• دوشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۱:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400051812432

یک کارشناس بازار سرمایه:

بازار سرمایه روند رو به‌ رشدی دارد

بازار سرمایه روند رو به‌ رشدی دارد

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور کلی روند بازار سهام رو به‌ رشد است. قیمت‌های جهانی نیز شرایط مساعدی دارند. به تبع بازار سهام نیز واکنش مثبتی را نسبت به این وضعیت نشان می‌دهد.

بهنام صمدی در گفت وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت بازار سرمایه  اظهار کرد: بازار سرمایه بعد از برگزاری انتخابات رشد مناسبی را تجربه کرده است. یعنی بعد از ۲۸ خرداد تا امروز شاخص کل که حدودا یک میلیون و ۸۰ هزار واحد بوده است، در حال حاضر به بالای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسیده است. یعنی شاخص حدودا ۳۰۰ الی ۳۲۰ هزار واحد رشد کرده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر بازار سرمایه منتظر تعیین و تکلیف تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه «در بازار سرمایه دو موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است»، بیان کرد: موضوع اول موضوع قیمت‌گذاری دستوری است. آیا در دولت جدید افرادی که به عنوان وزیر صمت و وزیر اقتصاد منصوب می‌شوند، اعتقادی به قیمت‌گذاری دستوری دارند یا خیر؟. همچنین موضوع دوم نیز  این است که تصمیم رئیس جمهور جدید در رابطه با برجام و توافق با غرب چه خواهد بود نیز بسیار مهم است.

صمدی در خصوص فاکتور تاثیرگذار دوم بر بازار سرمایه عنوان کرد: بحث برجام و توافق بسیار اهمیت دارد و می‌تواند یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بازار سرمایه باشد. باید دید که چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی افزود: کسری بودجه در کشور باعث تشدید انتظارات تورمی شده است. اگر دولت نتواند نفت صادر کند، مسلما به سمت چاپ پول یا روش‌های دیگر که می‌تواند باعث جهش نرخ دلار شود می‌رود. 

این کارشناس بازار بورس گفت: به طور کلی روند بازار سهام رو به‌ رشد است. قیمت‌های جهانی نیز شرایط مساعدی دارند. به تبع بازار سهام نیز واکنش مثبتی را نسبت به این وضعیت نشان می‌دهد.

صمدی با تاکید بر اینکه «دولت جدید باید دو موضع را در رابطه با بازار سرمایه روشن کند»، بیان کرد: مورد اول در زمینه  قیمت‌گذاری دستوری است که آیا دولت جدید می‌خواهد این مساله را حذف کند یا خیر؟. نظر بازار سرمایه در رابطه با قیمت‌های دستوری این است که به‌طور کلی این قیمت‌گذاری حذف بشود.

وی موضع دیگر دولت در این رابطه را نرخ سود و سپرده بانکی بیان کرد و ادامه داد: موضوع دیگر بحث بهره و نرخ سود سپرده بانکی است. حاشیه سود در برخی موارد در حالت خوشبینانه ۲۰ تا ۲۵ درصد است. وقتی که سود بانکی به ۲۰ درصد برسد انگیزه‌ای برای تولید دیگر وجود نخواهد داشت. چون کسی حاضر نمی‌شود مشکلات تولید را تحمل کند و به جای تولید سرمایه‌گذاری می‌کند. بنابراین سود سپرده باید به اندازه‌ای باشد که وارد خط قرمز تولید نشود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال ، اظهار کرد: وضعیت بازار سرمایه و بورس تا پایان سال بستگی به شرایط و رفع تحریم‌ها دارد. در این رابطه دو سناریو را باید در نظر بگیریم. اگر تحریم‌ها رفع نشود، مشکل کسری بودجه به آسانی حل نخواهد شد و باعث می‌شود انتظارات تورمی برافروخته شود و مردم شروع به خرید دارایی خواهند کرد و تورم ایجاد می‌شود. بازار سرمایه از این مسئله تاثیر می‌گیرد و ریزش پیدا خواهد کرد.

صمدی در مورد سناریوی دوم بیان کرد: اما اگر توافق انجام شود در بازار سرمایه اثر مثبت دارد و باعث می‌شود انتظارات تورمی متعادل شود. از این دو سناریو متفاوت هرکدام رخ دهد می‌تواند بر شاخص بازار سرمایه‌اثرگذار باشد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شواهد این را نشان می‌دهد که آمریکا مایل به توافق نیست و احتمال وقوع سناریوی اول یعنی تشدید انتظارت تورمی بیشتر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha