• دوشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۰
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1400051813080
  • خبرنگار : 71592

الاخبار نوشت:

تعجیل در صدور احکام علیه زندانیان فلسطینی‌ پس از بن‌بست در مذاکرات حماس و عربستان

تعجیل در صدور احکام علیه زندانیان فلسطینی‌ پس از بن‌بست در مذاکرات حماس و عربستان
الخضری و پسرش از اعضای حماس

پس از بروز نشانه‌هایی از امکان حل پرونده بازداشتی‌های حماس در عربستان به ویژه در سایه تحولات اخیر در سیاست خارجه این کشور، ریاض علیه این بازداشتی‌ها احکام سنگینی صادر کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، پس از گذشت دو سال از بازداشت کادر جنبش حماس در عربستان و ناکامی میانجیگری‌های عربی و پیشنهادات برای آزادی بازداشتی‌های حماس، دادگاه عربستان احکام سنگینی علیه ۶۶ فلسطینی و اردنی به اتهام وابستگی آنها به حماس و "حمایت از تروریست" صادر کرد.

طبق گفته منابع فلسطینی، دادگاه کیفری عربستان برای محمد العابد ۲۲ سال، محمد البنا ۲۰ سال، جمال الداهودی ۱۵ سال، ایمن صلاح ۱۹ سال، محمد ابوالرب ۱۸ سال، موسی ابوحسین چهار سال، شریف نصرالله ۱۶ سال، باسم الکردی هفت سال، صالح فقه پنج سال و برای ایمن العقاد چهار سال حکم حبس صادر کرد. همچنین برای محمد الخضری، نماینده حماس در عربستان ۱۵ سال حکم زندان صادر شد که البته به خاطر وضعیت سلامتی وی این حکم شش ماه با تعویق اجرایی می‌شود. اما محمد قدیح، ادهم غزال، محمد یعیش، محمد اسعد، محمد رواح تبرئه شدند. در جریان محاکمه این بازداشتی‌ها نیز تنها یک تن از اعضای خانواده هر بازداشتی اجازه حضور داشت.

این احکام کمی پس از فراخوان‌های فلسطین و اردن برای آزادی بازداشتی‌ها و مختومه شدن پرونده آنها و نیز درخواست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس از پادشاه عربستان صادر شد. هنیه از پادشاه عربستان خواسته بود در راستای مواضع تاریخی این کشور از ملت و مساله فلسطین این بازداشتی‌ها را آزاد کند.

با وجودی که فلسطین از نزدیکی زمان محاکمه این بازداشتی‌ها آگاه بود اما احکام صادره تا حدودی این جنبش را دچار شوک کرد که انتظار داشت دستکم احکام صادره سبک بوده و حتی برخی نیز تبرئه شوند.

در این رابطه، منابعی در حماس گفتند، میانجیگری‌ها و مذاکرات میان حماس و سعودی‌ها اواخر ماه میلادی گذشته به بن بست رسید تا به این ترتیب در محاکمه بازداشتی‌ها تعجیل شود.

در واکنش به این اقدام عربستان، کمپین "آزادی الخضری و بازداشتی‌های فلسطینی در عربستان" و نیز "کمیته بازداشتی‌های اردنی در عربستان" اعلام کردند، علیه احکام درخواست تجدید نظر خواهند داد.

خضر حبیب از رهبران جهاد اسلامی نیز احکام عربستان علیه بازداشتی‌های فلسطینی را سیاسی و باطل خواند که پایه و اساس قانونی ندارد و خنجری از پشت بر ملت و مساله فلسطین بوده و اهانتی به روابط تاریخی دو طرف محسوب می‌شود و تنها به نفع رژیم صهیونیستی است.

جنبش حماس هم در بیانیه‌ای احکام صادره در حق این بازداشتی‌های فلسطینی و اردنی را محکوم و اعلام کرد، این افراد کاری مرتکب نشده بودند که مستوجب این احکام باشند، اقدامات آنها تنها حمایت از ملت و مساله خود بوده است بدون اینکه کوچکترین اهانتی به عربستان و ملتش کرده باشند.

این جنبش از رهبری عربستان خواست فورا این بازداشتی‌ها را آزاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha