• یکشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400051711976
  • خبرنگار : 50026

/جهاد دانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی/

جهاددانشگاهی، فرهنگ کارآفرینی و ریسک پذیری را در جامعه نهادینه می‌کند

جهاددانشگاهی، فرهنگ کارآفرینی و ریسک پذیری را در جامعه نهادینه می‌کند

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: اگر بخواهیم تغییری در نظام آموزشی ایجاد کنیم، لازم است فرهنگ کارآفرینی و ریسک پذیری را در جامعه تقویت کنیم و بدون شک جهاد دانشگاهی می‌تواند با اجرای آموزش‌های مناسب اینگونه تغییرات بنیادین فرهنگ و نگرش را در جامعه ایجاد کند.

مجید پورعیسی به مناسبت سالروز تأسیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نهادهای دانشگاهی در همه دنیا نقش مهمی در توسعه دانش و مهارت ایفا می‌کنند و ارتباط نزدیکی با صنایع و مسائل و آسیب‌های جامعه دارند.

وی افزود: در کشور ما متاسفانه در گذشته بین دانشگاه و صنعت فاصله بوده و علم ماهیت بنیادی داشته است؛ به نحوی که متخصصین بیشتر به دنبال تولید علم بوده‌اند بدون اینکه به کاربرد آن توجه کنند؛ خوشبختانه این رویکرد در سال‌های اخیر تغییر کرده و ارتباط با صنایع به یکی از ارکان مهم دانشگاه‌ها در کشور تبدیل شده است.

شناسایی موانع و مشکلات کلیدی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: جهاد دانشگاهی را می‌توان یکی از پیشتازان این عرصه دانست که عمده تلاش و همت متخصصین آن، پیاده سازی دانش در جامعه است و همواره تلاش می‌کنند فراتر از مسئولیت‌های واگذار شده در راستای رفع مشکلات کشور گام بردارند.

پورعیسی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی؛ همان گونه که تا کنون اقدام کرده است باید بتواند موانع و مشکلات کلیدی کشور را شناسایی و در راستای رفع آن گام بردارد؛ به عنوان مثال یکی از مهم ترین معضلات کشور، اشتغال است و نیاز به توسعه آموزش و مهارت‌های کارآفرینی در این حوزه وجود دارد.

تعریف محورهایی برای توسعه و ظرفیت سازی

وی افزود: اگر بخواهیم تغییری در نظام آموزشی ایجاد کنیم، لازم است فرهنگ کارآفرینی و ریسک پذیری را در جامعه تقویت کنیم و بدون شک جهاد دانشگاهی می‌تواند با اجرای آموزش‌های مناسب اینگونه تغییرات بنیادین فرهنگ و نگرش را در جامعه ایجاد کند.

پورعیسی بیان کرد: همین طور آموزش مهارت‌هایی که کاربردی باشند در کنار آموزش‌های تئوری می‌تواند نیروی انسانی را توانمند سازد؛ این یک نمونه است و در سایر محورهای توسعه نیز این نهاد می‌تواند نقش آفرین باشد.

وی تصریح کرد: بررسی دستاورد و نتایج جهاد دانشگاهی در استان و کشور نشان می‌دهد این نهاد توانسته است جمع کثیری از نخبگان را جذب و از توان کارشناسی و تخصص آن‌ها حداکثر بهره را ببرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به استناد قانون برنامه ششم توسعه وظایف مهمی تعریف شده که یکی از آن‌ها تدوین مطالعات توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای استان است و به جرأت می‌توان گفت یکی از بارزترین و مهم ترین مسئولیت‌های سازمان در برنامه ششم بوده است.

پورعیسی ادامه داد: تدوین بخش مهمی از این مطالعات به جهاد دانشگاهی واگذار شده و 244 سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی توسط جهاد دانشگاهی واحد خراسان جنوبی تدوین شده است.

وی یادآور شد: سال‌های گذشته این واحد در استان همایش‌ها و نمایشگاه‌های معتبری برگزار کرده که به اشاعه و کاربرد دانش کمک کرده است که از آن میان همایشی که با همکاری سازمان مدیریت استان برگزار شد همایش عناب بود که طی آن اطلاعات تولید شده در حوزه تولید، فرآوری و بازاریابی عناب به اشتراک گذاشته شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha