• شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400051611075
  • خبرنگار : 50105

آیا جایگاه‌ خالی تماشاگر بر نتایج المپیک توکیو تاثیر می‌گذارد؟

آیا جایگاه‌ خالی تماشاگر بر نتایج المپیک توکیو تاثیر می‌گذارد؟

ایسنا/خراسان رضوی بازی‌های المپیک در شهری که پس از ۱۸ ماه همچنان در بحران اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ قرار دارد، برگزار می‌شود. هیچ هوادار خارجی و داخلی اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را ندارد و ورزشکاران بدون حضور تماشاگران رقابت می‌کنند.

مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک بدون هوادار و فارغ از هرگونه هیجان و غوغا انجام شد؛ این مراسم بیشتر به‌صورت مراسم رسمی تا جشن افتتاحیه بود و سکوت در مراسم افتتاحیه و بازی‌های بدون تماشاگر پیامدهای خاص خود را به همراه خواهد داشت.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که احیای اقتصادی ژاپن از اهداف برگزاری بازی‌های المپیک بوده اما این هدف تحت تاثیر همه‌گیری قرار گرفته که احتمالا پیامدهایی به همراه خواهد داشت و پیام احیای اقتصادی منطقی نیست.

از دست دادن تماشاگران در بازی‌های توکیو برای ورزشکارانی مانند رشته تیراندازی که نیاز به تمرکز و آرامش دارند، بسیار مناسب بود اما ورزش‌های گروهی و رویدادهایی مانند شنا را تحت تاثیر قرار دارد و هیجان آن را کم کرد.

اگر از ورزشکاران درباره عدم حضور تماشاگر سوال شود، شاید از تاثیر آن خیلی سخن نگویند زیرا آنان تمرین کرده‌اند در هر شرایطی مسابقه دهند. واقعیت این است که سکوت یک ورزشگاه خالی می‌تواند آزاردهنده باشد چون خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناخودآگاه ورزشکاران از تماشگران انگیزه می‌گیرند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که داشتن مخاطب بر عملکرد افراد تاثیر خواهد گذاشت و به قول جیمز هول، روان‌شناس ارشد ورزشی ایالت اوهایو، «هیاهو و هیجان جمعیت چیزی است که آدرنالین ورزشکاران را بیشتر می‌کند و بدون جمعیت، ورزشکاران باید این انرژی را در خود یا از هم‌گروهی‌های خود بیابند و برای کسب این انرژی بیش از پیش به یکدیگر تکیه کنند». 

ممکن است عدم حضور تماشاگر برای ورزشکاران برتر به اندازه ورزشکاران سطح پایین‌تر تاثیری نداشته باشد اما تشویق ورزشکاران گاهی می‌تواند در کسب بهترین نتیجه تاثیرگذار باشد.

این واقعیت وجود دارد که بازی‌ها نمادی از صلح هستند و همه در یک محیط عادلانه و برابر برای دستیابی به نتایج رقابت می‌کنند، برای ورزشکاران نیز این المپیک تجربه بسیار متفاوتی خواهد بود؛ آزمایش کروناویروس به‌طور دائم از آنان گرفته می‌شود و برای نقص محدودیت‌های متعدد کووید ۱۹ تحریم‌های شدیدی اعمال می‌شود. برگزارکنندگان بر این باورند که جلوگیری از شیوع ویروس به‌ طور کامل ممکن نیست و یک آزمایش مثبت کاذب می‌تواند برابر با از دست‌دادن شانس یک ورزشکار برای شرکت در مسابقات باشد.

ارزشمندترین میراث این رویداد پیش از همه‌گیری این بود که افراد از سراسر جهان به ژاپن خواهند آمد اما چنین نشد البته باید بدانیم که برگزاری این بازی‌ها پیام امید و شجاعت برای جهانیان است که بر مشکلات ناشی از این بیماری پیروز خواهند شد.

منابع

time.com

ft.com

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha