• دوشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400051812940
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۸ مرداد

گزینه جدید بایدن/توصیه‌هایی به رییسی/هیجان سفیر جدید انگلیس از بازگشت به ایران

گزینه جدید بایدن/توصیه‌هایی به رییسی/هیجان سفیر جدید انگلیس از بازگشت به ایران

مذاکرات برجامی/ کابینه سیزدهم/ کرونا ویروس از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، شبکه بلومبرگ با توجه به مواضع واشنگتن و تهران در قبال برجام، در گزارشی به بررسی چالش های موجود در روند مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و به نتیجه رسیدن این مذاکرات پرداخته که در بخشی از این گزارش آمده است : طبق گفته افراد مطلع از جریان مذاکرات، مقامات آمریکایی پس از آن که ماه ها مذاکره بر سر بازگشت به توافق نتوانست به یک توافق بیانجامد، در حال بازبینی گزینه هایشان هستند. اگرچه به گفته آن ها، آمریکا که هنوز خواستار بازگشت سریع به این توافق به عنوان گذرگاهی به سمت توافقی  «طولانی مدت‌تر و مستحکم‌تر» است، می خواهد جایگزین ها را نیز بررسی کند، از جمله لغو محدود تحریم ها در قدم اول در ازای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران. 

در همین رابطه سعید خطیب‌زاده  در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: آمریکا باید با یک رویکرد واقع گرایانه به وین برگردند تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان به نتیجه برسیم. قطعا اگر به راه حلی برسیم که آمریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد و به تعهدات خود عمل کند جمهوری اسلامی نیز براساس آنچه که اعلام کرده اقدامات جبرانی خود را متوقف و به تعهداتش عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این نشست درباره اعزام زوار به عربستان و همچنین کشور عراق توضیح داد که به خاطر موضوع کرونا و شرایط خاصی که وجود دارد سازمان حج و زیارت به تنهایی نمی توانست امور را به پیش ببرد بنابراین وزارت خارجه گفت وگوهایی در سطوح مختلف و بخش های مختلف انجام داده است و تلاش کرده که زمینه های لازم را فراهم کند.

ایرج مسجدی سفیر کشورمان در بغداد هم در این رابطه با دبیر هیات دولت عراق رایزنی‌هایی داشته و خواهان موافقت دولت عراق با اعزام زائران ایرانی برای مشارکت در مراسم اربعین حسینی شد.

انتصاب محمد مخبر به عنوان معاون اول رییس جمهوری از سوی سید ابراهیم رییسی هم واکنش برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در پی داشت که در صفحات شخصی خود در توییتر این انتصاب را تبریک گفته و آن را اقدامی خجسته خواندند.

در آستانه تشکیل کابینه سیزدهم،‌ توجه به تنش‌زدایی در روابط بین‌الملل از توصیه های محمد هاشمی به دولت سیزدهم بود.

این عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام همچین درباره ویژگی‌های کابینه دولت سیزدهم، اظهار کرد: ترکیب کابینه بستگی به این دارد که آن شعارهایی که در دوران انتخابات طرح می‌شد و مدعی تشکیل دولتی مردمی و خدمتگذاری به مردم بود تا چند اندازه محقق شود و آقای رئیسی در تعیین اعضای کابینه خود چقدر به غیرجناحی‌بودن و توجه به تخصص افراد پایبندی داشته باشد.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در توییتی دولت سیزدهم را به پرهیز از شخص محوری و تکیه بر افراد سیاسی توصیه کرد و نوشت: باید تکیه حرکت گفتمانی در انقلاب اسلامی بر محور ولایت فقیه و حقانیت ارزش‌ها و اصول و آرمان‌های انقلاب باشد.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر دنبال کنید.

توصیه‌های جامعه اسلامی مهندسین به دولت سیزدهم برای حل مشکلات کشور

اولویت‌ وزارتخانه‌های نیرو و نفت در دولت رئیسی از نگاه نایب رئیس کمیسیون انرژی

***

رئیس جمهور در تماس های تلفنی جداگانه با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار خراسان رضوی ضمن پیگیری آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور و همچنین استان خراسان رضوی، بر استفاده از تمامی ظرفیت های موجود برای تسریع در کنترل بیماری، درمان و ارائه خدمات به بیماران تاکید و دستورات لازم را صادر کرد.

خبرهای دیگر مربوط به کرونا را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

لزوم ممانعت از ورود مسافران به استان‌های مسافرخیز در تعطیلات تاسوعا و عاشورا

رِمدِسیویر در بازار آزاد هست در داروخانه‌ها نیست

حفظ جان مردم در عزاداری‌های محرم اولویت اول است

***

 رویکرد ایران در ارتباط با تحولات لحظه به لحظه افغانستان هم در گفت و گوی ایسنا با علی رستمی  کارشناس مسایل افغانستان و منطقه مورد بررسی قرار گرفت که مورد توجه مخاطبان بود.

رستمی معتقد است که بهترین سیاست این است که دولت ایران از دولت فعلی در افغانستان حمایت کند و از آنها امتیاز بگیرد یا موقعیت‌های خودش را در سیاست‌های منطقه‌ای و خارجی تقسیم کند .

اخبار دیگر با محوریت ایران و افغانستان را در لینک های زیر بخوانید.

ایران باید از دولت مرکزی افغانستان حمایت همه جانبه و کامل کند

دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان با امیرعبداللهیان

***

واکنش سفیر جدید انگلیس در ایران پس از ورودش به تهران از دیگر خبرهای پربازدید امروز بود.

سایمون شرکلیف که روز یکشنبه با پرواز ایران ایر به تهران سفر کرده است با انتشار تصویری به غذاهای لذیذ ایرانی از جمله چلوکباب کوبیده اشاره کرد و در توییتر خود نوشت: واقعا از بازگشت به ایران هیجان‌زده هستم. ایران، کشوری با تاریخ و فرهنگ بی‌نظیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۸ ۱۷:۲۵

مرگ بر انگلیس و عوامل نفوذیش

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۸ ۱۸:۰۷

انگلیسی خبیث روباه مکارهستیدشما

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۸ ۱۸:۰۸

بر پدر هرچی روباه انگلیسی لعنت خدا باد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۹ ۰۱:۵۷

اگه بوی کباب به مشامت خورده باید بگم بزرگوار ؛ خر داغ شده!!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۹ ۰۷:۵۲

نزدیک است روزی که شر انگلیس برای همیشه از سر ایران وایرانی کنده شود .