۵۴ در زندان مخوف گوانتانامو، وبینار «بررسی ۲۰ سال حقوق بشر و دموکراسی امریکایی در افغانستان» روز دوشنبه با حضور اعضای خانواده، هم‌سنگران و دوستان شهید موسوی گردیزی و همچنین رهبران سیاسی و احزاب، نمایندگان مجلس و استادان دانشگاه از سوی خبرگزاری صدای افغان(آوا) و بنیاد شهید دکتر موسوی گردیزی برگزار شد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha