• شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1400051610869
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه تهران:

"واکسیناسیون"، آموزش حضوری را تضمین نمی کند/واکسینه کردن دانشجویان دکتری این هفته آغاز می شود

"واکسیناسیون"، آموزش حضوری را تضمین نمی کند/واکسینه کردن دانشجویان دکتری این هفته آغاز می شود

رئیس دانشگاه تهران از آغاز واکسیناسیون دانشجویان دکتری این دانشگاه از هفته جاری خبر داد و گفت: آموزش حضوری ما در دانشگاه تهران از مهر امسال با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی آغاز خواهد شد و به اعتقاد من دانشجویان کارشناسی تا آبان آموزش حضوری نخواهند داشت.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمد آبادی در نشست خبری که به منظور تشریح فعالیت های دانشگاه تهران طی دو سال شیوع کرونا ویروس برگزار شد، با بیان اینکه دلتنگ حضور دانشجویان در دانشگاه هستیم، گفت: در حال حاضر بیش از ۳ هزار نفر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه در خوابگاه ها مستقر هستند.

وی در ادامه از آغاز واکسیناسیون دانشجویان دکتری از هفته جاری خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم با گسترش واکسیناسیون شاهد حضور این دانشجویان در دانشگاه باشیم.

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: منتظر هستیم واکسیناسیون دانشجویان کارشناسی نیز توسط وزارت بهداشت شروع شود. اگر چه انجام واکسیناسیون شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه را تضمین نمی کند،اما در مورد آموزش حضوری دانشجویان با توجه به شرایط جامعه تصمیم گیری خواهیم کرد.

نیلی، فرایند واکسیناسیون دانشگاهیان را تابع شرایط و تامین واکسن در کشور دانست و گفت: ما در باشگاه دانش آموزی دانشگاه، واکسیناسیون را  آغاز کردیم و لاین های بیشتری را برای این مورد تامین می کنیم تا واکسیناسیون کارمندان و اساتید به پایان برسد. همانطور که عنوان شد واکسیناسیون ابتدا با دانشجویان دکتری مستقر در خوابگاه از هفته جاری آغاز می شود و دانشجویان شهرستانی در شهر خود واکسینه می شوند.

وی تاکید کرد: اگر واکسن مورد نیاز تامین شود ما این امکان را داریم فعالیت های خود را عرصه واکسیناسیون گسترش بدهیم اما زمان واکسیناسیون بستگی به تامین واکسن و اقدامات وزارت بهداشت دارد. همچنین هر نوع واکسنی که وزارت بهداشت در اختیار ما بگذارد استفاده خواهیم کرد، در ابن راستا تاکنون واکسن سینوفارم و برکت را در اختیار ما قرار دادند و مانیز آنها را به دانشجویان ارائه کرده ایم، بنابراین ما در این بخش تصمیم گیر نیستیم.

دکتر نیلی تاکید کرد: اولویت ما در دانشگاه تهران آغاز آموزش حضوری دانشجویان با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی است به محض اتمام واکسیناسیون آماده پذیرش دانشجویان در خوابگاه ها هستیم، دوست داریم دانشجویان جدیدالورود نیز دانشگاه را  حتی به صورت سمبلیک تجربه کنند اما هنوز امکان این کار را نداریم.

رئیس دانشگاه تهران افزود: البته ستادی برای آغاز سال تحصیلی در دانشگاه شکل گرفته و اگر بتوانیم به شکل نمادین تعدادی از دانشحویان جدیدالورود را به دانشگاه دعوت خواهیم کرد؛ بنابراین متناسب با شرایط کشور میزبان دانشجویان خواهیم بود.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه آموزش الکترونیک بخشی از آموزش این دانشگاه شده است، گفت: اینکه چه میزان از کلاس ها به شکل حضوری و چه تعداد ارائه دورس به شکل الکترونیکی باشد را منوط به بررسی نظر اساتید گذاشتیم. اما اینکه در مهر امسال بخشی از آموزش ما حضوری و بخشی نیز به شکل الکترونیک باشد؛ قطعی است. بنابراین اگر امکان آموزش حضوری فراهم شود از مقاطع تحصیلات تکمیلی خواهد بود آموزش حضوری کارشناسی دیرتر از مهر و آبان خواهد بود.

رئیس دانشگاه تهران همچنین شیوع کرونا ویروس را یکی از مهمترین چالش های دو سال اخیر دانشگاه ها از جمله دانشگاه تهران دانست و گفت: اگرچه در واقع چالش بزرگی با شیوع کرونا در جامعه ایجاد شد اما در کنار آن فرصتی نیز برای دانشگاه ها و مراکز علمی فراهم کرد تا ما بتوانیم براساس آن، این چالش را به فرصت تبدیل کنیم و استفاده مطلوبی از شرایط داشته باشیم.

دکتر نیلی تأکید کرد: ما در این زمینه ابتدا سعی کردیم تبعات منفی شیوع کرونا در دانشگاه را به حداقل برسانیم و اولین نقشی که دانشگاه می تواند در این زمینه ایفا کند استفاده از دانش، علم و تخصص خود برای مبارزه با کرونا بود در نتیجه سعی کردیم با تشکیل کارگروه هایی مشترک از حوزه های تخصصی مختلف خود به همراه دانشگاه های علوم پزشکی و سایر دانشگاه های کشور به موضوع درمان، تشخیص و واکسن ورود پیدا کنیم و اقداماتی را انجام بدهیم.

رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد: البته من همواره این نقد را داشتم که ما در کشور به شکل متمرکزتر و هماهنگ تر می توانستیم از منظر علمی و تخصصی مبارزه با این ویروس را دنبال کنیم و حوزه هایی از دانشگاه ها کمتر مورد استفاده قرار گرفت در حالی که می توانستیم اثرات منفی و جنبی این پدیده را کاهش دهیم چرا که این ویروس فقط یک امر بهداشتی و درمانی نیست و یک موضوع اجتماعی و اقتصادی است و همه ارکان جامعه را تحت تأثیر قرار داد و این ظرفیت ها در دانشگاه ها بود که از حوزه های دیگر نیز به کمک کشور بیاید.

وی از تشکیل کارگروه های اقتصادی، اجتماعی و... در این دانشگاه برای مقابله با کروناویروس خبر داد و گفت: ما اقدامات خود را در قالب خوشه های مشترکی که از طریق دانشگاه های بزرگ تشکیل داده بودیم، انجام دادیم و نتایج آن را به مسئولان کشور منعکس کردیم.

دکتر نیلی تأکید کرد: در شرایط شروع کرونا ما باید به بحث های آموزش و پژوهش توجه ویژه ای می کردیم و خوشحالیم که در حوزه آموزش تقریبا از لحاظ کیفیت و کمیت عقب افتادگی در دانشگاه نداریم اگرچه ارزیابی مباحث کیفی هنوز زود است اما با نظرخواهی از صحبت های دانشجویان خوشبختانه از لحاظ محتوای آموزشی، دانشگاه به طور کامل پوشش داده شد و اگر در ماه های اول شیوع کرونا محدودیت هایی از نظر زیرساخت ها و امکانات بود امروز اساتید، دانشجویان و کارمندان ما کاملا به این حوزه مسلط هستند و همه برنامه های دانشگاه در زمان خود و با برنامه مشخص اجرایی شد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه همچنان بر ضعف آموزش حضوری بر یادگیری تأکید داریم، گفت: امیدواریم این فرصت فراهم شود تا همه دانشجویان بتوانند در دانشگاه حضور پیدا کنند. اگرچه از همان آغاز سعی کردیم تعدادی از دانشجویانی که می توانستند براساس پروتکل در دانشگاه حضور پیدا کنند شرایط را برای حضور فراهم کردیم و همان طور که عنوان شد تعدادی از دانشجویان در خوابگاه ها مستقر هستند و برنامه های خود را دنبال نمودند و دانشجویانی هم از طریق امکانات مجازی فعالیت های پژوهشی و آموزشی خود را پیگیری کردند و ما هر بار پس از بروز هر موجی از کرونا سعی کردیم تعداد بیشتری از دانشجویان را در خوابگاه ها پذیرش کردیم و در حال حاضر واکسیناسیون اساتید و کارکنان در دانشگاه ها شروع شده است.

وی همچنین با بیان اینکه دانشگاه تهران عقب افتادگی در حوزه فعالیت های پژوهشی خود نداشت، گفت: آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه تهران در دوره شیوع کرونا فعال بود و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانستند با رعایت پروتکل ها در این مراکز حضور پیدا کنند و در حوزه نوآوری و فناوری نیز توانستیم از این فرصت برای ارتقای آن استفاده کنیم و برای تبدیل فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشجویان و فناوری تلاش های بسیاری انجام شد.

دکتر نیلی همچنین به فعالیت های دانشگاه تهران در حوزه خوابگاه ها اشاره کرد و گفت: کیفیت خوابگاه های ما در سطح شهر مطلوب نبود به همین جهت به بازسازی و تعمیر این خوابگاه ها پرداختیم و بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع از فضای خوابگاهی ما که اکثرا در سطح شهر هستند بازسازی و نوسازی شدند.

وی همچنین از افتتاح خوابگاهی با فضای ۳۳۰۰ مترمربعی خبر داد و گفت: این خوابگاه با ظرفیت ۱۷۰ تخت طی چند روز گذشته افتتاح شد ودر چند روز آینده نیز شاهد افتتاح خوابگاهی ۶۰۰۰ مترمربعی با ظرفیت ۲۹۵ تخت که بخشی از آن توسط اعتبارات دانشگاه تأمین شده است، افتتاح خواهد شد و در حوزه خوابگاه تا حدی که منابع دانشگاه اجازه می داد فعالیت های خوبی صورت گرفته است.

دکتر نیلی تأکید کرد: در این دوره شیوع کروناویروس علیرغم صدماتی که همه کشور از جنبه های مختلف متحمل شد، دانشگاه سعی کرد وظایف خود را در شئون مختلف انجام دهد و امیدواریم هر چه زودتر با تمهیداتی که به کار گرفته خواهد شد به روزهای عادی برگردیم.

رئیس دانشگاه تهران از اجرای برنامه دو وجهی این دانشگاه برای دانشجویان دوره کارشناسی خبر داد و گفت: براساس این برنامه دانشجویان می توانند ۲۰ واحد از واحدهای خود را از رشته های غیر از رشته خود انتخاب کنند و ما احساس کردیم ممکن است دانشجویان علاوه بر رشته تخصصی خود به رشته های دیگر نیز علاقه مند باشند. مثلا یک دانشجویی که رشته تحصیلی او مهندسی کامپیوتر است می تواند ۲۰ واحد از رشته درس ادبیات را انتخاب کند و ما به گونه ای آن ۲۰ واحد را انتخاب کردیم که فرد بتواند حداقل های لازم را در خصوص آن رشته کسب کند.

وی تأکید کرد: من فکر می کنم وقتی چنین دانشجویانی در دانشگاه تهران تربیت شوند انتظار دارد در دوره کارشناسی ارشد نیز این فرصت را داشته باشد تا از بین رشته فرعی و اصلی خود یک رشته دیگر را برای تحصیل انتخاب کند، بنابراین نظر دانشگاه تهران این است که دانشجویان بتوانند در رشته هایی غیر رشته تحصیل نیز حق انتخاب در دوره کارشناسی ارشد داشته باشند اما ممکن است در عین حال در برخی رشته ها این امکان دانشجو را با مشکلاتی مواجه کند. مثلا تغییر رشته از علوم انسانی به علوم تجربی یا ریاضی مشکلاتی را ایجاد می کند و دانشجو با مشکلاتی مواجه می شود اما در رشته های علوم انسانی تغییر رشته باید امکان پذیر باشد.

دکتر نیلی تأکید کرد: پیشنهاد ممنوعیت تغییر رشته در دوره کارشناسی ارشد مصوب نشد و در وزارت علوم بررسی خواهد شد بنابراین فعلا چنین مقرراتی وجود ندارد و امیدوارم با نظر کارشناسی بررسی دقیق تری در این زمینه صورت بگیرد ولی در کل ما موافق هستیم که به دانشجو اجازه بدهیم در دوره کارشناسی ارشد یک بار دیگر برای رشته تحصیلی خود تصمیم بگیرد و متناسب با نیاز، مهارت و توانمندی خود رشته مورد نظر را انتخاب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha