• سه‌شنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400051913425
  • خبرنگار : 90057

دادگاه چین حکم اعدام تبعه کانادایی را تایید کرد / اوتاوا محکوم کرد

دادگاه چین حکم اعدام تبعه کانادایی را تایید کرد / اوتاوا محکوم کرد

دادگاه چین تقاضای تجدید نظر "رابرت شلنبرگ" کانادایی علیه حکم اعدام برای قاچاق مواد مخدر را رد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، حکم شلنبرگ در حالی صادر می‌شود که روابط دو کشور در پی دستگیری مدیرعامل هواوی در اواخر سال ۲۰۱۸ توسط کانادا همچنان سرد است.

شلنبرگ در دسامبر ۲۰۱۴ توسط مقامات چینی بازداشت شد، در ژانویه ۲۰۱۵ متهم به قاچاق مواد مخدر شد و در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۸ به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

چند روز بعد در اول دسامبر، کانادا "منگ وانژو"، مدیر مالی غول مخابراتی چینی هوآوی را با حکم استرداد آمریکا در ونکوور بازداشت کرد. چین در مورد عواقب نامشخص هشدار داد مگر اینکه منگ آزاد شود.

قبل از پایان ماه دسامبر ۲۰۱۸، یک دادگاه چینی دستور تجدید نظر پرونده شلنبرگ را در ۲۹ دسامبر براساس درخواست وی صادر کرد. در ژانویه ۲۰۱۹، دادگاه مردمی دالیان در استان لیائونینگ چین، شلنبرگ را مجددا محاکمه و مجازات اعدام صادر کرد. دادگاه در ماه مه سال گذشته به درخواست تجدید نظر شلنبرگ علیه حکم اعدام رسیدگی کرد و حکم را امروز (سه‌شنبه) تأیید کرد.

وکلای پکن به رویترز گفتند که اعمال مجازات شدیدتر پس از تجدیدنظر خلاف روح قوانین چین است.

دو کانادایی دیگر به اتهام جاسوسی متهم و محاکمه شده‌اند.

به گفته یک منبع کانادایی، انتظار می رود حکم یکی از آنها، تاجر مایکل اسپور، تا چهارشنبه صادر شود.

ارک گارنو ، وزیر امور خارجه کانادا در واکنش به این حکم گفت: اتاوا تصمیم چین مبنی بر تایید مجازات اعدام علیه روبرت شلنبرگ را به شدت محکوم می کند. ما بارها مخالفت قاطع خود را با این مجازات ظالمانه و غیرانسانی به چین اعلام کرده‌ایم و به تعامل با مقامات چینی در بالاترین سطح برای اعطای عفو به شلنبرگ ادامه خواهیم داد.

در این بیانیه آمده است: وزیر کشور کانادا با مجازات اعدام در همه موارد مخالف است ، ضمن تشکر از استرالیا ، فرانسه ، آلمان و آمریکا که نمایندگان آنها به همراه مقامات کانادایی در دادگاه حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha