• جمعه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400052215500
  • خبرنگار : 50404

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

بسیاری از هیأت‌ها حتی مجوز برگزاری مراسم را هم ندارند

بسیاری از هیأت‌ها حتی مجوز برگزاری مراسم را هم ندارند
عکس آرشیوی است.

ایسنا/خراسان رضوی مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نظارت‌ بر نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری محرم، گفت: در بازدیدهای انجام شده مشاهده شد که بسیاری از هیات‌ها حتی مجوز برگزاری مراسم را هم ندارند.

علی‌اصغر حسنی شامگاه گذشته، ۲۱ مردادماه، در برنامه تلویزیونی «اشاره» سیمای خراسان رضوی، اظهار کرد: اگر نگاهی به این ایام در سال گذشته داشته باشیم، باید گفت که در سال گذشته وضعیت به این شکل بود که تعداد افراد فوت‌شده بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در کل کشور حدود ۱۳۰ نفر بود، اما اکنون وضعیت وحشتناکی پیش آمده و باوجود اینکه تجربه‌های بسیاری کسب کردیم که هزینه‌های زیادی هم داشت، به جای اینکه وضعیت بهبود پیدا کند، بدتر هم شده است.

وی افزود: عزاداری بخشی از مراسم دینی ما است، اما لازمه برگزاری‌اش این است که فاصله‌گذاری اجتماعی و اجتماعات را بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی که از طریق وزارت بهداشت به تمام سازمان‌ها ابلاغ شده است، رعایت کنیم. اگر بتوانیم موارد بهداشتی را رعایت کنیم شاید بتوانیم انتشار بیماری را بسیار کاهش دهیم. از همگی درخواست می‌کنم که به این موارد توجه کنند؛ چراکه هم سلامت متولیان برگزاری مراسم عزاداری برای ما دارای اهمیت است و هم سلامت افرادی که در آن شرکت می‌کنند.

پذیرایی در هیأت‌ها و برگزاری مراسم در فضای بسته ممنوع است

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: دستورالعملی که برای برگزاری هیئات مذهبی ابلاغ شده چندبخش دارد که بخشی از آن پیش از ماه محرم و بخشی از آن به تازگی به ما ارسال شده است. در دستورالعمل قبلی برگزاری مراسم هیئات مذهبی در فضای بسته نیز مجاز بود، اما با توجه به اینکه کشور در شرایط بدی قرار دارد این موضوع ممنوع شد. همچنین پذیرایی در هیئات مذهبی نباید اتفاق بیفتد و ممنوع است و اگر هیئات قصد دارند که نذورات خود را عرضه کنند، باید به صورت خشک و خام عرضه کنند و اگر برنامه‌ای برای پخت آن دارند، باید نذورات خود را درب منازل توزیع کنند.

زمان برگزای مراسم عزاداری بیش از ۲ساعت ممنوع است

حسنی با اشاره به لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فاز باز هیئات مذهبی و زمان برگزاری آن‌ها، خاطرنشان کرد: برگزاری هیئات در فضای باز باید به صورت یک‌سوم ظرفیت، به این صورت که برای هر نفر، چهار متر مربع در دو متر فاصله باشد و زمان جلسه بیش از ۲ساعت طول نکشد.

وی ادامه داد: وقتی تعداد هیات‌ها زیاد است، این ویژگی را دارد که تمرکز در یک مکان نیست و این موضوع به جلوگیری از اجتماعات کمک می‌کند، اما از طرفی نظارت هم بر آن سخت است. بالغ بر ۵۰۰ نفر از همکاران ما در خصوص نظارت بر هیئات مذهبی درگیر هستند که هم با سازمان تبلیغات اسلامی بازدید مشترک انجام می‌دهند و هم خود آن‌ها به صورت جداگانه بازدید انجام می‌دهند.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به حضور همیاران سلامت در فضای مراسم مذهبی، بیان کرد: در رابطه با نظارت از همیاران سلامت نیز استفاده کردیم و همیاران سلامت افرادی هستند که به صورت داوطلب، افراد را به شکل حضوری اقناع می‌کنند تا سرمایه‌هایی که انجام می‌شود را به بخش سلامت و افراد مبتلا به بیماری که نیاز مالی دارند ارجاع دهند.

۱۲۹ مورد تذکر به هیات‌ها در دو شب گذشته/ رعایت ۴۵ درصدی پروتکل‌ها

حسنی در خصوص درصد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هیئات و تعداد تذکراتی که در دو شب گذشته به هیئات متخلف داده شده، عنوان کرد: بر اساس آماری که روز گذشته به دست آوردیم، از ۱۴۵ بازدیدی که انجام پذیرفته پروتکل‌های بهداشتی در هیئات مذهبی ۴۵ درصد رعایت شده است‌. برخی از هیات‌ها بسیار خوب رعایت کردند که جای تقدیر دارد، اما در بازدیدهای انجام شده مشاهده شد بسیاری از هیات‌ها حتی مجوز برگزاری مراسم را هم ندارند. با این حال درصد رعایت پروتکل‌ها، امروز به ۵۴ درصد رسیده است. همچنین روز گذشته ۶۷ مورد تذکر به هیات‌ها داده شده بود و امروز ۶۲ مورد دیگر تذکر داده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس اخرین دستورالعمل ابلاغ شده از وزارت کشور، پخش پذیرایی در هیئات و ایستگاه‌های صلواتی ممنوع است؛ چراکه هم برای افراد پذیرایی‌کننده و هم برای افرادی که مراجعه می‌کنند و موجب ازدحام می‌شوند خطرناک است. در این خصوص ۵۰ مورد بوده است که امروز به ۶۲ مورد افزایش پیدا کرده است و همکاران ما در قالب گروه‌های نظارتی به آن‌ها تذکر دادند. همچنین استفاده از ماسک در هیئات مذهبی از ۶۰ درصد به ۶۵ درصد رسیده است و برخی از هیات‌ها اقدام خوبی در این خصوص انجام داده‌اند.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص نحوه برخورد با هیئاتی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنند، تاکید کرد: به مواردی که تخلف کرده باشند تذکر می‌دهیم و عین تذکر را به سازمان تبلیغات اسلامی و استانداری تقدیم می‌کنیم. در مرحله دوم تذکر این دستگاه‌ها در رابطه با هیئات تصمیم‌گیری می‌کنند و در مرحله سوم هیئات متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha