• شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400051610796
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

سد کادر بهداشت و درمان در حال شکستن است

سد کادر بهداشت و درمان در حال شکستن است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری "امکان شکستن سد کادر بهداشت و درمان در چهارمحال و بختیاری وجود دارد" این هشدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در آخرین جلسه ستاد استانی بیماری کرونا بود، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری مملو از جمعیت بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا است و دیگر تخت خالی برای بستری بیماران در برخی از مراکز درمانی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، پیک پنجم در کمال ناباوری در کشور با ورود سویه دلتا به کشور آغاز شد، در حالیکه هنوز پیک چهارم کرونا به‌طور کامل تمام نشده بود، بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت معتقد بودند با تسریع در روند واکسیناسیون شاهد پیک بعدی کرونا نخواهیم بود، اما کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور و بالتبع آن در چهارمحال و بختیاری موجب شد که کشور وارد پیک بعدی کرونا شود.

ظرفیت بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری یکی پس از دیگری در حال تکمیل است، بسیاری از بخش‌های بیمارستانی به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده و اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، قطعا روزهای سختی پیش روی کادر بهداشت و درمان خواهد بود.

اما از آن سو بخش زیادی از مردم بی‌توجه به هشدارها در تجمعات، مهمانی، مراسمات شادی و عزا شرکت می‌کنند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌تر حد خود رسیده است، به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی برای گذر از پیک پنجم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بالای ۸۵ درصد برسد، در حالیکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال حاضر در چهارمحال و بختیاری حدود ۵۰ درصد برآورد شده است.

مجید شیرانی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص وضعیت شیوع وضعیت کرونا در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: هم اکنون حدود  ۵۰۰ تا ۶۰۰ بیمار بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری تحت مراقبت هستند و به همین تعداد بیمار خدمات بستری موقت دریافت می‌کنند، همچنین تمام نیروی انسانی اعم از پزشکان، متخصصان و پرستاران با حداکثر ظرفیت مشغول به خدمات‌رسانی هستند.

وی افزود: ۷۰ تا۸۰ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌ها و دوسوم بیماران بخش‌های سرپایی بر اثر بی مبالاتی، شرکت در مراسمات و گردهمایی‌ها و عدم رعایت نکات بهداشتی به کرونا مبتلا شده‌اند.

شیرانی تاکید کرد: امروز تنها راه نجات از شرایط بحرانی کنونی، کم شدن ورود بیمار به بیمارستان‌ها است، ظرفیت‌های بیمارستانی پر شده و به لحاظ تجهیزات و نیروی متخصص با کمبود مواجه هستیم، چنانچه مردم رعایت نکنند شرایط از وضعیت کنونی، بحرانی‌تر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه  مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری روزهای شلوغ و پرترافیکی را طی می کنند، خاطرنشان کرد: تست درصد بالایی از بیماران مشکوک به کرونا و مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان های استان مثبت قطعی اعلام می شود.

وی تاکید کرد: در صورت تداوم همین روال و افزایش مراجعان به مراکز درمانی، مجبور به ارائه خدمات به بیماران در خارج از فضاهای بیمارستانی هستیم که دارای شرایط استاندارد و لازم نیستند.

شیرانی با بیان اینکه هم اکنون ۵۱ بیمار با شرایط بحرانی و حال عمومی نسبتاً بد در بخش‌های مراقبت ویژه مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری تحت مراقبت و درمان هستند، عنوان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۱۶۳ هزار و ۸۳۰ نمونه گیری از بیماران مشکوک به کرونا انجام شده که از این تعداد ابتلای ۵۸ هزار و ۱۸۴ نفر به کرونا قطعی شده است.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان هم اکنون شهرستان های بروجن، شهرکرد، فارسان،  کیار و اردل در لیست شهرستان‌های با وضعیت قرمز به لحاظ شیوع بیماری کرونا و شهرستان‌های لردگان و سامان، بن، کوهرنگ و خانمیرزا در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha