• سه‌شنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400051208464
  • خبرنگار : 71477

سازمان ملل نهادی دائمی برای رسیدگی به چالش‌های نژادپرستی تاسیس کرد

سازمان ملل نهادی دائمی برای رسیدگی به چالش‌های نژادپرستی تاسیس کرد

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه تشکیل "انجمن دائمی مردم آفریقایی‌تبار" را تایید کرد تا توصیه‌های کارشناسی را در رسیدگی به چالش‌های نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و همچنین عدم تحمل و تعصب ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این قطعنامه که با اجماع ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل به تصویب رسیده همچنین از این انجمن می‌خواهد تا به عنوان پلتفورمی برای ارتقاء امنیت و کیفیت زندگی و معیشت مردم آفریقایی تبار و گنجاندن کامل آنها در جوامعی که در آنها زندگی می‌کنند، عمل کند.

تاسیس این انجمن در جریان "دهه بین‌المللی برای مردم آفریقایی تبار" که توسط مجمع عمومی که اول ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد و ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ پایان می‌یابد، صورت می‌گیرد. این انجمن بر موضوعات شناخت، عدالت و توسعه متمرکز است.

تاسیس این نهاد جدید در آستانه بیستمین سالروز کنفرانس جهانی سازمان ملل علیه نژادپرستی در آفریقای جنوبی در سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی که همراه با درگیری‌ها بر سر خاورمیانه و میراث برده‌داری بود، صورت می‌گیرد. آمریکا و رژیم صهیونیستی به خاطر پیش‌نویس قطعنامه‌ای که از اسرائیل انتقاد کرد و رژیم صهیونیستی را به نژادپرستی تشبیه کرد، این نشست را ترک کردند.

در قطعنامه‌ای که روز دوشنبه توسط مجمع عمومی تصویب شد، آمده است: به رغم تلاش‌ها برای مبارزه با نژادپرستی، نمونه‌ها و انواع مختلف نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و عدم تحمل همچنان گسترده است و باید محکوم شود.

مجمع عمومی سازمان ملل گفت: همه انسان‌ها آزاد متولد می‌شوند و از نظر کرامت و حقوق برابرند و پتانسیل مشارکت سازنده در توسعه و رفاه جوامع خود را دارند. هرگونه دکترین برتری نژادی از نظر علمی نادرست، از نظر اخلاقی محکوم، از نظر اجتماعی ناعادلانه و خطرناک است و باید همراه با تئوری‌هایی که سعی در تعیین وجود نژادهای جداگانه بشری دارند، رد شود.

مجمع عمومی سازمان ملل خواستار مبارزه جهانی علیه نژادپرستی به عنوان اولویتی برای جامعه بین‌الملل شد.

به انجمن دائمی مردم آفریقایی تبار اختیاراتی داده شده است. این اختیارات شامل کمک به تضمین مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کامل مردم آفریقایی تبار، ارائه توصیه‌های کارشناسی در زمینه رسیدگی به نژادپرستی به شورای حقوق بشر مستقر در ژنو، کمیته‌های اصلی مجمع عمومی و آژانس‌های سازمان ملل است.

در این قطعنامه آمده است: این انجمن شامل ۱۰ عضو- پنج عضو انتخاب شده توسط مجمع عمومی از تمامی مناطق و پنج عضو منصوب شده توسط شورای حقوق بشر به دنبال رایزنی‌ها با گروه‌های منطقه‌ای و سازمان‌های مردم آفریقایی تبار خواهد بود.

این قطعنامه تاکید دارد که نخستین جلسه این انجمن سال ۲۰۲۲ برگزار شود. این قطعنامه همچنین خواستار گزارشات سالانه به مجمع عمومی و شورای حقوق بشر درخصوص فعالیت‌های این انجمن و ارزیابی عملکرد آن توسط مجمع عمومی پس از برگزاری چهار نشست بر مبنای ارزیابی شورای حقوق بشر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha