• سه‌شنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ / ۲۰:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400051914052
  • خبرنگار : 71145

کابل خطاب به جامعه جهانی: آیا وقت آن نرسیده جهان به طالبان پیام صریح بدهد

کابل خطاب به جامعه جهانی: آیا وقت آن نرسیده جهان به طالبان پیام صریح بدهد

نشست مشترک درباره صلح افغانستان با حضور نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه‌ اروپا و کشورهای آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، پاکستان، ازبکستان و قطر در دوحه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی صلح افغانستان در صفحه مجازی خود درباره مشارکتش درباره نشست صلح افغانستان در دوحه نوشت: در این نشست از جامعه بین‌الملل خواستیم که درباره بحران بی‌سابقه انسانی در افغانستان بی‌تفاوت نماند و برای طالبان در مورد صلح پیام واضح بدهد. با قدردانی از میزبانی و تلاش همه‌جانبه قطر، ابراز داشتیم که چند روز قبل این‌جا در دوحه ۴۸ ساعت با نمایندگان طالبان بحث و گفت‌وگو و روی تسریع مذاکرات و حل سیاسی قضیه با حضور میانجی توافق کردیم اما طالبان برعکس، این تعهد را نقض کردند و جنگ و خشونت را تشدید و حملات تهاجمی خود را به شهرها آغاز کردند.

او افزود: تاکید کردیم که در گفت‌وگوهای فشرده با طالبان روی قضایای اساسی بحث و تأکید کردیم تا موضوع محوری حل سیاسی و دست‌یافتن به صلح جامع و فراگیر باشد، اما طالبان آماده‌ بحث روی مسائل اساسی نشدند. طالبان به اعتمادسازی و رهایی زندانیان خویش تأکید داشتند، این درحالی است که پیش از این رهایی زندانیان به روند صلح و قطع جنگ و خشونت کمک نکرده است.

او همچنان نوشت: در ادامه این نشست، با قدردانی از فداکاری مردم افغانستان گفتیم که جنگ جاری بحران بی‌سابقه بشری را در پی داشته است. صدها هزارتن در نتیجه جنگ‌ها آواره و بی‌جا شده و هزاران تن جان باخته و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند و طالبان مرتکب جنایت شده‌اند.
هزاران تروریست در کنار حضور القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی از جیش محمد گرفته تا لشکر طیبه وارد افغانستان شده‌اند و علیه مردم ما می‌جنگند.

رئیس شورای صلح افزود: در این نشست تأکید کردیم که پیش از سفر به دوحه با رهبران سیاسی و احزاب کشور دیدار داشتیم. همه صلح را اولویت می‌دانند و خواهان حل بحران از طریق گفت‌وگو و مذاکره هستند. ما آماده هستیم که به بحران جاری نقطه پایان بگذاریم. اما ادامه‌ وضعیت فعلی و ابهام در بحث صلح دیگر برای مردم ما قابل قبول نیست و درباره‌ ادامه این تلاش‌های بی‌ثمر و یک‌جانبه سوال‌های جدی دارند. خطر فراگیر و خطرناک‌شدن بحران وجود دارد، ابراز داشتیم که هیچ کشوری به شمول کشورهایی که دور میز حضور دارند، از بحران جاری در افغانستان سود نخواهد برد. آیا وقت آن نرسیده است که جامعۀ بین‌الملل برای طالبان در مورد صلح پیام واضح و روشن بدهد؟

او همپنین نوشته است: در این نشست از طالبان خواستیم که طرح خود را برای حل سیاسی روی میز بگذارند و حضور میانجی در مذاکرات را بپذیرند و بدانند که بحران جاری راه حل نظامی ندارد. او ابراز امیدواری کرد که در دور بعدی مذاکرات به نتایج بهتری دست یابیم. نمایندگان حاضر در این نشست از وخامت اوضاع در افغانستان و تشدید جنگ‌ها ابراز نگرانی کردند، خواهان توقف سریع جنگ شدند و از سرعت تلاش‌های صلح حمایت خود را ابراز داشتند.

آنان همچنان خواهان از سرگیری سریع مذاکرات صلح، پایان فوری خشونت‌ها، تشکیل حکومت فراگیر و دست‌یافتن به راه حل سیاسی شدند.

شرکت‌کنندگان تاکید کردند که جنگ راه حل نیست و آماده‌اند در بازسازی افغانستان بعد از صلح سهیم باشند.

عبدالله عبدالله در حالی به قطر رفته که درگیری در بیش از 10 ولایت افغانستان میان نیروهای دولتی و جنگجویان گروه طالبان به شدت جریان دارد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۰ ۱۷:۱۰

باعرض سلام واحترام باستحضارعالی میرساندکه اینجانب حقیرهمچوهمیشه ارادتمندوخدمتگذارودست بوس بوده ایم وخواهیم بود اگرلایق بدونین واین افتخارنصیب بنده شودبتوانم به عنوان خادم وخدمتگذارتان زندگی راآغازکنیم باتشکروقدردانی بلحاظ مهرومحبت.