• چهارشنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400052014339
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک نماینده سابق مجلس:

در حوزه کرونا فرصت سوزی‌های زیادی کردیم

 در حوزه کرونا فرصت سوزی‌های زیادی کردیم

ایسنا/اصفهان یک نماینده سابق مجلس گفت: برای مقابله موثر با ویروس کرونا فرصت سوزی زیادی کردیم که علت این فرصت سوزی برخی بی‌تدبیری‌ها و اتخاذ تصمیمات اشتباه بود.

عباسعلی پوربافرانی در گفت و گو با ایسنا درباره وضعت کرونا در کشور، اظهار کرد: در پایان مجلس دهم اعلام کردیم که موضوع کرونا موضوعی نیست که درباره آن ساده انگاری شود و برای مقابله با آن همه دستگاه ها باید همکاری کنند. در حوزه بیماری های واگیردار اگر کوچکترین فرصتی را از دست بدهید جبران آن سخت می شود و در این باره برخی از فرصت‌ها از دست رفت.

وی افزود: علت از دست رفتن فرصت ها برای مقابله موثر با کرونا بی تدبیری و سستی برخی مسئولان بود. البته مردم با وجودی که در بسیاری از موارد به خوبی با دستگاه های اجرایی همکاری کردند، اما در برخی موارد پروتکل های بهداشتی را زیر پا گذاشتند که در نتیجه به این دلایل امروز در وضعیت حاد کرونایی قرار گرفته ایم.

این عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در حوزه عمومی وقتی قرار است کاری انجام شود باید همه دست به دست هم بدهند و اینگونه نیست که مسئولی حرکت کند، اما مردم در کنار او حرکت نکنند. در ابتدای راه، نظام تمام قد در برابر کرونا ایستاد و به نتایج خوبی هم برای مقابله موثر با این ویروس دست یافتیم، اما در ادامه مسیر برخی از بی تدبیری‌ها، فرصت سوزی ها و تصمیم‌های اشتباه سبب شد که دستاوردهای اولیه از بین برود.

پوربافرانی، تصریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که کشور را در شرایط خطرناک قرار داده است ضعیف عمل کردن در بخش واکسیناسیون عمومی است که انتظار می رفت در این حوزه بهتر عمل شود. البته هم اکنون مقداری واکسیناسیون سرعت گرفته است، اما در این حوزه فرصت زیادی را از دست دادیم و باید چند ماه زودتر تزریق واکسن کرونا را آغاز می کردیم. ویروس کرونا ویروسی با جهش‌های متعدد است که کار را برای مقابله سخت می‌کند.

وی ادامه داد: از طرفی زیرساخت‌های کشور دارای ایراداتی است که کنترل بیماری را سخت می‌کند. برای مثال در تعطیلی اولیه‌ای که وضع شد مردم حتی از خانه‌های خود بیرون هم نمی‌آمدند و هیچ ترددی رخ نمی‌داد، اما به مرور زمان این محدودیت ها رها شد و درصد رعایت پروتکل‌های بداشتی به حداقل خود رسید. اگر امروز هم تدابیری اندیشیده شود که پایداری نسبی را شاهد باشیم نباید همه چیز را رها کنیم تا این پایداری حفظ شود.

در عزاداری محرم می‌توان سنت امر به معروف را زنده کرد

این نماینده سابق مجلس گفت: درباره عزاداری محرم نمی‌توان این عزاداری را به کل تعطیل کرد. معمولا عزاداری محرم به شکل های مختلفی برگزار می‌شود و باید از عزاداری هایی که پر خطر است جلوگیری شود، اما اگر در فضای باز و با رعایت فاصله اجتماعی برگزار شود مشکلی ایجاد نخواهد کرد. بنابراین نوع عزاداری مهم است و مجلس امام حسین (ع) مقدس است، اما هدف از نهضت حسینی زنده کردن امر به معروف و نهی از منکر بود و در عزاداری‌های امسال می توان این سنت را زنده کرد. برای مثال دعوت به ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی امر به معروف است.

 پوربافرانی، افزود: اگر مدعی هستیم که باید عزاداری محرم تعطیل شود باید تمام ارکان جامعه را هم تعطیل کنیم و از هر رفت و آمدی جلوگیری کنیم، اما وقتی تعطیل نمی‌کنیم به چه بهانه ای می خواهیم عزاداری حسینی را تعطیل کنیم؟

وی خاطرنشان کرد: پروتکل‌های بهداشتی باید به شدت در جامعه رعایت شود و روند واکسیناسیون باز هم سرعت بیشتری پیدا کند. بیش از یک سال است که با کرونا زندگی کرده‌ایم و با برنامه ریزی مناسب می‌توان با این ویروس مقابله موثر کرد. کسانی که کوچک‌ترین علامتی از بیماری را دارند نباید در هیچ تجمعی شرکت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha