• پنجشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400052115248
  • منبع : نمایندگی قزوین

/جهاد دانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی/

جهاد دانشگاهی، الگوی موفقیت مدیریتی برای کشور است

جهاد دانشگاهی، الگوی موفقیت مدیریتی برای کشور است

ایسنا/قزوین رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: امروز بزرگ‌ترین مشکل کشور مدیریت ضعیف و سوء مدیریت است، جهاد دانشگاهی می‌تواند مصداق خوبی برای مدیران باشد و اگر در مدیریت‌های مهم و استراتژیک کشور از مدیریت جهادی جهاد دانشگاهی الگو بگیریم قطعاً می‌توانیم موفق‌تر باشیم.

فرشاد پیله‌چی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک‌نهاد انقلابی در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی فعالیت دارد و در این ۴۱ سال تلاش شده که در این سه عرصه برای نیازهای کشور و استان گام بردارد تاکنون نیز اتفاقات خوبی رقم خورده است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی در بخش‌های مختلفی ازجمله بسترسازی فرهنگی، مطالبه‌گری مردمی در حوزه رسانه، حوزه نشر دانشگاهی، توسعه و رشد دانشجویان، مرکز افکار سنجی ایسپا فعالیت داشته است، اگر بخواهیم به فعالیت‌های شاخص این حوزه اشاره‌کنیم پرورش نیروی متعهد و مؤمن و انقلابی شاخص‌ترین فعالیت فرهنگی است که در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین اظهار کرد: معتقدم هستم که افراد توانمند از دل دانشگاه‌ها بیرون می‌آیند، اگر بتوانیم بر استعداد و توان دانشجویان تمرکز و آن‌ها را در ساحت‌های مختلف در کنار تحصیل، تقویت کنیم قطعاً فردی اثرگذار و مفید تحویل جامعه خواهیم داد؛ درواقع می‌توان گفت یکی از نقش‌ها و فعالیت‌های جدی جهاد دانشگاهی در استان و کشور در این حوزه است.

وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی از دیرباز در حوزه توانمندسازی در کشور فعالیت داشته و امروز نیز این کار را انجام می‌دهد، چند سالی است که بحث اشتغال در کشور داغ است و جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهاد توسعه‌ای تلاش دارد این زنجیره ارزش را تکمیل کند، بنابراین علاوه بر توانمندسازی و آموزش فراگیران و مراجعه‌کنندگان به جهاد، اشتغال را هدف قرار داده است و سعی کرده در این زمینه به‌صورت جدی ورود پیدا کند.

پیله چی بیان کرد: جهاد دانشگاهی با توانمندسازی فراگیران کمک کرده است که این افراد در حوزه اشتغال تقویت و به‌سرعت وارد بازار کار شوند یا برای خودشان اشتغال فراهم کنند؛ در حوزه پژوهش نیز جهاد دانشگاهی توانمند شده و در حوزه‌های پزشکی، سلامت و درمان، فنی و مهندسی، کشاورزی و محیط‌زیست وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پژوهش می‌توان به چند فعالیت شاخص اشاره کرد از جمله مجموعه پژوهشگاه رویان که در حوزه سلول‌های بنیادی و ناباروری توانسته است نیازهای کشور را برطرف کند و سرآمد باشد، در چند سال اخیر نیز جهاد دانشگاهی در حوزه‌های فناورانه در چند طرح جدی ورود پیداکرده که برای کشور ارزآوری داشته و اشتغال ایجاد کرده است، درواقع در برخی از حوزه‌ها نیاز کشور به خارج را از بین برده است که این امر موضوعی مهم و نشان‌دهنده توجه به توان داخل است، برای مثال مته‌های حفاری تولید شده در جهاد دانشگاهی در شرکت نفت، دکل برق، بازوهای الکترونیکی در حوزه کشتی‌رانی و واگن‌های مترو مورد استفاده است و در این عرصه جهاد دانشگاهی توانسته مفید باشد.

بزرگ‌ترین مشکل کشور سوء مدیریت است

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین اظهار کرد: امروز بزرگ‌ترین مشکل کشور مدیریت ضعیف و سوء مدیریت است، با توجه به پتانسیل، ظرفیت، موقعیت جغرافیایی و منابع خدادادی موجود باید شرایط کشور بهتر از چیزی باشد که امروز مشاهده می‌کنیم، در برخی از حوزه‌ها مانند صنایع دفاعی وقتی تمرکز وجود داشته و مدیریت جهادی باشد توانستیم اتفاقات خوبی رقم بزنیم.

وی یادآور شد: اگر بتوانیم همین شرایط را در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش اقتصادی داشته باشیم موفق خواهیم بود، مدیریت فرهنگ جهادی را در حال حاضر با توجه به اتمسفری که وجود دارد در جهاد دانشگاهی مشاهده می‌کنیم، جهاد دانشگاهی می‌تواند مصداق خوبی برای مدیران باشد چراکه اگر در مدیریت‌های مهم و استراتژیک کشور از مدیریت جهادی جهاد دانشگاهی الگو بگیریم قطعاً می‌توانیم موفق‌تر باشیم.

پیله‌چی بیان کرد: در جهاد دانشگاهی افراد خود را به‌عنوان یک کارمند در نظر نمی‌گیرند و سعی می‌کنند کارهایی که انجام می‌دهند بهره‌وری و خروجی داشته باشد همین امر باعث می‌شود که کارها به نحو احسن و با چابکی بیشتری پیش برود، اگر همین روحیه را در حوزه‌های مختلف کاری در سراسر کشور در مناصب مختلف استفاده کنیم قطعاً می‌توانیم آینده موفق و روشن‌تری داشته باشیم، امروز در شرایطی قرار داریم که برای عبور از موانع و مسائل موجود کشور به فرهنگ و روحیه جهادی نیازمندیم.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی به‌نوبه خود توانسته در حوزه اطلاع‌رسانی گام‌هایی را بردارد که در این بخش از ظرفیت خبرگزاری‌های جهاد دانشگاهی یعنی خبرگزاری قرآنی ایکنا و خبرگزاری ایسنا استفاده می‌کند و این ۲ خبرگزاری به اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مردم جامعه کمک کرده‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: یکی از مشکلات ما عدم پیوند صنعت و دانشگاه است، صنعت و دانشگاه باید باهم پیوند داشته باشند چراکه این دو جداشدنی نیستند، در گام اول در کشور باید فعالیت‌های دانشگاهی به روز شود، نسل اول دانشگاه‌های آموزش‌دهنده بودند، در نسل دوم پژوهش را هم یاد گرفتند و در نسل سوم گفتند باید پژوهش‌ها را عملیاتی کنیم، هم‌اکنون در بسیاری از کشورها دانشگاه‌های نسل چهار ظهور کرده است که به دنبال کارآفرینی هستند، اما دانشگاه‌های ما همچنان در نسل یک و دو گیر کرده و این نقطه‌ ضعف جدی ماست.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین علل عدم پیوند صنعت و دانشگاه نداشتن زبان ارتباطی مشترک بین دانشگاه و صنعت است، صنعتگر ما دنبال این است که سریع به نتیجه برسد اما اساتید دانشگاه به دنبال تحقیق هستند و عجله ندارند بنابراین نیاز است که ادبیاتی بینابین تعریف شود، وزارت علوم باید شرایط را فراهم کند که پایان‌نامه‌ها به سمتی بروند که مشکلات صنعت را حل کنند، اگر صنعتگران با ادبیات دانشگاه آشنا شوند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

پیله‌چی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی باید این معضل را برطرف و زمینه ارتباط را فراهم کند، ۲ مجموعه مجزای صنعت و دانشگاه باید در کنار هم قرار بگیرند، جهاد دانشگاهی تاکنون به‌خوبی ورود پیداکرده و با تعریف پروژه عملیاتی این ارتباط را شکل داده است که می‌توان به دستاوردهای پژوهشی جهاد مانند تولید گیربکس اتوماتیک جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، انعقاد قرارداد با ایران‌خودرو، ساخت موتور پیشران متروی شهری تهران توسط جهاد علم و صنعت و تولید مته حفاری برای وزارت نفت توسط جهاد دانشگاهی خوزستان اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha