• سه‌شنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400051208004
  • خبرنگار : 50428

یک مدرس دانشگاه مطرح کرد:

آموزش مجازی در دروس عملی و کارگاهی کارایی چندانی ندارد

آموزش مجازی در دروس عملی و کارگاهی کارایی چندانی ندارد

ایسنا/اردبیل یک مدرس دانشگاه گفت: آموزش های مجازی در خصوص دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی چندان کارایی ندارند.

هادی قدیمی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: هرچندکه به لطف نرم‌افزارهای شبیه ساز و غیره درصدی از برنامه‌های آموزشی در خصوص دروس آزمایشگاهی قابل تحقق هستند ولی بزرگ ترین مشکل غیرحضوری شدن دانشگاه ها عدم برگزاری یا برگزاری  ضعیف، ناقص و عدم پوشش سرفصل دروس عملی است.
وی ادامه داد: عدم ارتباط چهره به چهره با دانشجویان و مشکلات ایجاد تعامل با همه حاضران کلاس به خاطر محدودیت های نرم افزارها و زیر ساخت های اینترنت یکی از مشکلات اساسی در این زمینه است‌.


قدیمی با بیان اینکه عدم امکان استفاده از زبان بدن و تعامل های دوسویه می تواند باعث کاستن از جذابیت کلاس شده و روند آموزش را با اختلال مواجه کند، ادامه داد: ایجاد الگوی تعاملی و فضای مشارکتی در کلاس های مجازی بدون ایجاد موقعیت های چهره به چهره و ایجاد فضای صمیمی که فراهم کننده امنیت روانی کافی به‌منظور اظهار نظر همه دانشجویان باشد، بسیار دشوار می باشد.


به گفته رئیس مرکز علمی کاربردی ذوب آهن اردبیل، در این شرایط و به خصوص در دروس فنی، جذابیت کلاس ها بسیار پایین آمده و در نتیجه کلاس به یک سخنرانی کسل کننده با تعدادی اسلاید پر از فرمول و رابطه های ریاضی یا متون غیرقابل درک تبدیل شده است.


قدیمی اضافه کرد: باید از تمامی ابزارها به‌منظور افزایش جذابیت کلاس ها بهره برد و استفاده از افکت ها و جذابیت های لازم برای طراحی اسلایدها، استفاده از تمامی ابزارهای چند رسانه ای برای تولید محتوا اعم از فیلم، انیمیشن، عکس و غیره، ایجاد چالش و در نظر گرفتن فعالیت های کلاسی، تکلیف، پروژه و مواردی از این دست به‌منظور مشارکت دانشجویان در کلاس می تواند تا حدودی در جهت رفع مشکلات و معایب اموزش مجازی موثر باشد.


وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین چالش ها آموزش مجازی در ایران، عدم وجود زیرساخت های لازم در این زمینه است، تشریح کرد: عدم دسترسی کامل اینترنت باسرعت کافی در تمامی نقاط کشور، عدم جوابگویی سرورها در ساعات شلوغ و اخیرا مشکلات ناشی از قطعی برق، چالش مشترک مدرسان و دانشجویان است و از طرفی بعضا این چالش ها، صرفا بهانه ای برای عدم شرکت یا شرکت غیرفعال در کلاس می شود که در بیشتر موارد قابل راستی آزمایی هم نیستند.


رئیس مرکز علمی کاربردی ذوب آهن اردبیل تصریح کرد: استاد و دانشجو هر دو باید از تعهد لازم به‌منظور استفاده از اینترنت پرسرعت و حضور در زمآن‌های کلاس، در مکآن‌هایی که مشکلات اینترنتی در حداقل باشد، برخوردار باشند و قطعا حل قسمت مهمی از این چالش های زیرساختی هم خارج از توان استاد و دانشجو است‌.


به باور قدیمی، لزوم اختصاص وقت بیشتر توسط مدرس قبل از کلاس به‌منظور تهیه محتوای اموزشی مناسب و با جذابیت های لازم از دیگر چالش های آموزش مجازی است.
وی با بیان اینکه در دسترس بودن، صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه به‌منظور حضور در محل از مزایای اموزش های مجازی است، افزود: از طرفی شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا که تمام دانشگاه ها مجبور به استفاده از اموزش های مجازی شدند، افق های فکری جدیدی در خصوص ظرفیت های فضای مجازی برای تمام مسولان و متولیان دانشگاه ها گشود.


قدیمی تشریح کرد: یکی از مثالهای قابل توجه در این زمینه، حجم بالای برگزاری سخنرانی‌ها و اجلاس های مجازی محققان و استادان خارج از کشور در طول سال گذشته است که قطعا قابل قیاس با تمام سال های پیش از این نمی باشد و رشد بسیار چشگیری داشته است.


وی ادامه داد: در صورتی که الزامات آموزش مجازی اعم از زیرساخت ها، ایجاد تعامل دوسویه، ایجاد جذابیت و غیره رعایت شود، اصولا نباید خللی در کیفیت آموزشی صورت پذیرد.
قدیمی گفت: با توجه به اینکه بالاخره کوتاهی‌هایی در این زمینه وجود دارد و از طرفی بحث ارزشیابی‌ها به‌عنوان یکی از مراحل مهم برنامه‌های آموزشی دانشگاهی به‌منظور بررسی اثربخشی آموزش، تقریباً با نرم‌افزارهای موجود در کشور به‌خوبی قابلیت اجرا ندارد، بنابراین درمجموع به نظر می‌رسد، خروجی کار برای برنامه‌های کلاسی کیفیت کمتری خواهد داشت اما در سایر زمینه‌های آموزشی که حالت اختیاری دارند نظیر سخنرانی‌ها و کنفرانس‌ها در مواردی مزایای مجازی بودن این برنامه‌ها بر حضوری بودن آن‌ها غلبه می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha