• دوشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400052518098
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۲۵ مرداد

تحلیل‌ها از تحولات افغانستان/کابینه سیزدهم در دست بررسی/وضعیت مذاکرات ایران و عربستان

تحلیل‌ها از تحولات افغانستان/کابینه سیزدهم در دست بررسی/وضعیت مذاکرات ایران و عربستان

تحولات افغانستان/ کرونا ویروس/ کابینه سیزدهم و ... از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، تحولات اخیر افغانستان از موضوعات مهم خبری این روزهاست و امیر علی ابوالفتح  کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اینکه چرا آمریکا دو دستی افغانستان را تقدیم طالبان کرده؟ معتقد است که برای دولت آمریکا در حال حاضر چندان مهم نیست که چه کسی درافغانستان مسئولیت را برعهده می گیرد یا وضعیت حقوق بشر و زنان در این کشور چگونه باشد بلکه برایشان این مهم است که افغانستان کانونی برای حمله به آمریکا و پرورش تروریست‌ها برای ضربه زدن به این کشور نباشد.

به اعتقاد علی رستمی کارشناس مسایل افغانستان نیز بازگشت نیروهای نظامی آمریکا به افغانستان برای تضمین مذاکره با طالبان است، که در توضیح آن می گوید: یکی از اهداف قدرت های بزرگ برای انتقال نیروهای نظامی به افغانستان این است که با استعفای اشرف غنی بتوانند طالبان را نیز پای میز مذاکره بنشانند و حکومتی مرکب از هر دو طرف ایجاد شود. این نوعی تضمین مذاکره با طالبان است که دارد انجام می‌شود.

همچنین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی با تاکید بر اینکه همچون ۴۰ سال گذشته پشتیبان مردم افغانستان و خواست و اراده آنها هستیم،‌ نوشت: دی ماه ۹۷ در سفر به کابل جلسه پرچالشی با رییس جمهور افغانستان داشتم. سخنان سوزناک امروز وزیر دفاع این کشور ترجمان آثار اشغال ۲۰ ساله افغانستان توسط آمریکا و عمق نفوذ و تاثیرگذاری واشنگتن در دولت این کشور بود. همچون ۴۰ سال گذشته پشتیبان مردم افغانستان و خواست و اراده آنها هستیم.

با توجه به تحولات افغانستان سید ابراهیم رئیسی وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی را موظف کرد ضمن رصد دقیق و پیوسته تحولات افغانستان، مراتب را به رئیس جمهور گزارش کنند.

رئیس جمهور، در گفتگو با وزیر امور خارجه نیز گفت :‌ شکست نظامی و خروج آمریکا از افغانستان باید به فرصتی برای احیای زندگی، امنیت و صلح پایدار در این کشور تبدیل گردد.

اخبار دیگر با محوریت افغانستان را در لینک های زیر بخوانید.

گفت‌وگوی ظریف و نماینده ویژه چین در امور افغانستان

واکنش توییتری نمایندگان به تحولات افغانستان

پس از ۲۲ سال افغانستان وارد ناامنی جدیدی می شود

در معرکه نبرد اعتقادات برنده را تعیین می کند نه تسلیحات

هیچ تضمینی نیست که مسافران شمال سالم برگردند/ مازندران بحرانی است

***

انتقاد محمد حسن آصفری از عملکرد موسسات رازی و انستیتو پاستور در تامین سرم و واکسن مورد نیاز مردم از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

این عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: موسساتی چون ‎رازی و ‎انستیتو پاستور ایران توقع چه نمره ای از مردم دارند؟ با گذشت حدود ۲ سال از همه گیری ‎ویروس کرونا درخصوص رفع بحران ‎کمبود سرم و نیاز مردم به ‎واکسن چه کرده اند؟ در این موسسات چه می گذرد؟

سید ابراهیم رئیسی هم در جلسه هیات دولت با اشاره به تعطیلی اضطراری ۵ روزه با هدف مهار موج پنج کرونا در کشور، خطاب به اعضای دولت تاکید کرد: این تعطیلات نباید وقفه ای در خدمت رسانی و انجام وظایف دستگاه ها ایجاد کند.

انتقاد وزیر پیشنهادی ارتباطات از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی هم از خبرهای پربازدید امروز بود.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با اشاره به اظهارات وزیر پیشنهادی ارتباطات در کمیسیون اقتصادی گفت که آقای دکتر زارع پور اشکالاتی را به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی وارد می داند و معتقد است که فضای مجازی می تواند فضای مزیت ساز و مولفه قدرت برای جمهوری اسلامی باشد اما در هر حال تکنولوژی آسیب هایی دارد که باید برای آن تدبیر کرد.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم استاد دانشگاه امام صادق(ع)  با اشاره به اینکه نسبت به تعدادی از این آقایان شناخت خوبی دارم،  از تیم اقتصادی کابینه پیشنهادی سیزدهم حمایت کرد.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

باغگلی از آنچه در فضای رسانه‌ای ساخته شده، مسلط تر بود

معرفی «وحیدی» برای وزارت کشور نقطه قوت دولت جدید است

وزیر پیشنهادی کشور دارای سوابق درخشانی است

نقدی بر غیبت زنان در کابینه پیشنهادی رییسی

قول وزیر پیشنهادی علوم برای پیگیری ویژه موضوع کنکور و حل مشکلات

همچنین امروز  برنامه های  وزرای پیشنهادی بهداشت و امور خارجه در کمیسیون فرهنگی /  وزیران پیشنهادی کشاورزی و خارجه در کمیسیون قضایی / وزرای پیشنهادی کار، دفاع، میراث فرهنگی و کشور در کمیسیون اصل ۹۰ / وزرای پیشنهادی راه، نفت، ارتباطات، اقتصاد و نیرو در کمیسیون بهداشت / وزرای پیشنهادی دفاع و گردشگری در کمیسیون آموزش / وزرای پیشنهادی کار، بهداشت، دادگستری و آموزش و پرورش در فراکسیون اهل سنت / وزاری پیشنهادی ارتباطات، صمت و نیرو در کمیسیون آموزش / وزرای پیشنهادی بهداشت و ارتباطات در کمیسیون اقتصادی و برنامه‌های ۵ وزیر پیشنهادی در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بررسی  شد.

اظهارات سفیر ایران در عراق در گفت‌وگو با شبکه العالم هم از خبرهای پربازدید بود.

ایرج مسجدی در بخشی از این گفت و گو در خصوص مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد گفت: چندین دور مذاکرات بین هیات جمهوری اسلامی ایران و هیات عربستان در بغداد انجام شد، به اعتقاد من شروع این مذاکرات، مثبت بوده است و ادامه می تواند داشته باشد.

وی درباره سفرهای سردار قاآنی به عراق هم گفت:‌ سردار قاآنی که امروز جانشین شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی هستند، از سمت جمهوری اسلامی یک مقام رسمی برای همکاری با عراق است و مسئول پرونده همکاری با عراق هستنند و سفرهای ایشان در هر زمانی که انجام می گیرد یک سفر رسمی در راستای مذاکرات با مقامات و مسئولان دولتی عراق است و همه اینها در راستای تقویت همکاری های دو کشور و کمک به عراق و گسترش روابط است، 

طرح تشکیل استان خوزستان جنوبی هم که در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی مطرح شد واکنش نماینده مسجد سلیمان را در پی داشت. 

علیرضاورناصری در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:طرح تفکیک ‎خوزستان بدون نظرداشت مقتضیات انسانی، سیاسی و اقتصادی این استانِ استراتژیک طراحی شده است. ضروری است این طرح پس گرفته شود و امثال چنین طرحهای غیر ضروری و شائبه برانگیزی هم هرگز مطرح نگردد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha