• شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400051611322
  • خبرنگار : 50411

فعالان رسانه ای قم، از چالش ها و فرصت های رسانه در قم گفتند

فعالان رسانه ای قم، از چالش ها و فرصت های رسانه در قم گفتند

ایسنا/قم فرصت‌ها و چالش‌های خبرنگاری در قم با حضور مدیران رسانه‌ای قم بررسی شد.

نشست هم اندیشی بررسی « فرصت‌ها و چالش‌های خبرنگاری در قم» با حضور مدیران رسانه‌ای قم در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
فخرالدین یوسف پور، رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان قم و مدیر دفتر سایت خبری تحلیلی تابناک در قم، عنوان کرد: مشکل اصلی خانه مطبوعات نداشتن اساس‌نامه و اختیارات است و خانه مطبوعات حتی در انتخاب اعضای خودش نیز اختیارات ندارد و وزرات ارشاد باید آن را تایید کند.
وی افزود: باید قبول کنیم که رسانه‌های قم در تراز انقلاب و عناوین قم نیستند و سطح مطالبات استان به پایین ترین سطح رسیده است و رسانه‌ها تقریبا مسئول محور شدند و مردم در آن جایگاهی ندارند.
محسن صفری، سردبیر خبرگزاری ایسنا در استان قم، اظهار کرد: ماهیت کار رسانه یک شغل مصدر است و تابع هیچ شغلی نیست بلکه سبب به وجود آمدن مشاغل دیگر نظیر تفسیر خبر و... می‌شود.
وی با بیان اینکه اوایل دهه هشتاد دوره ظهور خبرنگاران در استان بود، افزود: در اوایل دهه نود موج جدیدی از رسانه‌ها در قم شکل گرفتند که کار رسانه‌ای نکرده بودند که تقابل این دو گروه سبب به وجود آمدن گروهی تکفیری شکل شد که تصور می‌کردند که به دلیل با سابقه تر و حرفه‌ای تر بودن فقط خودشان خبرنگار هستند.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت های رسانه‌ای استان قم به صورت جزیره‌ای در آمدند، اظهار کرد: در گروه بندی هایی که در خبرنگاران به وجود آمد عده‌ای به طبقه مطالبه‌گر تبدیل شدند که خود این  افراد نیر چند دسته هستند که عده‌ای از آن‌ها برای بدست آوردن جایگاه اجتماعی به این سمت رفتند.
وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها قرار بود پاتن مشکلات باشند اما برخی پاتن خودمان شدند، اظهار کرد: رابطه مسئولان با خبرنگاران باید رابطه خوف و رجا باشد.
صفری بیان کرد: وجود رسانه‌ها و روزنامه‌های زیاد در قم سبب شده که برای حمایت به مسئولان متصل شوند.

وی اظهارکرد: با این وجود مشتقات رسانه ای در قم پراکنده شد و ظرفیت های بالفعل و بالقوه رسانه ای در قم را به شکل جزیره ای، یا موازی تقسیم کرد. با این وضع بود که تناقضات مختلف و بعضا جدی در حوزه فعالیت های رسانه ای شکل گرفت.
وی افزود: یعنی عده ای خبرنگار صرفا میدانی، عده ای خبنرگار روایت گر و گزارش نویس، عده ای به سمت مسایل اقتصادی رسانه و ارتباط گرفتن با مدیران و نمایندگان و دفاتر علما و... رفتند، عده ای وارد فضای روابط عمومی ها شدند، عده ای به شکل پروژه های منقطع یا ثابت با ادارات همکاری کردند، عده ای جذب شدند، عده ای به سمت استفاده از امتیازات روزنامه سازی و رسانه سازی در قم شدند، عده ای به شکل ثابت استخدام رسانه شدند، عده ای علی رغم استخدام در ادارات به فعال رسانه ای مبدل شدند، عده ای وارد فضای مجازی شدند، عده ای به عنوان مطالبه گر مطرح شدن، عده ای سعی کردند از فضای مطالبه گری وارد فضاهای دیگر شوند.

وی عنوان کرد: همه این موارد باعث ایجاد تناقضات گسترده در ارتباطات رسانه ها با مسئولان ، رسانه ها با رسانه ها و رسانه ها با مردم شد. اگر یکی از کارویژه های مهم رسانه ها را در قم، پادتن سازی علیه ویروس های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و.. بدانیم بعضا همین فعالان متناقض و موازی رسانه ای پادتن سازی علیه پادتن های طبیعی بدن کردند. یعنی علیه خود این پادتن ها شورش کردند.
صادق چهره قانی، مدیر دفتر خبرگزاری ایلنا در استان قم، بیان کرد: امام موسی صدر گفتند که خبرنگاری مانند محراب پرستش خداوند و جایگاهی برای خدمت به مردم است اما اگر دقت نشود می تواند دامگه شیطان باشد.
وی ادامه‌داد: فرصت‌های خوبی در عرصه خبرنگاری در قم وجود دارد و به دلیل برنامه های فشرده در قم خبرنگاران قم به سرعت به درجات بالا خبرنگاری در کشور در سرعت انتشار و دقت رسیدند.
وی بیان کرد: قم فرصت های زیادی دارد اما خط قرمز های زیادی در استان وجود دارد که ضروری نیستند و لزومی ندارد دستگاه ها نیز جز خطوط قرمز ها باشند.
وی با اشاره به اینکه خبرنگاران باید برای کار خود ارزش قائل شوند، بیان کرد: چالش‌هایی در قم وجود دارد برخی از آن‌ها چالش‌های کشوری است که یکی از آن‌ها مشکلات اقتصادی است که می‌توان با راه اندازی تعاونی ها این مشکل را حل کرد.
احمد نامداری، مدیرمسئول پایگاه خبری شهر کریمه، عنوان کرد: مهمترین مسئله خبرنگاران در قم این است که مشکلاتی که هر ساله در روز خبرنگار تکرار می‌شود درمانی برای آن‌ها پیدا نشده است.
وی ادامه داد: در اواخر دولت دوازدهم لایحه نظام جامع رسانه تنظیم شد که نیاز به اصلاح دارد در این لایحه رسیدگی قضایی به خبرنگاران به بخش دولتی سپرده شده است که این امر یک مشکل جدی است.
وی با تأکید به اینکه همانند پزشکی و... باید به یک نظام برسیم و باید انجمن یا تشکلی راه‌اندازی شود، افزود: با توجه به ویژگی استان قم، خبرنگاران استان در کشور نمونه هستند؛ اما دغدغه های اصلی آن که معیشت است.
احمد ظهرابی، عکاس خبرنگار و فعال رسانه ای اظهار کرد: عبارت خبرنگاران قم کبریت بی خطر هستند کاملا درست است و مسئولان برای خبرنگاران جایگاهی قائل نیستند و دید خوبی نسبت به خبرنگاران وجود ندارد.
وی افزود: شروع کار خبرنگاران با برنامه‌های پوششی است که فقط یک انتشار  دادن خبر برای دستگاه‌ها است؛ اما وقتی خبرنگاران وارد جامعه می‌شود مردم مطالبات خود را بیان می‌کنند و انتظار دارند که خبرنگاران مشکلات را به مسئول مربوطه منتقل کنند و مشکل زود حل شود و زمانی که مردم این دیدگاه را به ما دارند خبرنگاران نیز باید همین نگاه را به خود داشته باشند.
وی ادامه‌داد: وقتی وارد وظیفه اصلی می‌شویم و موضوع را پیگیری می‌کنیم هم بازخورد انرژی زا دریافت میکنیم و هم جایگاه اصلی خود را بدست می‌آوریم.
مرضیه مهدیلو، ادمین کانال خبری نیروگاه تایمز، با بیان اینکه مشکلی که خبرنگاران در سال های اخیر دارند فاصله با فضای مجازی است، عنوان کرد: گاهی خبر تولید شده در رسانه‌ها دیده نمی‌شود؛ اما در فضای مجازی دیده می‌شود به همین دلیل باید با ادمین های مجازی ارتباط برقرار شود.
وی با اشاره به اینکه باید به رسانه‌های فضای مجازی سواد رسانه آموزش داده شود، ادامه داد: اولین مقصر پایین آمدن سطح مطالبات مردم در رسانه‌های قم، مسئولین هستند؛ زیرا از رسالت خبرنگاران آگاه نیستند.
وی اظهار کرد: مسئولان خبرنگاران را بر اساس طیف سیاسی گروه بندی کردند و این سبب شده است خبرنگاران در جبهه‌هایی مقابل هم قرار بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.