• سه‌شنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1400051208284
  • خبرنگار : 71567

وزیر علوم:

ممکن است شاهد اظهارنظرهای بی‌اساس در حوزه آموزش عالی باشیم/باید به نقد منصفانه توجه کنیم

ممکن است شاهد اظهارنظرهای بی‌اساس در حوزه آموزش عالی باشیم/باید به نقد منصفانه توجه کنیم

وزیر علوم با بیان اینکه ممکن است شاهد اظهارنظرهای بی‌اساس در حوزه آموزش عالی به دلیل ناآگاهی باشیم، گفت: باید صرفاً به نقد منصفانه و عالمانه توجه کرد تا به نفع سیستم باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در آخرین نشست مشترک معاونان و مدیران ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در طول سالیان متمادی که توفیق خدمتگزاری در عرصه‌های مختلف دانشگاهی داشتم، همواره نگاهم به مسئولیت به عنوان یک تکلیف قانونی بوده و در خدمتگزاری ویژگی تلاش صادقانه، پررنگ بوده است. در این مدت سعی کردم تمرکززدایی در مدیریت و احترام به مسئولیت‌ها همواره جریان داشته باشد. موفقیت‌ها و توفیقات ارزشمندی که به دست آمده حاصل اعتماد به مدیریت و زحمات و تلاش‌های یکایک مدیران توانمندی است که دلسوزانه برای سرآمدی نظام آموزش عالی کوشیدند.

وی با اشاره به لزوم تبیین و اطلاع‌رسانی دقیق از آنچه که اتفاق افتاده، تصریح کرد: عملکرد مطلوب وزارت علوم در این مدت نشان‌دهنده زحماتی است که شبانه‌روز برای آن تلاش شده است و قطعاً باید گزارش‌ها دقیق و با جزئیات باشد. البته که در این میان ممکن است شاهد اظهارنظرهای بی‌اساس به دلیل ناآگاهی نیز باشیم که این موضوع همواره برای یک سیستم آفت محسوب می‌شود و عموماً زمان تغییر دولت‌ها اتفاق می‌افتد. اما باید صرفاً به نقد منصفانه و عالمانه توجه کرد تا به نفع سیستم باشد.

غلامی با بیان اینکه در این مدت تلاش شد به تکالیف اصلی نظام آموزش عالی توجه شود افزود: نکته کلیدی همه موفقیت‌های بدست آمده این است که دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به عنوان مجریان برنامه‌های وزارت عامل اصلی این توفیقات هستند و ستاد وزارت علوم صرفاً نقش سیاستگذاری، پشتیبانی و نظارت و ارزیابی داشته است.

وزیر علوم ادامه داد: در این راستا تکمیل فرآیندها، رفع نواقص و توجه به برنامه‌ها و شاخص‌های ارزیابی همواره مورد توجه بوده است که امیدواریم در آینده نیز این اتفاق بیفتد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم،  وی بازنگری در آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، به کارگیری روش‌های جدید، تشکیل کارگروه اخلاق در پژوهش در دانشگاه‌ها و برخورد قاطع با تخلفات علمی و پاکسازی و پالایش ساحت علم از تقلب که صدمات جبران‌ناپذیری به حیثیت علمی کشور وارد می‌کرد، راه‌اندازی سامانه الکترونیکی استعلام مدرک تحصیلی و الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات برای دانشجویان و اساتید را از جمله موفقیت‌هایی اعلام کرد که در این مدت حاصل شده است.

وزیر علوم دولت دوازدهم در ادامه با بیان اینکه اسناد بالادستی نقشه راه آموزش عالی بوده است، تاکید کرد: همه ما مسئولیت اخلاقی و شرعی داریم که برای جامعیت در تصمیم‌گیری و هدایت درست سیستم توسط مدیران آینده، هر آنچه که حاصل شده را با ذکر جزئیات در نقاط قوت و ضعف به درستی و شفاف انتقال دهیم. تغییر مدیریت‌ها، پایان مسئولیت‌ها نیست. حتی با تحویل مدیریت، مسئولیت داریم همواره پاسخگوی مدیران بعدی باشیم.

غلامی همچنین اظهار کرد: آموزش عالی مجموعه‌ای پویا و با اهداف و برنامه‌های آرمانی است که باید همواره این پویایی خود را در سیستم حفظ کند. پس همه ما مسئولیت داریم طوری رفتار کنیم که موجب دلگرمی و پویایی باشیم.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه ایران جامعه‌ای است که دارای مردمی فرهیخته، فرهنگی غنی و قدمت تاریخی ارزشمند است، تاکید کرد: ناامیدی خطر بزرگی برای هر جامعه محسوب می‌شود. حواسمان باشد که با عملکرد خود بذر نا امیدی در جامعه نپراکنیم و با عملکرد تخصصی و فراجناحی در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha