• چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400051308824
  • خبرنگار : 50184

ارغوان بافی اورامانات زنده می‌ماند

ارغوان بافی اورامانات زنده می‌ماند

ایسنا/کرمانشاه معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه از تلاش برای زنده نگه داشتن هنر ارغوان بافی منطقه اورامانات کرمانشاه خبر داد.

حسین ویسی در گفت و گو با ایسنا، ارغوان بافی را یکی از رشته های اصیل در منطقه اورامانات دانست و اظهار کرد: متاسفانه این هنر دست ساز طی سالهای گذشته دچار مشکلاتی شده، بگونه ای که اکنون در معرض فراموشی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که ارغوان بافی از درختچه ای خودرو در منطقه اورامانات ساخته می شود، هنرمندان این رشته در سالهای اخیر با مشکلاتی برای تهیه ترکه های ارغوان مواجه شده اند.

معاون صنایع دستی کرمانشاه افزود: در این راستا، اداره کل منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی استان بنا به محدود بودن این نوع از درختچه در منطقه اورامانات و خطر انقراض آن محدودیت هایی را برای برداشت آن توسط هنرمندان صنعتگر ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باتوجه به اصالت این هنر دست ساز و زیبایی آن، باید اقدامی را برای حفظ آن در دستور کار قرار دهیم تا مانع از فراموشی آن شویم.

ویسی بااشاره به اقداماتی که تاکنون برای حفظ و نگهداری این رشته در اورامانات صورت گرفته، گفت: با انجام مطالعات و کارهای کارشناسی به این نتیجه رسیدم که باید مزارع و باغاتی را در منطقه به کشت ارغوان اختصاص دهیم تا بتوانیم علاوه بر تامین مواد  اولیه هنرمندان صنعتگر این رشته در منطقه، بخشی از آن را نیز به خارج از استان صادر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مقدمات اولیه را برای کشت ارغوان در منطقه اورامانات انجام داده ایم و امیدواریم باهمکاری دستگاه های ذیربط بزودی شاهد کشت این نوع از گونه گیاهی در منطقه باشیم تا یکی از هنرهای اصیل منطقه اورامانات کماکان حفظ شود.

معاون صنایع دستی استان به کاهش شدید تعداد هنرمندان این رشته در اورامانات طی سالهای گذشته هم اشاره کرد و گفت: برای زنده نگه داشتن این رشته اقداماتی را در حوزه آموزش در منطقه شروع کرده ایم و تلاش داریم تا بتوانیم تعداد هنرمندان رشته را بصورت قابل توجهی افزایش دهیم.

به گفته این مسئول، در حال حاضر چهار نفر در منطقه اورامانات هستند که بصورت خانوادگی این پیشه را ادامه می دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha