• سه‌شنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400051207979
  • خبرنگار : 50046

نماینده مردم اسفراین در مجلس:

۸۵ درصد نهاده دامی مورد نیاز کشور وارد می شود

۸۵ درصد نهاده دامی مورد نیاز کشور وارد می شود

ایسنا/خراسان شمالی نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: متاسفانه ۸۵ درصد از نهاده های دامی مورد نیاز کشور از خارج تامین می شود.

حسین پور در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: با توجه به اینکه فصئل مختلف در کشور وجود دارد و از سوی دیگر از خاک حاصلخیز نیز برخوردار هستیم وابستگی کشور به این میزان از نهاده، رقم بالایی است.

وی با اشاره به اینکه چندین عامل موجب شده تا به مقدار ۸۵ درصد برای تامین نهاده های دامی به خارج وابسته باشیم، تصریح کرد: عدم اجرای الگوی کشت یکی از مهمترین علل بروز این مشکل است.

حسین پور افزود: از سوی دیگر متاسفانه موفق نشده ایم از آب و خاک موجود در کشور استفاده بهینه داشته باشیم؛ چند درصد کشور به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده اند؟ چقدر توانسته ایم از آب های مرزی بهره ببریم؟ و تا جاییکه توانستیم چاه زدیم، و اضافه برداشت از چاه های آب و منابع آبی زیرزمینی داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن در حوزه کشاورزی از آب موجود نیز توانسته ایم به صورت علمی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکیدکرد: برای حل این مشکل و خودکفایی در زمینه علوفه دامی باید برنامه های درستی تدوین و به مرحله اجرا درآید.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی را ملکف کرده ایم که برای اجرای الگوی کشت برنامه های درستی را تدوین کند و در حوزه آب نیز باید در مناطقی که سند جامع آب وجود ندارد، تدوین شود.

حسین پور افزود: همچنین وزارت نیرو را نیز مکلف کرده ایم که در زمینه مهار آب های مرزی وارد کار شود.

وی با اشاره به اینکه در تولید محصولات کشاورزی تا حدود ۳۵ درصد ضایعات وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک سال به مقدار زیادی گوجه فرنگی کشت می شود و مقدار قابل توجهی دور ریخته می شود و یک سال پیاز و سال بعد محصول دیگر که برای تولید همه این محصولات آب مصرف شده است و اگر برنامه درستی برای کشت محصول وجود داشته باشد آب استفاده شده برای تولید محصول اضافه صرف کشت محصولاتی همچون نهاده های دامی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha