• سه‌شنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۴:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400051812634
  • خبرنگار : 71290

یک کارشناس مسائل افغانستان مطرح کرد

نقش و مدیریت آمریکا در تحولات افغانستان

نقش و مدیریت آمریکا در تحولات افغانستان

یک کارشناس مسائل افغانستان با انتقاد از انفعال قدرت‌های منطقه‌ای در حل مساله افغانستان گفت: همه تحولات افغانستان توسط آمریکا مدیریت می شود، با شرایطی که ایجاد کردند می خواهند میدان برای طالبان باز شود به گونه ای که بتوانند به خواسته خودشان برسند.

سید عباس حسینی در گفت و گو با ایسنا در ارزیابی  خود از تحولات افغانستان گفت : به نظر می رسد از هفته گذشته عملیات نظامی طالبان وارد مرحله جدیدی شده و برخلاف گذشته اکنون به مرکز شهرها و استان ها حمله می کنند که دیدیم مرکز نیمروز و قندوز سقوط کرده و به دست طالبان افتادند.

وی تصریح کرد : تحرکات طالبان و نیز خروج نیروهای آمریکایی مشکوک به نظر می آید، نوع رویکرد و تحرکات نیروهای دولتی افغانستان نیز مشکوک است، در حالی که نیروهای بسیج مردمی شکل گرفته اند تا از سقوط جلوگیری کنند مانند آنچه در هرات و مزار شریف دیدیم اما علی رغم آمادگی مردم برای حفاظت از شهرها، نیروهای دولتی عقب نشینی کردند و یا کمک ها به موقع به مردم و شهرها نرسیدند.

این کارشناس مسائل افغانستان همچنین بیان کرد: در نتیجه حملات طالبان و نوع رویکرد دولت افغانستان امیدواریم  طی روز های آینده شاهد به نتیجه رسیدن گفت و گوهای صلح باشیم و دو طرف بعد از رویارویی نظامی حاضر باشند با عقب نشینی نظامی به تحقق مذاکرات و صلح تن دهند.

حسینی ادامه داد: دولت افعانستان و نظام این کشور، همچنین احزاب در روند تحولات نقش خود را ایفا می کنند، البته خلیل زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان اخیرا اعلام کرد که طالبان می خواهد 70 تا 80 درصد قدرت را در اختیار داشته باشد.

وی با تاکید بر این که همه تحولات افغانستان توسط آمریکا مدیریت می شود، گفت: با شرایطی که ایجاد کردند می خواهند میدان برای طالبان باز شود به گونه ای که بتوانند به خواسته خودشان برسند از سوی دیگر اشرف غنی موضع سرسختانه ای را در پیش گرفته و حاضر نیست به راحتی از قدرت کنار برود.

این کارشناس مسائل افغانستان خاطرنشان کرد : آمریکا به دنبال این است زمینه ای را فراهم کند که دو طرف به تفاهم و صلح برسند، لذا در صورتی که دولت و طالبان حاضر به عقب نشینی نشوند افغانستان هر روز در دامن جنگ داخلی فرو می رود و مردم غیر نظامی کشته می شوند.

حسینی با اشاره به این که تمام تحولات تحت برنامه آمریکا پیش می رود، اظهار کرد : آمریکا نمی خواهد رویکرد صلح در اولویت قرار گیرد، طالبان با چراغ سبز آمریکا حرکت می کند، دولت نیز با فشار آمریکا شرایط را پیش می برند. 

وی در پایان افزود : متاسفانه قدرت های منطقه ای در طول ماه های گذشته منفعل بودند، روسیه، چین، هند و پاکستان در میدان آمریکا بازی کردند بدون اینکه آمریکا را تحت فشار قرار دهند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha