• دوشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۰:۱۶
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400052517566
  • خبرنگار : 50294

طغیان کرونا در سایه بی‌خیالی

طغیان کرونا در سایه بی‌خیالی

ایسنا/کردستان شهر به مدت یک هفته تعطیل شد! خبری بود که حکایت‌ها داشت از سهل‌انگاری و عدم رعایت مردمی که به خیال خود همین که واکسن کرونا به بازار آمده است، می‌توانند با خیال راحت به زندگی عادی خود بازگردند.

بحث امروز و فردا نیست! دو سالی می‌شود که از عمر کرونا در میانمان می‌گذرد و هرروز بیشتر از دیروز قربانی می‌گیرد و آدم‌ها را به سوگ عزیزانشان می‌نشاند.

کرونا ویروسی منحوس که منتظر کوچکترین سهل‌انگاری است تا بیش از پیش اوج بگیرد و جان انسان‌ها را به خطر بیندازد، به موج دوم و سوم و چهارم راضی نشد که شهر را در پیک پنجم فرو برد؛ آن هم در حالی که کرونا دلتا در کشور جولان و میزان مرگ و میرها را افزایش و هرروز تنی چند را راهی بیمارستان و گورستان می‌کند.

اوایل اسم کرونا که می‌آمد لرزه بر اندام انسان می‌افتاد که مبادا خود یا عزیزانمان به آن مبتلا شویم، بدون چون و چرا در قرنطینه می‌ماندیم و دستکش و ماسک و الکل نیز جزو لاینفک زندگی انسان شده بود؛ حال وقتی به خیابان و پارک‌های شهر نگاهی بیندازیم تنها چیزی که نمی‌توانیم ببینیم ماسک و دستکش و ضدعفونی‌های گاه به گاه است، فاصله اجتماعی هم مضحک‌ترین عبارت این روزها است! گویی مردم بیخیال کرونا شده‌اند؛ اما کرونا نه!

سخت بود در قرنطینه ماندن و دوری از عزیزان، اما اوایل شیوع کرونا با همه سختی‌هایی که با خود داشت در خانه ماندیم و از دور عزیزانمان را ملاقات کردیم، هنوز ممنوعیت تردد در شب‌ها هم اعمال نشده بود اما در خانه می‌ماندیم؛ حال با وجود اعمال محدودیت‌ها و تهدید به جریمه‌های سنگین همچنان ترددها تا پاسی از شب ادامه دارد.

اوایل در تالارهای عروسی بر روی همه بسته شده بود و عزاداری‌ها به صورت مجازی برپا می‌شد، اما امروز بعد از گذشت دو ماه ترس حضور از عروسی‌ها و عزاداری‌ها از بین رفته و مراسم‌ها با شکوه‌تر و پرجمعیت‌تر از قبل برگزار می‌شوند.

در حال حاضر نیز تزریق واکسن کرونا به گروه‌های سنی متفاوت بیش از پیش باعث عادی انگاری‌ها شد، در نهایت مجموع این رفتارها سبب شد که کردستان و حتی کشور در موج پنجم کرونا غرق و شهر و ادارات و اصناف مختلف را در تعطیلی محض فروبرد.

از مردم هم که در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی سوال شود در این شرایط سخت اقتصادی خسته‌تر از آن هستند که بخواهند به کرونا فکر کنند و یا وقتی برای فکر کردن به کرونا ندارند.

وقتی زور نان به جان می‌چربد

جبار می‌گوید: مشکلات اقتصادی و معیشتی این روزها خطرناک‌تر از کرونا است و شرایط زندگی گاهی با آدم کاری می‌کند که برای نان بیشتر از جان بجنگد و هر خطری را به دوش بکشد.

یکی از آرایشگران سطح شهر سنندج نیز می‌گوید: دو ماهی می‌شود که تقریبا هر روزه و بلااستثنا ده دوازده عروس را در روز پذیرش می‌کنم و حرف‌های آن‌ها گواه بر این است که عروسی‌ها به قوت خود باقی هستند.

یکی از آتلیه‌های فیلمبرداری نیز می‌گوید: تقریبا هرشب ما فیلمبرداری داریم از عروسی گرفته تا تولد و این روزها حتی برای تعیین جنسیت بچه نیز ما فیلمبردار مراسم‌های باشکوه و با جمعیت بسیار زیاد هستیم.

ادامه می‌دهد: گرچه برگزاری مراسم در زمان شیوع کرونا کار درستی نیست و یا حتی به این فکر کنید که ما هم در این شرایط سخت نباید کار کنیم! اما کرونا با آمدنش خسارت زیادی را به شغل ما وارد کرد و از سوی هیچ سازمان و ارگانی حمایت نشدیم؛ به ناچار مجبور هستیم که به کار خود ادامه بدهیم.

فاطمه دختری که از همان اوایل شیوع کرونا مادر خود را از دست داده نیز می‌گوید: اگر مردم می‌دانستند مرگ عزیزان آن هم آنقدر غریبانه چقدر سخت و وحشتناک است هیچوقت حاضر نمی‌شدند سور و سات عروسی را راه‌بیندازند و یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند.

از تعطیلی یک هفته‌ای تا محدودیت شدید ترددهای بین استانی

طبق تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونای کشور از امروز به مدت یک هفته به منظور مهار کرونا محدودیت‌های شدید تردد بین استانی و تعطیلی ادارات دولتی و خصوصی و مشاغل و اصناف اعمال خواهد شد.

همگام با سراسر کشور ادارات دولتی کردستان تا شنبە آیندە تعطیل هستند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اعلام کرد همزمان با سراسر کشور ادارات کردستان از فردا دوشنبە تا پایان وقت اداری سی‌ام مردادماە سالجاری تعطیل است.

محمد ابراهیم زارعی معاون سیاسی و امنیتی استانداری کردستان، به مصوبات ستاد ملی کرونا جهت کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا اشاره و اظهار کرد: ادارات و سازمانهای دولتی از دوشنبه تا پایان وقت اداری شنبه سی‌ام مردادماه ۱۴۰۰ تعطیل است و همزمان منع تردد از امروز یکشنبه بیست و چهارم مردادماه به مدت دو هفته اعمال می گردد.

وی اضافه کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، با پشتیبانی نیروی انتظامی تردد به شهرهای قرمز  و نارنجی( ممنوعیت تردد بین استانی، پلاک های غیر بومی) از ساعت ۱۲ روز یکشنبه بە اجرا گذاشتە شده است.

زارعی با بیان اینکە صدور هرگونه مجوز تردد برای خودروهای شخصی( بە استثنای مجوز درمان) در بازە زمانی فوق الذکر ممنوع است، عنوان کرد: کلیە مجوزهای صادره قبلی تا پایان محدودیت اعلام شده ملغی می گردد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان استفاده از ظرفیت بسیج برای تامین نیروی مورد نیاز نیروی انتظامی وهمکاری وزارت راه و شهرسازی جهت کنترل بهتر مبادی ورودی و خروجی را از دیگر مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا خواند و گفت:  هم اکنون کشور درگیر یک پیک سهمگین کرونا است، لذا از تمامی شهروندان گرامی خواهشمندم نسبت بە رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی عنایت خاص داشتە باشند.

آغاز ممنوعیت تردد بین استانی در کردستان

رئیس پلیس راهور استان کردستان از آغاز طرح ممنوعیت تردد بین استانی از روز یکشنبه، ۲۴ مردادماه تا پنجم شهریورماه خبر داد.

سرهنگ برزو مرادی، اظهار کرد: با توجه به وضعیت شیوع دلتا ویروس در کشور و شدت شیوع این بیماری ممنوعیت تردد بین استانی از امروز، ۲۴ مردادماه در محورهای مواصلاتی استان آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح تا صبح روز شنبه پنجم شهریورماه ادامه خواهد داشت، افزود: در این راستا تمام مجوزهای صادر شده قبلی باطل شده و اگر کسی نیاز به سفر بین استانی ضروری دارد باید از فرمانداری های شهرستان های استان اقدام کند.

رئیس پلیس راهور استان کردستان از بسته شدن مبادی ورودی به استان همزمان با اجرای این طرح خبر داد و گفت: در راستا اجرای این طرح تمام خودروهای با پلاک‌های غیرقومی مشمول جریمه خواهند شد لذا باید رانندگان استانی نسبت به تعویض پلاک خود هرچه زودتر اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح محدودیت تردد شامل سفرهای داخل استانی نمی شود، خاطرنشان کرد: در این مدت طرح ممنوعیت تردد از ساعت ۱۰ شب تاسه صبح نیز در داخل استان نیز اجرا می شود.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha