• یکشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400051711618
  • خبرنگار : 71038

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی تشریح کرد

سه مولفه اصلی در پیشبرد سیاست خارجی متوازن

سه مولفه اصلی در پیشبرد سیاست خارجی متوازن

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: برای پیشبرد سیاست متوازن در عرصه سیاست خارجی، نیازمند انسجام داخلی در عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی، روابط خوب با همسایگان و اتخاذ سیاست فعالانه در عرصه بین‌الملل هستیم .

حسین آجرلو در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اظهارات ابراهیم رئیسی رئیس جمهور مبنی بر اینکه ، دولت سیزدهم  در عرصه سیاست خارجی خود به دنبال پیشبرد سیاست متوازن است، تصریح کرد: سیاست خارجی متوازن یکی از اشکال در حوزه سیاست خارجی است و کشورها در عرصه بین الملل با اتخاذ این سیاست سعی می کنند روابط متوازنی با بازیگران مختلف در عرصه منطقه ای و بین المللی فارغ از قطب بندی های رایج داشته تا از این طریق منافع ملی خود را به پیش ببرند.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر، ایران توانسته به یکی از قدرت های منطقه ای در عرصه خاورمیانه تبدیل شود، افزود: به نظر می رسد در شرایط فعلی و در جریان رقابت بین بازیگران مختلف، جمهوری اسلامی ایران  سعی می کند که توازن بین بازیگران براساس نوع رابطه را حفظ کند و در این چارچوب منافع حداکثری را برای کشور به همراه آورد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ، در پاسخ به این سوال که با توجه به تأکید رئیس جمهور مبنی بر سیاست متوازن برخی معتقدند که سیاست خارجی در دولت سیزدهم بیشتر به سمت شرق گرایش خواهد داشت، گفت: سیاست خارجی متوازن، شرق و غرب را پررنگ نمی کند و یک بازیگر می تواند همچنان که نگاه به شرق دارد منافع خود را در جاهای دیگر نیز پیگیری کند و از دیگر سو باید توجه داشت شرق گرایی در سیاست خارجی ایران در راستای کاهش تهدیداتی است که غربی ها در حوزه های مختلف علیه کشورمان  اعمال کردند و در نتیجه این تهدیدات، ایران به این سمت سوق پیدا کرده است.

آجرلو با بیان اینکه برای ایجاد سیاست خارجی متوازن باید در داخل کشور در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم سازی انسجام ملی وجود داشته باشد و به نظر می رسد که آقای رئیسی بتواند این انسجام را در جریان تعامل با دیگر قوا و نهادهای بالادستی به وجود آورد، اظهار کرد : از دیگر سو می بایست ایران روابط خود را با کشورهای همسایه و منطقه گسترش دهد و به نوعی این روابط را تنظیم کند که هزینه های منطقه ای کاهش پیدا کند و در پی  آن منافع ملی به صورت حداکثری تأمین شود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطر نشان کرد: از دیگر سو لازم است که دولت در عرصه بین المللی نیز سیاست فعالانه را اتخاذ کند ،با قدرت های بزرگ و ساختارهای بین المللی تعامل داشته باشد و در فرایند تحولات بین المللی تأثیرگذار باشد.

به گزارش ایسنا ، ابراهیم رییسی روز پنچ شنبه ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ در مراسم تحلیف خود در بخشی از سخنان خود با اشاره‌ای به رویکردهای دولت خود در حوزه سیاست خارجی، تصریح کرد: در دولت مردمی، همه مؤلفه‌های قدرت ملی کشور تقویت خواهد شد و از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان، استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران را تأمین نماییم.

لازمۀ تحول، نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحب‌نظران استرییس جمهوری با بیان اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، امنیت‌ساز است، اظهار کرد: ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفاً برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم، به کار گرفته می‌شود. بحران‌های منطقه، باید از طریق گفت‌وگوهای واقعی درون‌منطقه‌ای و بر اساس تأمین حقوق ملت‌ها، حل‌وفصل شود. 

وی با تاکید بر اینکه دخالت دولت‌های بیگانه در منطقه مشکلی را حل نمی‌کند بلکه خود مشکل‌ساز است، گفت: سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه، نخواهد شد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند، ادامه داد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقاء روابط با کشورهای همسایه‌ی خود می‌دانیم و خواهان عزت و اعتلای آنها هستیم. دیپلماسی، باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت نماید.

رییسی تصریح کرد: جهان، در حال دگرگونی است و تأمین منافع ملت‌ها، منوط به درک جهان جدید و تعامل راهبردی با قدرت‌های نوظهور است و سیاست خارجی موفق، سیاست خارجی متوازن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha