• دوشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400051812910
  • خبرنگار : 71402

وعده دانمارک برای کمک به افغان‌های همکار نیروهای خارجی/سوئد نپذیرفت

وعده دانمارک برای کمک به افغان‌های همکار نیروهای خارجی/سوئد نپذیرفت

وزیر خارجه دانمارک همچون آمریکا اعلام کرد، دولت کپنهاگ برنامه‌هایی برای تخلیه افغان‌هایی دارد که به ارتش دانمارک در افغانستان کمک میکردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در بحبوحه خاتمه ماموریت بین‌المللی در افغانستان و خروج نظامیان، خشونت در این کشور جنگ زده به شدت افزایش یافته و طالبان با چندین عملیات گسترده توانسته مناطق مختلفی را به کنترل خود درآورد.

پپِ کوفود، وزیر خارجه دانمارک به روزنامه برلینگسکه گفت: ما آماده‌ایم تا در کوتاه ترین زمان، به ویژه کارکنانی که در افغانستان در معرض خطر قرار دارند، تخلیه کنیم و رسیدگی به پرونده آنها را از افغانستان به دانمارک ببریم.

اظهارات کوفود به دنبال بحث‌هایی درباره سرنوشت افغان‌هایی مطرح میشود که در جریان ماموریت حدودا ۲۰ ساله تحت امر آمریکا از ارتش دانمارک حمایت کردند. در حالیکه مشخص نیست روند تخلیه چطور خواهد بود، کوفود گفت دانمارک هیچکس را در تنگنا نمیگذارد.

پیشتر رئیس جمهوری آمریکا وعده ای درباره تخلیه افغان‌های همکار با ارتش آمریکا در این کشور داده بود. در حالیکه این تصمیم شامل حال حدود ۱۸ هزار پرسنل از جمله خانواده آنها میشود، تعداد افغانهایی که ممکن است در آمریکا پناهندگی بگیرند ممکن است به ۱۰۰ هزار تن برسد.

با این حال، سوئد که در همسایگی دانمارک است، قصد دارد ۱۵ مترجم افغان را که پرونده‌هایشان در دفتر مهاجرت سوئد رد شده است، به حال خود رها کند.

یکی از این مترجمها به رادیو سوئد گفت: ما در کنار نیروهای سوئد خدمت کردیم و در جلو میدان همکار آنها بودیم. ما شب و روز شانه به شانه هم کار کردیم. این هم دستمزد ماست!

حزب اپوزیسیون سوئد موسوم به میانه روهای لیبرال محافظه کار از دفتر مهاجرت سوئد خواسته است تا به این مترجمها سهمیه پناهندگی بدهد. با این حال، وزیر دادگستری و مهاجرت سوئد از سوسیال دموکراتها میگوید که شاید این کار نقض قانون اساسی سوئد باشد. وزیر دفاع سوئد هم از موضع او حمایت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha