• شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۰:۱۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400052315795
  • خبرنگار : 71021

عربستان جای ایران را گرفت!

عربستان جای ایران را گرفت!

برخی شرکت‌های گردشگری در اروپا با حذف تورها و برنامه سفرِ ایران، عربستان را جایگزین کرده‌اند.

مهدی اشراقی، تورگردان ایرانی به ایسنا خبر داد: بعضی از شرکت‌ها و سامانه‌های رزرواسیون آنلاین گردشگری در اروپا به تازگی عربستان را به فهرست تورها و مقاصد سفر اضافه کرده‌اند، درحالی که دیگر اثری از تورهای ایران نیست. پس از برجام، ایران از پرفروش‌ترین برنامه‌های سفر برخی از این شرکت‌های توریستی در اروپا بوده است.

Explore یک شرکت معتبر بریتانیایی است که از سال ۱۹۸۱ میلادی در زمینه سفر و ماجراجویی فعالیت دارد و ۵۰۰ تور در ۱۲۰ کشور جهان اجرا می‌کند. گردش مالی این شرکت توریستی سالانه ۳۱۵ میلیون یورو گزارش شده است. تورهای خاورمیانۀ Explore در اروپا شناخته‌شده و معتبر است، قبلا هم تورهای ایران را عرضه می‌کرد، اما حالا به گفته اشراقی، تورهای ایران از فهرست مقاصد سفرش حذف شده، درحالی که مسافرانش را به مقصد تازه‌ای در خاورمیانه یعنی عربستان دعوت کرده است.   

در برخی پلتفرم‌های رزرواسیون آنلاین نیز دسترسی به برنامه‌های سفر ایران قطع شده، نمونه این اتفاق به تازگی در Tourradar افتاده است؛ شرکتی که در اتریش پایه‌گذاری شده و بیش از ۴۰ هزار تور را به نقاط مختلف دنیا برنامه‌ریزی کرده است. اشراقی، عضو جامعه تورگردانان ایران در این رابطه به ایسنا گفت: «تورردار» یک پلتفرم یا مارکت‌پلیس (Market Place) جهانی است که تعدادی از شرکت‌های ایرانی بسته‌های سفر خود را در آن به اشتراک گذاشته بودند. آن زمان به دلیل تحریم و نبود درگاه‌های بین‌المللی، مسافران از طریق این پلتفرم می‌توانستند تورهای ایران را به صورت آنلاین خریداری کنند، ولی با تشدید تحریم‌های ایران در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ابتدا به طور موقت بسته‌های سفر ایران از این سایت حذف شد و حالا حساب‌های کاربری شرکت‌های ایرانی مسدود شده است.

این اتفاق‌ها درحالی رخ داده که ایران از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ صدور ویزای توریستی را متوقف کرده و گردشگران خارجی که تا پیش از همه‌گیری کرونا برای مسافرت به ایران برنامه‌ریزی و هزینه کرده بودند، فعلا امکان انجام چنین سفری را ندارند.

از سوی دیگر، با توجه به وضعیت نامعلوم امنیت بهداشتی و واکسیناسیون کرونا در کشور، بسیاری از کشورها فعلا سفر به ایران را مسکوت گذاشته‌اند. این درحالی است که کشورهای دیگر در منطقه خاورمیانه از جمله ترکیه، امارات و عربستان به عنوان رقیب جدی، تبلیغات فشرده و گسترده‌ای را حتی در دوران همه‌گیری کرونا برای جذب گردشگران انجام داده و برنامه‌ریزی خود را برای ازسرگیری سفرهای بین‌المللی در آینده نیز مشخص کرده‌اند.

عربستان به عنوان رقیب تازه‌نفس در خاورمیانه، با واکسیناسیون بیش از ۳۰ درصدِ جمعیت کشورش و همچنین کنترل میزان ابتلا به ویروس کرونا، از اول ماه آگوست (حدود دو هفته پیش) مرزهایش را به روی مسافران و گردشگران واکسینه‌شده باز کرده و به تازگی هم اعلام کرده است که پس از یک سال وقفه، عمره را با حضور محدود اتباع خارجی برگزار می‌کند و حالا تورهای ماجراجویانه این کشورِ مرموز از نگاه گردشگران، روی تابلو تبلیغات آژانس‌های توریستی اروپا و آمریکا نشسته است.

عربستان از اواسط سال ۱۳۹۸، زمانی که تابو محدودیت ویزا را برای گردشگران خارجی برداشت، خود را به عنوان رقیب جدی در خاورمیانه مطرح کرد. حالا هم روزنامه‌های اسپانیایی گزارش کرده‌اند عربستان سعودی برای تغییر دادن مقر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از مادرید تمایل نشان داده است.

تا پیش از سال ۲۰۱۹، ورود زنان مجرد به این کشور تقریبا غیرممکن بود، اما از ۲۸ سپتامبر آن سال، با صدور ویزای فرودگاهی و اینترنتی برای اتباع ۴۹ کشور، این محدودیت برداشته شد. با سقوط بهای نفت در سال ۲۰۱۵، عربستان طرحی را کلید زد که تا سال ۲۰۳۰ با اصلاح نظام اقتصادی و کاستن میزان وابستگی به درآمد نفت، شمار گردشگران داخلی و خارجی‌اش را به عدد ۱۰۰ میلیون نفر برساند که البته بسیاری این چشم‌انداز عربستان را «رؤیایی فانتزی» و یا «جاه‌طلبی مقامات سعودی» تعبیر کرده‌اند.

غفلت از بیش‌فعالی رقیبان جدی‌ای همچون عربستان درحالی است که در یک سال گذشته به رغم درخواست‌های مکرر فعالان گردشگری در ایران برای تعیین تکلیف ویزای توریستی، هنوز برنامه مشخصی برای صدور این ویزا و ازسرگیری سفر گردشگران خارجی به ایران تعیین و اعلام نشده است. از سوی دیگر، به خاطر ملاحظات و انتقادهای ستاد کرونا به موضوع سفر، متولیان گردشگریِ ایران در بازار بین‌المللی و دنیای تبلیغات، دست به سکوتی طولانی زده‌اند که این بیم را ایجاد می‌کند که با ادامه این رویه، ایران از دیگر رقیبان خاورمیانه عقب و حتی باز بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۰:۴۶

عربستان جای ایران را گرفت. آن هم در صادرات برق به عراق. آن هم در شرایطی که ما نمی توانیم نفت صادر کنیم! راستی شما دنبال چی هستین؟ قاتل بروسلی؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۱:۴۳

به درک.می خایمشون چی کار

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۲:۴۶

طرف میاد کشور ما هزار انگ بهش می‌چسبانند نمیاد دیگه

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۲:۰۳

خوب گفتی . دمت گرم

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۳:۰۰

اصلا عربستان با ایران قابل مقایسه نیست. ایران ازنظر گردشگری وآثارباستانی اصلا یک چیز دیگه است. مثلا عربستان می خواد کدوم شهررا با اصفهان برابر کند یا شیراز یا کرمانشاه ویا تبریز اردبیل. شهرهای شمالی هم یک جوردیگر. البته مکه ومدینه جدا واقعا نمیشه باهیچ شهرایران درزمینه گردشگری زیارتی مقایسه بشه. ولی من فکرمی کنم اروپایی ها برای زیارت واعمال حج نمیان.!!!!!! پس جای تعجب داره نصف عمرشون برفنا

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۳:۳۶

باسلام،کافیست چندگروه حرفه ای رااستخدانموده وازتمام مکانهای دیدنی ایران درسایتهای مربوطه خارجی تبلیغ ایران نمایند،باتشکر

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۴:۰۲

عربستان سعودی قطعا در جذب گردشگر از ما بینهایت جلوتره ، اگر درآمد حج رو بخواییم به تنهایی محاسبه کنیم از درآمدهای المپیک و جام‌های جهانی به مراتب بیشتره ،فقط از ظرفیتهای گردشگری حج بهره برداری تبلیغاتی کنند میتونن از همه دنیا. مخاطب جمع کنند ، برعکس ما که در کشورمون هیچ عزمی برای تبلیغات گردشگری وجود نداره ،سعودیها بیشترین عطش رو برای این کار دارند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۴:۰۴

خخخخ گردشگران کدوم منظره یا قدمت تاریخی عربستان رو باید ببینن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۵:۰۸

من مادرم که با ویزای یکماه درمانی وارد شده با توجه به اینکه گواهی پزشکی هم داشته و طول درمان داشت باز هم ویزا را تمدید نکردن گویا گروهی داخل کشور قصد دارن علاوه جلوگیری از ورود ارز تورستی به کشور صنعت گردشگری و درمانی را هم همچون دیگر صنایع با خاک یکسان کنند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۶:۲۶

😂🤣😂🤣😁😂🤣😂😉😂🤣

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۶:۵۷

قدم به قدم به سوی انزوای کامل

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۸:۱۰

سلام پول می دهند تا توریسم ج کند ،عربستان چی داره که بخواهد جای ایران بزرگ را بگیرد ،بزودی توریست ها خواهند فهمید که عربستان به سفر مجانی هم نمی ارزد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۸:۳۴

بله این هم از سیاست غلط و جاه طلبی مسئولین

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۸:۳۵

دولتِ انگلستان بعنوان پیر استحمار ، همیشه دست به چنین تزویراتی می‌زند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۸:۵۷

تودنیاچه چیزمون به ادم بردکه این یکی ببره

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۹:۳۲

با این وضع کرونایی حق دارن نزارن بیان نه راه بدن بریم

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۹:۵۴

عربستان خیلی وقت است جای ایران را گرفته است شما خواب بودید.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۰:۲۴

عیب نداره مسولان که براشون فرقی نداره چه بر سر صنعت توریسم ایران آمده

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۰:۵۵

بنظر من خیلی خوبه اقتصاد خراب بشه چون هرچی رونق اقتصاد بیشتر میشه فقرا وضع بدتری پیدا میکنند وثروتمندان قویتر میشند این پروژها که افتتاح میشه بعدش کالاها بیست درصد گرون میشه این چه ابادانیست؟مثلا یه جاده میسازند قبلش هندونه کیلو هزار بود بعدش میشه پنج هزار خوب این جاده به چه دردی میخوره؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۱:۱۲

۱۰۹ کشور جهان با نیرنگ و جاسوسی یهود در پی ویرانی ما هستند...به ۳۱۰ ماهواره دشمن بالای سرت نگاه کن.به منافقین محیط زیست نگاه کن...جایی برای توریست مانده.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۱:۴۰

به نظرم ایران در هیچ چیزی دیگه برنامه ریزی نداره و تبلیغات موثری نمی کنه. چون از نگاه مسئولین حقوق بگیره اهمیتی نداره که ارز وارد کشور بشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۱:۴۶

ای کاش هیچ گردشگری توایران نیایدچون،هیچ سودی نداردچراچون سرمایه دارهای ما اجناس و....راحت به خودایرانیان قالب میکنندچه برسدبه .....باید اول ریشه ای حل بعد.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۱:۴۹

هیچ اشکالی نداره مابیدی نیستیم که بااین بادها بلرزیم.بازم صبرمیکنیم تاشرایط مثل سابق بشه ما صبرمون اندازه نداره. مرگ بر........

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۱:۵۸

این رومیگن عقب ماندگی ما ایرانیها عربها سبقت گرفتن ورفتن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۲:۰۰

سفر در عربستان مگر برن مکه حاجی بشن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۲:۳۲

حتما شهروندان یهودی ومسیحی اروپا برای ورود به مسجد ونبی وخانه کعبه واماکن مقدس به عربستان خواهند رفت . وبا شروع موشک باران مقاومت یمن چگونه می توانند فرار کنند .

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۲:۵۳

خوب کل مردم دنیا اگر برای گردشگری میرن اول چیز ارامش وخیال راحت وتفر یح ودر کنارش تماشای دیدنی های اون محل هست واضح جای برن که بادلهره واضطراب نباشند حالا ایران سراسر جاهای دیدنی ارامش که نباشه براشون هیچ جذابیتی نداره

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۲:۵۶

خب مشخصه ایران هم مثل عبرستان کاباره ومشروب فروشیهارو ازاد بگذارد 100درصد توریست بیشتر وارد کشور میشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۳:۰۱

چه گردش گر بیاید چه صادرات نفت برقرار شود آنقدر دزد داریم که به مردم چیزی نمیرسد بگذار لااقل جاسوسان کمتر با هم دیگر تماس مستقیم داشته باشند یا بخواهند برای آقازاده ها دلار سفارش بدهند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۳:۴۱

کم کم داریم از کره زمین حذف میسیم

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۴:۱۷

😥

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۴:۳۷

ما میگیم وای به حال افغانستان ولی اگه دقت کنیم میبینیم ماازهمه بدبختریم چون صرافی ها همینکه بفهمن ایرانی هستی داداییت بلوکه س

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۵:۰۰

برن برهوت صحرا رو تماشا کنند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۵:۰۲

مردم از این باغ بری می‌رسد خوب اینم مثل فرش ایرانی فدای سرتون

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۵:۲۱

فقط بیابونه چی ببینن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۵:۳۵

اینم مثل بقیه موارد به درک که از بین رفت مگه این اولین موردی که به ضرر کشور بوده و کک کسی هم نگزیده

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۷:۳۳

اینا رو ولش لطفا از مسئولین با کفایتمون درخواست میکنیم تو روخدا ساعت قطع برق رو اطلاع رسانی کنید وسایل برقی گرونه و ما تو فقر مطلقیم خواهش میکنم این یکی رو مدیریت کنید بخدا اگه بلد نیستید الان یادتون میدم،: قبل از قطع برق باید یک پیامک بفرستید ممنون از مسئولین انقلابی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۸:۰۴

علی برکت الللللللله

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۹:۴۲

خخخخخخخ... گردشگران میخان کدام آثار تاریخی درعربستان ببینند؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۲۰:۰۷

تو بیابان سرخ پیش وهابیها کجاش شبیه جایرگردشگریست حتما صهیونیستا میرن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۲۰:۳۳

انگار ما داخل کشور نیسیم.خخخ.بعد برجام توریست زیاد شده بود؟؟؟ شاید منظورتون جاسوسای انگلیسه🤣

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۲۰:۳۵

خیلی خوبه که میگید تو عربستان چی داره میگذره و باعث میشه که ایرانیهای خلاق و با استعداد فکرای خفن بکنن تا مسافرای خارجی بدون واسطه بتونن راحت بیان ایران و بشه براشون یه خاطره چون مردم ایران مهمون نواز و با مزه هستن و با کلی غذاهای خوشمزه و رفتار بامزه به مهموناشون خال میدن و مهمونا خارحی مثل خاطره خوب برا دوستاشون تعریف میکنن که خیلس بهتر از بیلبورد یا تبلیغ دیگه ایه

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۲۱:۳۲

از تمام دنیا عقب افتادیم نه فقط کشور عربستان سعودی کشور جنگ زده در حال سقوط افغانستان تو شبکه زنده بی ارزش ترین پول دنیا رو پول ایران معرفی میکنه کشوری که سر و ته نداره ما کشوری داریم که دنیا بهش حسادت میکنن چرا اینقدر بدبختیم برای لقمه نون سگ دو میزنیم و به جایی نمیرسیم پس

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۲۲:۰۸

فقط ایران

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۰۰:۴۴

اصلا ناراحت نباشیم در عوض ما انرژی هسته ای نیمه کاره داریم که هم گردشگر و اقتصاد و صنعت و صادرات و واردات و ارتباط با دنیا رو آزمون گرفته.😄😄😄

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۰۲:۳۹

هر جایی که امکانش وجود داشته یه تعداد ایرانی که نظر دادن .که چی بشه ما نتیجه سخنان ارزشمند شما رو میبینیم تو این مملکت که هر کسی ساز خودشو میزنه . دست بردارید از این حرف ها دیگه چرا بابت همه چیز نظر میدین در صورتی که منطق حرفاتون به اندازه ی یه بچه ۵ ساله است .

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۰۳:۲۶

اقایون هنوز نتوانستن قیمت مرغ و تخم ومرغ بعد از دو سه سال ثابت کنند بعد به فکر گردشگر و توریست باشند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۰۸:۲۰

تبریک ب ملت همیشه حاضر در صحنه

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۱:۴۴

بهتر چیزیش که به ما نمیرسه همون بهتره نیان تا چیزی تو جیب یه مشت د.ز.د نره

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۱:۵۳

خوبه کم کم تعداد حاجیامون زیاد میشه حاجی اروپایی 😅😅

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۲:۰۰

دیگه کم مونده افغانستان جای ایرانو بگیره آخه ما که از نظر همه چی از عربستان جلو تریم عربستانی ها فقط نفت دارن و با پول نفتشون همه چی رو میخرن ماکه آثار باستانی های زیادی داریم و همشون هم از معروفترین های جهان هستند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۲:۳۷

فیلم سیمپسون هارو دیدید که شهرشون از رو نقشه پاک میکنن ایرانم همینطور دارن کم کم رو نقشه حذفمان میکنن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۲:۳۸

مسئولان دولت علی برکت الله دزدن همش به خودش هم دزد بود به مردم هم گه چیزی نمیرسه که قیمتا بیکاری همه چی رفت بالا 😒

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۳:۱۷

واقعن عربستان جای ایران رو گرفت

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۶:۰۱

فعلا کرونا مهمترین چالش است . البته باید برای بعد تلاش کرد . عمده عربستان شن و ماسه است امروز ورزش هم باز تاب سیاست است گردشگری هم همینطور

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۶:۵۸

عربستان جای ایران را در صادرات برق به عراق گرفته ان هم در شرایطی که نمیتوانیم نفت صادر کنیم چرا نیرو گاه ها را گسترش‌ندادن آقا روحانی و سر کار خانم ابتکار راستی چی داری میگی گردشگری میدونی تو کشور ما داره معکوس انجام میشه میدونی چقدر ارز خارج میشه از کشور به واسته رفتن مردم به ترکیه و مناطق آزاد ایران اونقدر جا دیدنی و تاریخی داره که با عربستان قابل مقایسه نیست چی داری تحویل مردم میدی ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۸:۵۳

ما تمرکزمان را باید بگذاریم روی کشور های همسایه مخصوصا چین هم بدلیل جمعیت بالا هم وضع مالی رو به بهبود، منتها چینی‌ها را کمی باید زمینه های مسافرتییشون را فراهم کنیم و البته دیگر کشورهای همسایه رو!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۲۳:۴۱

نمی دونم چی بگم فقط می تونم بگم مرگ بر.....

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۵ ۱۱:۴۳

حق و وجدانن بگم عربستان جاهایی داره که مال زمان حضرت محمد من رفتم عربستان جاهای جنگشون اینقدر خطرناک بود وقتی میخواستم بیام پایین از ترس همونجا ۲ ساعت موندم بهش میگن خندق یا جاهای دارن قبرستوت بقیع که امام ها جعفر صادق و امام ..... دارن ام البنین هم همینطور ولی اهمیت نمیدن چون وهابی هستن یا قبر امام حسن عربستان از لحاظ مکان های دیدنی از ایران کمتره ولی از لحاظ دینی بیشتره

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۵ ۱۵:۵۲

عربستان خیلی اثار باستانی بهتر از ایران داره ولی مثل ایران پر مدعا نیست جاهای بکر وزیبایی داره که اصفهان وشیراز به پاشون نمدسه ودر ضمن با پوشش خارجیا کاری ندترن اونا اگر بخوانبخوان تبلیغ مراسم حج بکنن بزرگترین کشور تریستی محسوب میشن ما یه تخت جمشید داریم اونه کوروش هر ستونش از یه جا اورده چرا مردم ایران اینقدر حسود

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۴ ۲۱:۵۱

نه داداش خیلی غلط املایی داری مگه عقلت کم شده عربستان افیون نداردماداریم آنجا کسی دزدی کنه حدش می کنند اینجالوح تقدیرهم بهش میدن حتی مسولین الی برکت الله