• جمعه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400051510474
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

وزیر علوم:

نظارت و ارزیابی مؤسسات پژوهشی به هدفمندی آنها کمک می‌کند

نظارت و ارزیابی مؤسسات پژوهشی به هدفمندی آنها کمک می‌کند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه یکی از توفیقات این دوره از وزارت، ورود به بحث نظارت و ارزیابی موسسات پژوهشی بوده است، گفت: این مهم به هدفمندی موسسات پژوهشی کمک شایانی می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در هفدهمین جلسه شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت گفت: نظارت یکی از ارکان مهم حاکمیتی وزارتخانه است و باید مورد توجه قرارگیرد. نظارت و ارزیابی مؤسسات از رهاشدگی آنها جلوگیری می‌کند. این توفیق مرهون تلاش‌های مرکز نظارت و ارزیابی است که باید از آن تشکر کرد.

وی با بیان اینکه در این دوره تلاش کردیم به نتایج کار مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت بیشتر از گذشته توجه کنیم، تصریح کرد: گروه بزرگی متشکل از حدود ۱۰۰۰ نفر اعضای هیئت علمی در کشور با این مرکز همکاری می‌کنند و این یکی از بزرگترین شبکه‌های غیر متمرکز وزارت علوم است.

وزیر علوم در ادامه درباره گزارش ارزیابی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات اظهار کرد: اگر ارتباط بخش‌های ستادی با مراکز تحقیقاتی وابسته به ستاد بیشتر شود، این مؤسسه‌ها رشد و تعالی بیشتری می‌یابند و می‌توانند کمک بزرگی برای ستاد در تحقق اهداف وزارت باشند، ضمن اینکه اثربخشی آنها افزایش خواهد یافت. در این صورت هم اعضای هریک از مؤسسات احساس بالندگی خواهند داشت و هم ستاد در پیشبرد امور موفق‌تر خواهد بود. این داد و ستد فکری بین ستاد و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت، جایگاه و اثربخشی آنها را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، انطباق عملکرد پژوهشگاه‌ها با اهداف پیش‌بینی شده می‌تواند کمک‌کننده باشد و در این راستا ارزیابی درونی در کنار ارزیابی بیرونی اثر مفیدتری خواهد داشت.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه هیات امنا از ارکان اصلی برنامه‌ریزی مؤسسات است، تصریح کرد: توجه به سوابق مصوبات هیأت امنا و فعالیت‌های آن نیز بسیار مهم است و باید بررسی کرد هیئت‌های امنا چقدر در پیشبرد اهداف مؤسسات نقش داشته‌اند.

وی با توجه به سناریوهای مطرح برای آینده این پژوهشگاه خاطرنشان کرد: بحث ساماندهی مراکز پژوهشی و موسسات وابسته وزارت علوم باید صورت گیرد و این ساماندهی شامل ادغام، تجمیع و الحاق است که لازم است ارتباط وثیقی بین گزارش‌های ارزیابی و فرایند ساماندهی ایجاد شود.

ضرورت هدایت پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی به مسیر درست با ارزیابی‌های دوره‌ای

دکتر غلامعلی منتظر، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش ارزیابی جامع «پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های این پژوهشگاه، دو کارکرد متفاوت آن یکی به لحاظ «پژوهشی» و دیگری «خدمات اطلاعاتی» است.

وی اهداف راهبردی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران را مدیریت اطلاعات علمی و فناورانه، مدیریت دانش، گسترش و اشاعه علوم و فناوری و عمومی‌سازی کاربرد فناوری اطلاعات دانست. در طی ۹ ماه گذشته، گروه ارزیابی وزارت با کمک هیئت نظارت استان تهران و با همکاری پژوهشگاه گزارش کاملی از ارزیابی مأموریت‌ها، کارکردها و عملکرد پژوهشگاه از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ آماده کرده‌اند.

به نقل از وزارت علوم، دکتر منتظر در تحلیل نتایج ارزیابی‌های این پژوهشگاه با بیان اینکه در این تحلیل سه سناریوی «تفکیک»، «تمرکز» و «واگذاری» مطرح شده است، اظهار کرد: در سناریوی تفکیک، با هدف رفع مشکل ناهمسو بودن مأموریت‌های دوگانه پژوهشگاه، پیشنهاد جداسازی فعالیت‌های خدمات اطلاعاتی از فعالیت‌های پژوهشی ارائه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha