• دوشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400051812561
  • خبرنگار : 50180

متولیان هیات‌های عزاداری بخوانند

متولیان هیات‌های عزاداری بخوانند

ایسنا/کرمانشاه محرم ماه اقامه عزا برای امام حسین(ع) و یاران باوفایش است. ماهی که در آن تمام عاشقان و آزادگان عالم می کوشند به نوعی ارادت خود را به سید و سالار شهیدان نشان دهند.

هر کسی به وسع خویش تلاش می‌کند تا از فرصت محرم برای ابراز دلدادگی به امام حسین(ع) استفاده کند. یکی با نذری دادن، دیگری با سین زنی و زنجیرزنی و آن دیگری با برپایی مجالس سوگواری؛ اما آنهایی که در تدارک برپایی مجالس سوگواری هستند باید چه نکاتی را در عزاداری های حسینی به ویژه در محرم کرونایی امسال در نظر داشته باشند؟

محمدتقی مقدسی رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان کرمانشاه در آستانه ماه محرم در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه هیات های عزاداری استان کرمانشاه برای برگزاری مجالس عزای حسینی تابع نظر ستاد ملی و استانی کرونا هستند، گفت: بر اساس تصمیمات ستاد ملی و استانی کرونا هیات های عزاداری با در نظر گرفتن دستورالعمل های ستاد ملی کرونا مجاز به اقامه عزای حسینی هستند.

مقدسی ادامه داد: از هیات های عزداری تقاضا می‌شود در اقامه عزای حسینی دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا را مدنظر قرار داده و عزادای ها را با رعایت فاصله گذاری فیزیکی در فضای باز برگزار کنند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان کرمانشاه  اضافه کرد: همچنین به هیات‌های عزاداری توصیه می‌شود مدت برگزاری مجالس را کوتاه کرده و عزاداری ها را بیش از دو ساعت ادامه ندهند.

 وی ادامه داد: از هیات های عزاداری درخواست می شود صدای بلندگوی هیات های عزاداری را بگونه ای تنظیم کنند که مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نکند.


 مقدسی گفت: از هیات‌های عزاداری خواسته شده حتما از حضور افراد بدون ماسک جلوگیری کرده و در صورت امکان ماسک اضافه برای توزیع بین عزاداران حسینی تدارک ببینند.

مقدسی در ادامه با اشاره به اهمیت استفاده از سخنرانان در مجالس عزاداری، تصریح کرد: صاحبان هیات های مذهبی حتما باید در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان از سخنرانان استفاده کرده و از این طریق حاضران را با فلسفه قیام عاشورا آشنا کنند.

 وی در ادامه توصیه‌هایی هم به مداحان و سخنرانان مجالس عزاداری داشت و گفت: توصیه می‌شود مداحان از اشعار آیینی و مناسب شان اهل بیت(ع) استفاده کرده تا تاثیرگذاری لازم را داشته باشند.

وی گفت: همچنین از مداحان می‌خواهیم تا افتخاری برای امام حسین(ع) مداحی کرده و با اعلام مبلغ برای شرکت در مجالس عزای حسینی شان عزاداری‌های حسینی را پایین نیاورند.

 وی در پایان تعداد هیات‌های مجوزدار استان را حدود هزار هیات اعلام کرد و افزود: بعضی از این هیات‌ها به صورت مقطعی و تنها در ماه‌های محرم و صفر برنامه داشته و بعضی در تمام مناسبت‌های طول سال برنامه دارند، با این حال اوج فعالیت همه هیات‌ها را همه ساله در دهه اول محرم شاهد هستیم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha