• شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400052316329
  • خبرنگار : 71402

بایدن می‌خواهد مانع تکرار سرنوشت پایتخت ویتنام برای کابل شود

بایدن می‌خواهد مانع تکرار سرنوشت پایتخت ویتنام برای کابل شود

شبکه سی.ان.ان به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد، اقدام "پرتکاپوی" واشنگتن برای اعزام نیرو به افغانستان به برای تخلیه کارکنان سفارتش در کابل یک نشانه دیگر از این است که جو بایدن، اکنون که طالبان به پیشروی ادامه می‌دهد می‌خواهد از وقوع "لحظه سایگون" جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این منبع مطلع ظاهرا به تصرف یا به عبارتی آزادسازی سایگون، پایتخت ویتنام به دست ارتش خلق ویتنام در سی آویل ۱۹۷۵ اشاره داشت. این تحول پایان جنگ ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ ویتنام را رقم زد؛ یک درگیری نظامی میان ویتنام شمالی تحت حمایت چین و شوروی و ویتنام جنوبی مورد حمایت آمریکا و متحدانش.

سقوط سایگون نشانه شکست آمریکا و جبهه ویتنام جنوبی٬ پایان جنگ ویتنام و آغاز دوره رسمی کمونیست شدن ویتنام بود.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، به سی.ان.ان گفت: در رابطه با افغانستان، استقرار هزاران نیروی آمریکایی در این کشور جنوب شرق آسیا بدین معناست که مقام‌های دولت آمریکا به احتمال سقوط دولت کابل رسیده‌اند و اینکه این سقوط از نظر شهروندانش می‌تواند لکه‌ای روی میراث همیشگی سیاست خارجی بایدن باشد.

این منبع مطلع گفت که دیدگاه برخی از متحدان آمریکا این است که تصمیم خروج بایدن و کاهش تعداد نیروها عمدتا بر پایه ملاحظات سیاسی داخلی گرفته شده است نه سرنوشت نهایی خود افغانستان.

همچنین یکی از محققان موسسه صلح بین‌الملل کارنگی ایندومنت هشدار داد که این اوضاع می‌تواند به ضرر دولت بایدن تمام شود. او به سی.ان.ان گفت: بایدن قرار است با خروج از افغانستان روی چین تمرکز کند. اما حقیقت این است که وقوع یک جنگ داخلی یا یکه تازی طالبان در افغانستان نیازمند آن می‌شود که توجهی بیش از گذشته به آن معطوف شود.

این اظهارات به دنبال آن مطرح می‌شود که روز جمعه سخنگوی پنتاگون گفت تصمیم برای اعزام چند هزار نیروی آمریکایی به افغانستان "آماده سازی محتاطانه" برای کمک به مقابله با هر سناریوی ناخوشایند است. روز پنجشنبه دولت بایدن تصمیم گرفت ۳۰۰۰ نیرو برای کمک به برنامه وزارت خارجه آمریکا به کابل اعزام کند تا به تخلیه پرسنل آمریکایی و افغان‌های متقاضی ویزای ویژه کمک کنند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۷:۵۳

به فضل خدا جبهه دیگر در افغانستان به نفع مقاومت رقم میخوره وزیر نظر جمهوری اسلامی طالبان احمق را میشه مهار کرد وازشون استفاده بشه امپراطوری بزرگ ایران از شرق وغرب در حال وقوعه تنها جا ی باقی مونده شمال جایی که اردوغان احمق در ترکیه قراردارد .

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۳:۰۰

اینقدری که برات وسعت خاک مهمه ، وسع مردم اون خاک هم برات مهم هست؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۶:۴۲

توهم و خیانت به آرمان های انقلاب اسلامی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۹:۴۰

بایدن گوه خورده با جد و آبادش

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۹:۰۸

اصلا از اهداف و سیاست های امریکا برای خروج سر در نمیارم میتونست بمونه و طالبان رو توی سوراخ موش نگه داره

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۹:۴۱

هر ملتی باید خودش سرنوشتشو تعیین کنه اگه به هوای امریکا وکشورهای دیگه بشینه سرنوشتش مثل افغانستان میشه اونا به فکر منافع خودشون هستن نه منفعت کشورهای دیگه دمکراسیشون تا اونجا ادامه داره که منافعشون بخطر نیفته هیروشیماوویتنامو فراموش نکنین

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۲۱:۳۵

نخود همه اش هم دلسوز شد ارواح باباش

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۵ ۰۸:۰۱

محسن اشتباه نکن ...

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۵ ۱۰:۳۲

الان موقع الحاق کامل افغانستان به ایران است و همسایه شدن با چین اگه زرنگ بودیم