• دوشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400051812890
  • خبرنگار : 50046

لبریز شدن بیمارستان های خراسان شمالی از بیماران کرونایی

لبریز شدن بیمارستان های خراسان شمالی از بیماران کرونایی

ایسنا/خراسان شمالی حدود دو هفته است که خراسان شمالی با ویروس کرونای دلتا گلاویز شده، آن‌هم چه گلاویزشدنی؛ آن‌قدر سخت و شدید و بحرانی که یافتن تخت خالی تقریبا نشدنی است.‌ اگر کار به بستری‌شدن هم نرسد کلینیک‌ های سرپایی به طرز کلافه‌کننده‌ای شلوغند و یافتن برخی داروها و حتی تزریق‌شان در مراکز درمانی شده‌است قوز بالا قوز. با این‌که مردم شهر، بی‌اعتنا به ویروسی که همه جا پخش‌وپلاست، می‌گردند و زندگی عادی‌شان را می‌کنند؛ بیمارستان‌های خراسان شمالی در صف مقدم مبارزه با بیماری به اندازه یک سر خاراندن وقت ندارند.

روایت روسای چند بیمارستان درگیر با کرونا که این روزها زیر بار موج پنجم بیماری کمر خم کرده و فشار بر کادر درمان و عجز و لابه بیماران و خانواده‌هایشان را همزمان می‌بینند،‌ روایت هولناکی است از یک موج بزرگ که زمان فروکش کردنش مشخص نیست. روزهاست میزان مراجعات به بیمارستان‌ها و تعداد بستری‌ها صعودی است،‌ درعوض تخت‌های خالی تقریبا صفر است و به‌ازای هر تختی که خالی می‌شود چند بیمار بدحال در اورژانس بیمارستان‌ها منتظر بستری‌اند.

نگران پایین آمدن فشار اکسیژن در بیمارستان ها هستم

دکتر سید احمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، گفت: نگران پایین آمدن فشار اکسیژن در بیمارستان های استان هستیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه میزان مصرف اکسیژن در بیمارستان های استان بسیار زیاد شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد بیماران مبتلا به کرونای بستری در بیمارستان های استان از ۶۲۱نفر گذشته است، افزود: موج پنجم کرونا نیروی انسانی بیمارستان ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و در حال حاضر با کمبود شدید نیروی پرستاری در بیمارستان های استان به خصوص امام رضا(ع) و امام علی(ع) بجنورد مواجه هستیم.

هاشمی ادامه داد: دانشگاه برای جبران کمبود نیرو فرخوان داده تا از ظرفیت نیروهای پرستاری بازنشسته استفاده کند، اما هیچ یک از آن ها حاضر به همکاری نشده اند و درصدد هستیم تا از پرستارهای بیکار به صورت قرارداد سه ماهه و ... استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر عدد R در این استان به ۱.۴ رسیده است.

این مقام مسئول با تصریح بر اینکه متاسفانه برگزاری مراسم عروسی و عزا در این استان به قوت خود باقی است، گفت: تالارهایی بوده که توسط دستگاه های ذی ربط به علت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی پلمب شده اند اما دوباره این پلمب ها توسط مالکان تالار شکسته شده و مراسم ها در حال برگزاری در این مکان ها هستند.

وی در ارتباط با واکسیناسیون افراد نیز بیان کرد: تاکنون ۱۶ درصد جامعه واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

ن

ابتلای ۵۰ نفر از نیروهای پرستاری و خدماتی به کرونا در پیک پنجم کرونا

دکتر فانی رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: موج پنجم کرونا موجب شده تا روند پذیرش به بیماران الکتیو متوقف شود و تخت های عادی و ویژه را به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دهیم.

وی افزود: از سوی دیگر افزایش حجم بیماران و بیماران نیازمند به بستری در بیمارستان ها موجب شده تا تعداد تخت های عادی و ویژه را نیز افزایش دهیم که این امر نیاز به آن دارد تا تعداد پرستاران نیز افزایش یابد.

دکتر فانی ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که تعدادی از نیروهای پرستاری به علت درگیری به ویروس کرونا به مرخصی دو هفته ای استعلاجی تا زمان بهبودی می روند و این کار را برای ما سخت تر می کند.

وی تصریح کرد: شرایط کنونی کار به جایی رسانده تا پرستارهایی که مدت زمان گذراندن طرح آن ها به پایان رسیده دوباره تمدید طرح کرده و آن ها را به کار بگیریم و علاوه بر آن از نیروهای طرحی که مدت زمان طرح آن ها از دو سه ماه نیز نگذشته استفاده کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: حتی کمبود نیرو موجب شده تا از دانشجویان پرستاری ترم هفت و هشت نیز استفاده کنیم اما باز هم دچار کمبود پرستار و کمک پرستار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از زمان شروع موج پنجم کرونا ۲۶ نفر از پرستارهای این استان به کرونا مبتلا شده که با تعداد نیروهای خدماتی این تعداد به ۵۰ نفر می رسد و تعدادی نیز به تازگی تست داده اند که هنوز جواب آن ها مشخص نشده است.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا می گذرد، پرستارها و کمک پرستارها به مرخصی نرفته اند و طی این مدت همیشه در فشار کاری بوده اند و هم اکنون نیز به علت حجم زیاد بیماران و فشار کاری تحت فشارهای عصبی هستند و استرس دارند که آن ها بر روند کاری آن ها تاثیر می گذارد.

وی تصریح کرد: ساعت کاری پرستارها افزایش یافته است اما وضعیت کاری آن ها به لحاظ مالی و حقوقی تغییری نکرده است و این امر نیز فشار دوچندانی را بر آن ها وارد کرده است.

به گفته فانی در شهر بجنورد ۳۵ تا ۴۰، در شیروان ۲۴ و در جاجرم هفت تا هشت پرستار جدید به کار گرفته شده است.

وی با تاکید بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم تاکیدکرد: در حال حاضر بیش از ۸۰درصد بیماران با حضور در دورهمی ها، مجالس عروسی و تعزیه به کرونا مبتلا شده اند.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: متاسفانه شنیده می شود که تعدادی از تالارها پلمب شده اند و دوباره توسط مالکان آن ها در بجنورد پلمب ها شکسته شده و فعالیت دارند که جای تاسف دارد که نظارتی بر روی آن ها وجود ندارد.

ن

فضا برای بستری بیماران نداریم

دکتر نعمتی رئیس بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: این بیمارستان در شرایط بحران برای کمک به دانشگاه علوم پزشکی امر خدمت رسانی به بیماران کرونایی را آغاز کرده و یک بخش با ۲۴ تخت برای این بیماران تجهیز شده است.

وی گفت: در حال حاضر شرایط ما، شرایط بحرانی است، فضا برای بستری بیماران نداریم، تخت های بیمارستان امام حسن(ع) تکمیل شده و شرایط این بیمارستان نیز به همین شکل است.

نعمتی افزود: هم اکنون کار در این بیمارستان با شرایط بستری موقت انجام می شود بطوریکه امور بیماران در بیمارستان انجام شده، داروهای مورد نیاز در اختیار بیمار قرار می گیرد، بیمار مرخص شده و روز بعد دوباره برای گرفتن دارو به بیمارستان مراجعه می کند.

وی ادامه داد: از مردم درخواست می شود تا نسبت به رعایت دستورالعمل ها و عدم حضور در تجمعات توجه جدی داشته باشند چراکه دیگر بیمارستان ها جای سوزن انداختن ندارند، پرستارها از حجم و رسیدگی زیاد به بیماران خسته شده اند و در واقع هم اکنون ایثار می کنند.

افزایش ماموریت های اورژانس خراسان شمالی در پیک پنجم کرونا

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از افزایش ماموریت های اورژانس خراسان شمالی در پیک پنجم کرونا خبر داد.

دکتر دولت آبادی در گفت و گو با ایسنا، گفت: قبل از شروع پیک پنجم کرونا تعداد ماموریت های اورژانس دانشگاه علوم پزشکی استان ۱۳۰ تا ۱۴۰ مورد بود اما هم اکنون به ۱۹۰ تا ۲۰۰ ماموریت رسیده است.

وی افزود: از سوی دیگر تعداد تماس ها نیز افزایش یافته و ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ مورد در روز رسیده است که البته همه این تماس ها منجر به انجام ماموریت نمی شود و تعداد به صورت مشاوره ای است.

دولت آبادی ادامه داد: این موج از کرونا موجب شده تا پیگیری ها برای افزایش تعداد پایگاه های اورژانس را در دستور کار قرار دهیم.

به گفته وی بیشتر ماموریت های انجام شده در حال حاضر ماموریت های شهری هستند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: موج پنجم کرونا سبب شده تا از اتوبوس آمبولانس هم برای جابجایی بیماران به بیمارستان ها استفاده کنیم.

وی گفت: در واقع از این اتوبوس برای مواقع بحرانی که نیاز به جابجایی ۱۸ تا ۲۰ بیمار است، استفاده می شود.

وی تاکیدکرد: حجم بیماران افزایش یافته و این افزایش در برهه ای از ساعات سبب می شود که با کمبود آمبولانس نیز مواجه باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha