• دوشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400051812589
  • منبع : نمایندگی اردبیل

در آستانه ماه محرم برگزار شد

طشت‌گذاری؛ آیینی به حرمت آب و تشنگان نینوا

طشت‌گذاری؛ آیینی به حرمت آب و تشنگان نینوا

ایسنا/اردبیل اردبیلی‌ها در آستانه ماه محرم با برگزاری آیین سنتی، مذهبی طشت‌گذاری نه تنها به استقبال ماه خون و قیام رفتند بلکه به حرمت آب و تشنگان نینوا سرود حزن و اندوهی سوزناک سر دادند.

آیین طشت‌گذاری امسال نیز همچون سال گذشته با حال و هوای کرونایی و استثنائات اعلام شده ستاد ملی کرونا در کمتر از دو ساعت و با جمعیتی اندک با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مسجد جامع اردبیل به شکل نمادین انجام شد که قرار است در محلات مختلف نیز این مراسم به دلیل شرایط قرمز کرونایی برگزار نشود تا تشنگان عزای حسینی یک سال دیگر نیز در انتظار برگزاری این آیین ارزشی و معنوی باشند تا با خلاصی از چنبره کرونای منهوس با بهبود شرایط به یاد سقای کربلا حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) مراسمی با شکوه در قالب طشت‌گذاری برگزار شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل ۱۸ مرداد اظهار کرد: با تاکید و توصیه ستاد کرونا و ابلاغ شیوه‌نامه‌های جدید در عزاداری ماه محرم امسال سعی کردیم به شکل نمادین آیین طشت‌گذاری را با جمعیت محدود در مسجد جامع برگزار کنیم تا در آستانه ماه محرم ورود عارفانه‌ای را به این ماه حزن و اندوه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام جعفرزاده تصریح کرد: در حالی پایتخت حسینیت از امروز رخت سیاه به تن کرد که در دو ماه محرم و صفر آیین‌های مختلف حزن و اندوه حسینی و یاران باوفای آن حضرت در جای جای استان اردبیل برگزار می‌شود که همچنان کرونا بر برگزاری این آیین‌ها سایه سنگینی انداخته است.

وی گفت: تمامی هیئت امنا را نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجیه کردیم و قرار است در محلات مختلف در فضای آزاد آیین‌های عزاداری اعم از سینه‌زنی، زنجیرزنی و سایر آیین‌های ویژه اردبیل برگزار شده و از توزیع هرگونه نذورات و احسانات نیز به شکل سنتی جلوگیری شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: در ۲۷ ذی‌الحجه زمانی که لشکریان امام حسین و یارانش وارد کربلا می‌شوند، با تشنگی سپاه حر روبه‌رو شده و به همین خاطر آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب می‌کنند.

جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: وجهه این حادثه تاریخی نیز به همین خاطر است که از روز ۲۷ ذی‌الحجه سال ۶۰ هجری اختیار حرکت آزادانه کاروان امام حسین (ع) از دست رفت و کاروان آن حضرت زیر نظر سپاه کوفه قرار گرفت تا شاهد آغاز مصائب کربلا و عاشورا باشیم.

وی اضافه کرد: آیین‌های مختلفی در کشور به مناسبت ماه محرم برگزار می‌شود که طشت‌گذاری در اردبیل سبقه طولانی دارد به طوری که از دوره صفویه با در نظر گرفتن سکویی در مساجد برای قرار گرفتن طشت فضای برگزاری این آیین فراهم شده و قدیمی‌ترین طشت نیز در مساجد اردبیل متعلق به مسجد بازار چاقوسازان است.

با برگزاری مراسم طشت‌گذاری در اردبیل که در بسیاری از مساجد و منازل اتفاق می‌افتد، پایتخت حسینیت به مدت دو ماه رخت عزا و سیاه بر تن کرده و یاد و نام امام حسین و یارانشان را در حادثه کربلا با برنامه‌های مختلف گرامی می‌دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha